25 Nov 2010

Sasaran 9 Emas Dicapai: Pasukan Skuasy Wanita Menang Pingat Emas Tewaskan Hong Kong

Sukan Asia: Malaysia Capai Sasaran 9 Emas

Gambar: TERCAPAI... Pasukan skuasy negara (dari kiri) Datuk Nicol David, Low Wee Wern, Sharon Wee dan Delia Arnold meraikan kutipan pingat emas kesembilan selepas memenangi acara berpasukan wanita di Sukan Asia ke-16 di Guangzhou. - Foto GLENN GUAN/The Star

GUANGZHOU: Pasukan skuasy wanita Malaysia menguasai acara skuasy pada Sukan Asia ke-16 selepas menewaskan Hong Kong dalam pertandingan akhir berpasukan di sini, Khamis.

Pasukan Malaysia yang diketuai pemain skuasy Nombor Satu dunia, Nicol Ann David, Low Wee Wern, Delia Arnold dan Sharon Wee mengalahkan Hong Kong, 2-0.

Kemenangan itu membolehkan kontinjen Malaysia mencapai sasaran untuk memenangi sembilan pingat emas pada Sukan Asia di Guangzhou.

Pemain Nombor Dua Malaysia, Low Wee Wern memulakan langkah awal selepas menewaskan pemain berpengalaman Rebecca Chiu, 11-4, 7-11, 11-6 dan 11-9 dalam pertemuan 54 minit.

"Saya sedar ini merupakan set permainan yang mencabar. Beliau seorang yang berpengalaman dan rentak permainannya baik dan saya perlu berhati-hati.

"Ini merupakan pertemuan kali kedua dengan Rebecca. Kali pertama kira-kira dua atau tiga tahun lalu. Ranking kami lebih kurang sama dan kami tidak pernah bertemu sejak dua tahun lepas dan saya sedar ia sudah pasti mencabar," katanya yang kini merupakan pemain di ranking ke-16 dunia.

Pada pertemuan di NSC Tour 2007 dan pusingan kelayakan Terbuka Kuala Lumpur 2008, Wee Wern tewas kepada Rebecca, 3-0 dalam kedua-dua kejohanan.

Pemenang pingat emas individu wanita Nicol, memperoleh mata kemenangan dengan 11-8, 11-7 dan 11-6 ke atas Annie Au.

Bagi Nicol, kemenangan ke atas Hong Kong memberi satu perasaan yang berbeza kerana pasukan Malaysia sering bertemu pasukan itu beberapa kali pada kejohanan Asia.

"Dalam setiap kejohanan peringkat Asia dengan mereka...ia mengimbau satu kenangan tetapi ia berlainan dengan Sukan Asia," kata Nicol.

Beliau berkata Wee Wern telah melakukan tugas dengan baik dengan memenangi mata pertama buat Malaysia.

"Wee Wern telah bermain dengan cemerlang untuk menewaskan Rebecca, yang benar-benar berpengalaman dan kemenangan 3-1 itu adalah hebat.

Saya gembira kerana pasukan telah melakukan yang terbaik dan menghasilkan keputusan.

"Saya bangga kerana kontinjen Malaysia gembira dengan apa yang telah kami lakukan setakat ini," kata juara dunia lima kali itu.

Sementara itu, pasukan India dan Korea Selatan mendapat pingat gangsa sebagai pasukan yang tewas dalam peringkat separuh akhir.

Pakistan pula berjaya menafikan usaha Malaysia menyapu bersih semua pingat emas dalam acara skuasy pada Sukan Asia ke-16 di sini apabila memenangi emas acara berpasukan lelaki hari ini.

Pakistan menumpaskan Malaysia 2-0 pada perlawanan akhir di Gimnasium Bandar Sukan Asia di sini setelah Farhan Mehboob menewaskan Ong Beng Hee 11-4, 11-4, 11-7 dalam masa 23 minit.

Pemain muda, Aamir Atlas Khan, 20, melakukan kejutan apabila menundukkan pemenang emas perseorangan, Mohd Azlan Iskandar 14-12, 15-13, 11-4, dalam masa 42 minit untuk mengesahkan pingat emas kedua Pakistan.

"Malangnya, kami terlepas pingat emas apabila sudah menghampirinya. Kami harap sekiranya Azlan menang, kami yakin Mohd Nafiizwan Mohd Adnan boleh menewaskan pemain nombor tiga Pakistan.

"Saya turun hari ini atas alasan teknikal. Saya mengalami keracunan makanan sejajak beberapa hari lalu dan sebab itu saya tidak turun semasa menentang India dalam perlawanan kumpulan dan Hong Kong pada saingan separuh akhir," kata Beng Hee, selaku ketua pasukan.

Mohd Azlan berkata, beliau berasa amat kecewa kerana gagal membantu menyumbang pingat emas untuk negara.

"Tiada apa-apa yang boleh saya katakan masa ini. Saya tahu saya perlu memang supaya mencerahkan peluang emas tetapi Aamir memberi persembahan baik sekali," katanya.
India dan Hong Kong masing-masing memperoleh pingat gangsa selepas tewas dalam separuh akhir.

Tiada ulasan: