8 Nov 2010

Angkara Penipuan BN Semasa Banjir 2005, Peniaga Serik Mohon Bantuan

Peniaga serik mohon bantuan kerana takut tertipu

Gambar: Seorang pekerja di Pusat Optik Jitra Optical Centre membersihkan premis itu yang dilanda banjir besar sejak 1 November lepas.

JITRA: Peniaga di Pekan Jitra 2 di sini, serik untuk mendaftarkan diri dalam senarai mangsa-mangsa terbabit banjir kerana pernah tertipu apabila mengalami pengalaman mengecewakan selepas banjir besar pada 2005.

Low Poh Wan, 47, berkata selepas terbabit banjir besar lima tahun lalu, peniaga-peniaga diminta membuat laporan serta mendaftarkan nama mereka bagi membolehkan bantuan kewangan disalurkan untuk meringankan bebanannya.

"Tunggu punya tunggu apa pun tak dapat, sekarang saya sudah malas lagi mahu mendaftar, tak guna daftar kalau kena tipu macam tu, tak dapat apa-apa pun," katanya ketika ditemui di premisnya di pekan Jitra 2, di sini hari ini.

Low, pemilik Wan Hantaran Enterprise, yang menjual pelbagai barangan seperti bunga hiasan, barangan jahitan serta barangan hantaran perkahwinan berkata, akibat dilanda banjir pada 2005 beliau kerugian lebih RM5,000 manakala pada kali ini kerugiannya dianggarkan lebih RM10,000.

Sementara itu, bagi pemilik Perniagaan Kain Lim K.K Sdn. Bhd., Lim Kheng Seng, beliau terpaksa melelong barangan yang terkena air banjir kerana ia tidak boleh lagi disimpan kerana akan rosak.

Lim berkata, beliau sudah mula melelong barangan seperti pakaian dan tekstil di premisnya sejak air surut kelmarin dengan harga serendah RM0.50 bagi setiap satu barang.

"Barang basah tak boleh simpan lama, kena jual semua sebab tu bagi harga murah-murah, ada tudung, tuala, baju, kain ela dan macam-macam jenis pakaian," katanya.

Lim berkata, ada juga barangan dalam kedainya yang rosak sepenuhnya dan tidak boleh dijual manakala anggaran kerugiannya adalah lebih RM30,000.

Pemilik Pusat Optik Jitra Optical Centre, Doreen Tan pula berkata, banyak barang seperti bingkai kaca mata rosak akibat terkena air berlumpur dan kedainya terpaksa ditutup lebih kurang seminggu lagi untuk kerja-kerja pembersihan.

Jitra merupakan salah satu pekan dalam daerah Kubang Pasu yang terjejas teruk akibat dilanda banjir Isnin lalu, yang juga bencana terburuk selepas banjir besar pada Disember 2005 yang mengakibatkan lebih 11,000 mangsa banjir dipindahkan. --Bernama

Tiada ulasan: