27 Okt 2010

Batu Sapi: SAPP Lebih Popular Dari PKR, Di mana Silapnya?

Batu Sapi: SAPP lebih popular dari PKR

SANDAKAN: Parti Progresif Sabah (SAPP) kini mendahului PKR dari segi populariti ketika bermula kempen pilihan raya kecil (PRK) parlimen Batu Sapi.

Parti itu mendapat sokongan moral apabila bekas presiden Pasok, Cleftus Mojingol dan juga anak saudara Allahyarham Mustapha Harun, pengasas Usno, menyertai parti pembangkang dalam satu majlis di Kampung Karamunting di sini semalam.

Calon Batu Sapi yang juga Presiden SAPP Yong Teck Lee, menyambut mesra ketibaan Cleftus dan Razak Abdul Salam di majlis itu.

Cleftus, tanpa parti buat masa ini selepas menerajui Pasok untuk beberapa tahun memberitahu FMT bahawa beliau menyertai SAPP kerana pendirian teguh parti itu untuk mendapatkan kuasa autonomi bagi Sabah.

"Saya akan menyertai SAPP secara rasmi malam ini untuk bersama pemimpin dan ahlinya untuk merealisasikan perjuangan yang dekat di hati saya sejak sekian lama saya berjuang dalam Pasok," katanya.

Anak saudara Mustapha, Razak mengucapkan penghargaan kerana menerima permohonannya untuk menyertai parti.

Kedua-dua mereka menerima sambutan hangat daripada tetamu, kebanyakannya orang-orang Islam, dengan tepukan gemuruh apabila nama mereka diumumkan oleh SAPP.

Terhakis imej sebagai parti Cina

Walaupun berciri pelbagai kaum, SAPP, sekian lama dikaitkan dengan pimpinan masyarakat Cina. Kini imej kecinaan itu semakin terhakis apabila ramai pemimpin Bumiputera menyertai parti itu.

Turut hadir di majlis itu ialah bekas menteri kewangan Sabah ketika era Berjaya, Mohd Noor Mansur dan bekas ketua cabang PKR Papar, Saidi Lampoh.

Terdahulu dalam ucapannya, Yong berkata, mereka yang menuduh SAPP sebagai pengacau dalam PRK Batu Sapi telah melakukan kesilapan.

"Kami bukan pengacau. Kami telah mengambil kira risikonya dan mendengar aspirasi daripada ahli di peringkat akar umbi sebelum membuat keputusan untuk bertanding. Keputusan pilihan raya pada 4 November ini akan menyokong hujah kami ini," katanya.

Para pemimpin PKR menuduh SAPP memecah undi kerana tidak mahu memberi laluan kepada PKR untuk bertanding satu lawan satu dengan Barisan Nasional (BN).

Yong berkata, walaupun SAPP sudi berkawan dengan PKR dan BN, ia tidak bersedia untuk "berkahwin" dengan PKR.

"Kita boleh menjadi kawan tapi macam mana kita nak "berkahwin" dengan PKR sedangkan keluarga mereka sentiasa bergaduh.

Bolehkah kita berkahwin dengan keluarga yang selalu bergaduh?

"Lihat apa yang terjadi di lapangan terbang dua hari lalu apabila mereka bertumbuk sesama sendiri kerana merebut pencalonan," kata Yong.

"Adakah anda fikir Anwar Ibrahim akan menghormati orang-orang Sabah apabila mereka berkelakuan seperti ini?

"Adakah anda fikir Anwar akan menghormati kita pada masa depan apabila kita bergaduh sesama sendiri, hanya untuk mendapatkan pengesahan daripadanya?" soal beliau.


PKR Regards SAPP As Spoiler In Batu Sapi By-Election

SANDAKAN, Oct 26 (Bernama) -- Parti Keadilalan Rakyat (PKR) president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail has described Sabah Progressive Party (SAPP) as spoiler in the upcoming Batu Sapi by-election for also contesting.

She said the voters should therefore choose PKR which was representing Pakatan Rakyat, the real opposition, in facing the Barisan Nasional (BN) in the by-election.

"In any election, it's always not easy for us to compete against the might of BN but we won in Sibu (Sarawak)," she said after the nomination of candidates for the Batu Sapi by-election, here, Tuesday.

The parliamentary state seat by-election will see a three-cornered contest involving BN candidate Datin Linda Tsen Thau Lin, PKR's Ansari Abdullah, and former Sabah chief minister Datuk Yong Teck Lee, from SAPP.

PAS secretary-general Datuk Mustafa Ali, meanwhile, said it could not be ascertained yet whether SAPP would dent Pakatan Rakyat's chances in Batu Sapi.

However, he said, PAS' election machinery was ready to ensure victory for the opposition pact's candidate.

DAP national deputy chairman Dr Tan Seng Giaw hoped the voters would give the chance for the PKR candidate to represent them and voice their problems in parliament.

-- BERNAMA


Ulasan GB

GB sudah mengulas sebelum ini mengenai PRK Batu Sapi ini.

Sukar untuk menang jika tidak ada kompromi, tidak ada saling mempercayai dan lebih sulit apabila kita tamak, kerana, ketamakan itu membawa kerugian.

Terlalu banyak bercatur di dalam politik oleh pimpinan tertinggi PKR (selain dari percaturan menentukan pimpinan di peringkat pemilihan) menyebabkan tidak ada fokus kekuatan dan sering menyebabkan kekeliruan yang dihasilkan oleh kekusutan.

Telah menjadi pengetahuan umum kini bahawa DSAI cuba untuk menyusun organisasi PKR mengikut kehendaknya di samping menentukan sendiri mereka yang perlu menjadi YB-YB.

Hal ini berlaku semenjak awal PKR ditubuhkan.

Sedangkan DSAI sendiri terhimpit dan terkepung dengan pelbagai masalah dan serangan ke atasnya yang tidak memungkin untuk beliau memberikan fokus kekuatan fikirannya, sehingga apa juga yang dirancang akhirnya kesemuanya terbarai dan menemui kekalahan dan kegagalan.

Beliau sendiri mengakui bahawa PKR menghadapi ujian yang berat di Batu Sapi.

Sebuah blog mendedahkan bahawa sekalipun PKR menurunkan calon yang terbaiknya di Batu Sapi, namun ianya dikatakan tidak dibawa berbincang dengan beberapa kumpulan di kalangan pimpinan PKR Sabah sendiri.

Justeru apa yang berlaku, di hari calon diperknelkan, dikatakan calon tersebut tidak mendapat tepukan yang gemuruh sepertimana sepatutnya ketika namanya diumumkan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di hadapan lebih 1,000 penyokong PR di dalam Dewan Perhimpunan Hakka.

Bukan itu sahaja, berpuluh-puluh penyokong PKR di Batu Sapi sendiri meninggalkan majlis pengumuman tersebut.

Dan yang aneh dilaporkan bahawa Azmin juga turut berada di atas pentas, dibawa oleh Anwar ke Sabah mungkin sebagai usaha memperkenalkan calon Timbalan Presiden PKR untuk pemilihan.

Akhirnya kini, semuanya bersepai. GB dah pesan lama: takkan terkajang batu sepulau, takkan terkepal pasir kering sepantai.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PKR nampaknya dah jadi sebiji macam UMNO.perbuatan saperti itu bukan mendekatkan hati raayat Sabah dengan parti mereka malah menjauhkan lagi ada la.Jangan sampai terkubur aje pari kalian hanya kerana segelintir yang anda inginkan sebagai kroni anda.rupa2nya perangai UMNO masih menebal dalam kepala pemimpin PKR.Kesian Wan Azizah.apa yang nak diperjuangkan terburai macam tu je.

Modern Talking berkata...

betul tu bro GB, Musuh PR bukan SAPP tapi BN, so berilah peluang SAPP amik parlimen tu. PKR tumpukan bahagian semenanjung je.