6 Okt 2010

Tragedi Bayi Mati Dibunuh Monyet Liar

Kematian Tragis: Monyet Liar Bunuh Bayi

Gambar: Anggota Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri membawa seekor monyet yang berjaya ditembak di kawasan semak berhampiran rumah mangsa, berhampiran Taman Happy, Rasah di sini, petang ini.

Seorang bayi perempuan berusia empat hari mati setelah diserang seekor monyet liar menyebabkan kecederaan parah di kepala, telinga, leher dan muka akibat dicakar dan digigit setelah diserang binatang tersebut pada kira-kira pukul 1.15 petang.
--foto BERNAMA

SEREMBAN: Seorang bayi perempuan berusia empat hari mati diserang seekor monyet liar di dalam rumahnya berhampiran Happy Garden, Rasah di sini, petang Rabu.

Dalam proses serangan itu dilakukan, monyet liar itu juga dipercayai mengheret atau mengangkat keluar bayi berkenaan ke laman rumah berkenaan dan kemudian membiarkannya di situ.

Bayi yang belum diberi nama itu cedera parah di kepala, telinga, leher dan muka akibat dicakar dan digigit haiwan itu. Kejadian tersebut dilaporkan berlaku pada kira-kira jam 1 petang tadi.

Datuk bayi itu, A. Valayutham, 75, berkata cucunya diserang ketika bayi itu berada di ruang tamu rumah.

Katanya, sewaktu kejadian, dia berada di dapur manakala menantunya B. Revathy, 28, iaitu ibu bayi itu berada dalam bilik air.

"Pada mulanya saya berada di ruang tamu bersama cucu saya itu. Saya kemudian ke dapur untuk minum, namun apabila menantu saya keluar dari bilik air dia dapati bayinya tiada dan terdapat kesan darah.

"Menantu saya cemas dan meluru keluar rumah dan mendapati cucu saya berada di luar rumah dengan kesan darah di kepala dan badan. Jiran saya kemudian membawa cucu saya ke Hospital Tuanku Ja'afar Seremban tetapi cucu saya telah meninggal dunia," kata Valayutham.

Dia berkata, monyet liar itu dipercayai memasuki rumahnya melalui pintu depan sebelum ke ruang tamu dan menyerang cucunya.

Pegawai operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Seremban 2, Khairuddin Mohamad berkata, sebaik sahaja anggota bomba sampai di tempat kejadian, mereka dapati dua ekor monyet berada di atas pokok di kawasan belukar di situ.

"Kita kemudian menghubungi Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara negeri untuk menghantar petugas ke kawasan kejadian untuk tindakan lanjut," katanya.

Anggota Perhilitan kemudian menembak mati seekor daripada monyet itu.

Sementara itu, Pengarah Perhilitan Negeri Sembilan, Ishak Muhamad mengesahkan monyet yang menyerang bayi tersebut telah berjaya ditembak oleh kakitangan jabatan itu di tempat kejadian.

Beliau berkata, monyet itu menyerang bayi berkenaan kerana menyangka ia adalah makanan.

“Itu yang kita suspek...monyet berkenaan mencuri masuk ke rumah berkenaan untuk mencari makanan dan dia menyangka bayi itu adalah sejenis makanan lalu membawanya lari,” katanya kepada The Star.

Menurut beliau, monyet itu ditembak mati pada lebih kurang jam 4 petang menggunakan rifel oleh renjer Perhilitan.

Ishak juga mengesahkan bahawa bayi tersebut telah dilarikan dari dalam rumah oleh monyet berkenaan lalu membawanya ke atas bumbung rumah itu.

“Bayi itu mati akibat terjatuh dari atas bumbung selepas ia dilepaskan oleh monyet yang melarikannya mungkin selepas terkejut mendengar jeritan mereka yang berada di dalam rumah,” kata Ishak.

Beliau juga berkata, kes ini adalah yang pertama seumpamanya di negeri berkenaan dan menambah kehadiran monyet jantan itu mungkin kerana tertarik kepada seekor monyet betina yang dibela sebagai binatang peliharaan oleh keluarga berkenaan.

"Kejadian ini adalah sangat luar biasa kerana biasanya monyet hanya mencuri makanan dari atas pokok atau dari rumah yang dibiarkan terbuka,” tambahnya. -mstar

Tiada ulasan: