3 Sep 2010

UMNO Terjepit Dengan Slogan 1Malaysia

Dr M: Tafsiran 1Malaysia rakyat berbeza

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau menyokong gagasan 1Malaysia tetapi mendapati rakyat di negara ini mempunyai tafsiran yang berbeza tentang konsep itu.

Beliau berkata keadaan akan menjadi sukar jika setiap bangsa di negara ini mempunyai tafsiran yang berbeza mengenai konsep 1Malaysia.

"Saya bercakap dengan orang Cina, orang Melayu pendapat mereka berbeza-beza, tafsiran berbeza, payahlah kalau tafsiran berbeza-beza. Sebab itu kena jelas," katanya kepada pemberita padas majlis berbuka puasa di Masjid Kampung Pering, Kodiang dekat Alor Setar, malam semalam.

Dr Mahathir berkata ketika kerajaan memperkenalkan perubahan, ia perlu menjaga kepentingan Bumiputera yang masih memerlukan bantuan.

"Kalau biarkan saja habislah jadi macam di Singapura. Kalau meritokrasi dilakukan banyak kesan, sebab itu saya cakap ia ia boleh jadi rasis kerana ia mengambil hak orang Melayu dan Bumiputera lain.

"Kalau meritokrasi, sesetengah daripada penuntut universiti itu tak dapat masuklah. Peniaga-peniaga baru di bandar pun takdadalah... habislah," katanya.

Mengulas mengenai demontrasi anti-Malaysia di Indonesia, Dr Mahathir berkata ada kumpulan tertentu yang sengaja cuba memburuk-burukkan hubungan kedua-dua negara.

"Puak ini bukan mewakili Indonesia. Penduduk Indonesia ada 230 juta, kumpulan ini sikit saja," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Dr Mahathir berkata tugas guru agama kini bukan lagi terhad kepada mengajar ibadat tetapi tumpuan perlu lebih kepada membentuk peribadi mulia.

Katanya kes-kes seperti buang bayi oleh golongan muda Islam menyebabkan tugas dan peranan itu sudah berubah kerana kefahaman mengenai Islam dalam kalangan golongan muda sekarang kurang.

"Sekarang ini guru-guru kena semai sifat mulia supaya mereka menolak kegiatan yang bercorak jenayah, menolak dadah dan mengawal nafsu mereka, supaya tidak terjadi lagi perkara-perkara itu)," katanya. - Bernama

Ulasan GB

Demikianlah, sepertimana yang GB tuliskan sebelum ini bahawa slogan 1 Malaysia hanyalah satu slogan retorika yang tidak dapat diterjemahkan menjadi kenyataan lantaran UMNO sebagai sebuah parti perkauman Melayu tidak mungkin dapat mendokong gagasan 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh presidennya.

GB menulis sebelum ini:

Umno sendiri tersepit dengan perjuangan nasionalismenya konon nak pertahankan hak Melayu tetapi dalam masa yang sama terjerit-jerit slogan 1Malaysia dimana-mana, bahawa kita ini semua bangsa Malaysia katanya.

Sepertimana PM-PM terdahulu, Najib memperkenalkan slogan baru. Sekadar ingin berslogan supaya dikenali sebagai PM yang ada visi dan misi. Sepertimana Pak Lah dengan slogan Gemilang, Cemerlang, Terbilang dan Islam Hadharinya. Mahathir dengan slogan Wawasan 2020, Bersih, Cekap, Amanah, Amanah dan Kepimpinan Melalui Teladan. Ia hanya slogan muluk yang tiada apa-apa pengertian dan pengisian yang sebenarnya. Kini apa jadi dengan slogan-slogan itu? Berkubur bersama perginya mereka dari kerusi-kerusi PM.

Begitulah 1 Malaysia. Rakyat tertipu dengan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" sedangkan yang berlaku adalah di sebaliknya. Tragis!

Slogan 1 Malaysia tidak ditentang oleh orang lain tetapi oleh ahli UMNO sendiri malah oleh pemimpin UMNO sendiri. Mahathir misalnya lebih selesa menggunakan pentas Perkasa yang menjulang keris konon untuk memperjuangkan nasib Melayu sedangkan Perkasa sendiri hanya memperalatkan Mahathir untuk publisiti murahan Ibrahim Ali yang tak diterima masuk ke dalam UMNO semula.


5 ulasan:

AmenoWorld berkata...

Umno dah tersepit dah bro baca artikel racist yg berjaya saya collect kat sini, penyokong umno harus didakwa sebab memainkan sentimen perkauman dan keagamaan skang neh bro.. last kopek, talian hayat last.

http://amenotipusitusanasini.blogspot.com/2010/09/ya-memang-penyokong-umno-punca-kepada.html

http://amenotipusitusanasini.blogspot.com/2010/09/tahniah-bloggers-umno-hasrat-kalian.html

http://amenotipusitusanasini.blogspot.com/2010/09/kejadian-sebenar-isu-pengetua-siti.html

Awanama berkata...

kenapa susah sangat nak faham dari mana datangnya 1Malaysia?
perhati ni

PAS = parti islam SEmalaysia

apamacam?? dah tahu mana idea 1Malaysia ni? hahaha

Awanama berkata...

UMNO kaya slogan, dasarnya menekan dan menindas rakyat, tarik subsidi, saman ekor, insuran mahal, ISA, rasuah PKFZ.....

Awanama berkata...

bila rakyat tak sokong atau naik pemimpin baru, akan keluar slogan baru....

Awanama berkata...

slogan saja baru tapi dasar menindas dan menipu rakyat tetap sama...