28 Sep 2010

Umno-BN Fobia Kartun Zunar

Badan hak asasi manusia, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mengecam tindakan menahan kartunis politik, Zulkiflee Anwar Ulhaque aka Zunar yang membuktikan corak intimidasi berterusan untuk mengekang kebebasan berekspresi di negara ini.

Koordinator Suaram, Hasbeemasputra Abu Bakar dalam satu kenyataan semalam mendesak agar kerajaan menghentikan ugutan dan pendakwaan terhadap rakyat yang hanya menggunakan hak yang termaktub dalam Perlembagaan untuk bersuara dan memberi pendapat termasuk kritikan terhadap kerajaan dan dasarnya.

"Pelanggaran jelas terhadap hak asasi manusia dalam usaha kerajaan mengekang kebebasan berekspresi menimbulkan persoalan berhubung komitmen Malaysia kepada standar has asasi paling asas dan minima yang diterima pakai seluruh dunia, apatah lagi tanggungjawab sebagai ahli dilantik dalam Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu," kata beliau.

Suaram menambah 10 anggoa polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields yang diketuai ASP Arikrishnan Apparau telah menyerbu pejabat Zunar pada pukul 4.00 petang pada 24 September lalu serta merampas 66 naskah buku kartun terbarunya, Cartoon-o-Phobia yang dijangka dilancarkan pada sebelah malam.

Penahanan Zunar di bawah Akta Hasutan dan pengharaman tiga buku beliau sebelumnya, 1 Funny Malaysia, Perak Darul Kartun dan Isu Dalam Kartun, adalah beberapa bukti usaha kerajaan untuk mengugut dan mensasar secara selektif personaliti awam tertentu dengan tujuan menghadkan ruang bicara dan diskusi dan menutup suara bangkangan.

"Pendirian kritikal Zunar terhadap kerajaan Barisan Nasional dalam karyanya menjadikannya sasaran untuk ugutan dan intimidasi. Oleh sebab itu Suaram mengecam penahanan beliau sebagai satu lagi salahguna kuasa pihak polis, yang nampaknya bertindak atas arahan kerajaan yang terus menerus mengekang kebebasan bersuara - hak yang dijamin di bawah Deklarasi Hak Asasi Manusa dan juga dalm Perlembagaan Malaysia," kata Hasbeemasputra.

Tambah Suaram, Zunar telah di bawa ke beberapa buah balai polis bermula dari Brickfields dan berakhir di Sepang.

"Roadshow ini adalah tidak perlu sama sekali kerana kenyataan beliau boleh diambil ketika berada di IPD Brickfields dan kemudiannya dibebaskan atas jaminan polis.

"Peguam beliau juga tidak diberikan cukup notis pendengaran reman serta arahan reman juga diserahkan tanpa kehadiran peguam beliau.Ini adalah jelas salahguna kuasa; penafian hak Zunar mendapatkan keadilan; dan pelanggaran proses perundangan di mana badan kehakiman sepatutnya melindungi hak tahanan," kata beliau lagi. -SK


Zunar diminta lapor diri semula 7 Oktober

KUALA LUMPUR, 27 Sept: Kartunis Zunar atau nama sebenarnya, Zulkifly Anwar ul Haque diminta melaporkan diri ke balai polis Sepang 7 Oktober ini selepas ditahan dan dibenarkan reman satu hari sahaja baru-baru ini.

Zunar yang kini berada di Bali ketika dihubungi Harakahdaily berkata, ketika dibawa ke mahkamah untuk permohonan reman oleh polis, beliau meminta mahkamah agar polis menyiasat dahulu buku beliau sebelum beliau ditahan.

"Oleh kerana isu tangkapan saya kerana buku, saya meminta hakim mengarahkan polis menyiasat dahulu buku saya sebelum menahan saya," kata Zunar.


Ekoran itu, katanya, mahkamah hanya membenarkan beliau ditahan reman selama satu hari sahaja.

Selepas sehari, beliau dibebaskan oleh polis dan diminta melaporkan diri semula ke balai polis Sepang 7 Oktober ini.

Sementara itu, seluruh negara tertanya-tanya kenapa beliau ditahan polis menjelang pelancaran bukunya yang terbaru di Dewan Perhimpunan Cina Selangor.

Rakan kartunis beliau juga melahirkan perasaan itu dengan membuat kartun khas untuk Zunar. (gambar)

Mereka juga mengutuk penahanan itu dan menghasilkan karya untuk membela Zunar.

Turut mengutuk tindakan kerajaan itu adalah badan-badan bukan kerajaan.

"Tindakan kerajaan ini adalah satu perlanggaran terhadap hak-hak asasi menusia. Jika kerajaan Melaysia mahu dilihat sebagai sebuah negara yang moden, jangan ajar kita apa yang harus dibaca dan ditulis," kata Josh Hong dari 1Muted Malaysia.

Faizal Mustafa dari Bersih 2.0 pula berkata, daripada menahan Zunar lebih baik kerajaan menganjurkan debat dan dialog dalam mencari persefahaman.

Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Ulhaque bermalam di ibu pejabat polis daerah Sepang selepas ditahan polis mengikut seksyen 4 (1) Akta Hasutan pada 24 September lalu.

Sebelum itu, pada jam 4 petang tadi, polis menggelidah premis Sepakat Efektif Sdn Bhd yang dimiliki Zunar dan merampas kira-kira 67 naskhah terbaru buku Cartoon-O-Phobia yang dijadualkan dilancarkan pada malamnya.

Menurut Zunar, pejabatnya yang juga menempatkan Kafe Kartun diserbu oleh sepuluh anggota polis yang diketuai oleh ASP Ari Krishna daripada balai polis Brickfields.

Setelah ditahan sehari semalam, polis membebaskan Zunar lewat petang 25 September.

Menurut peguamnya Latheefa Koya, Zunar ditahan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Sepang.

Ketika dihubungi, beliau turut mendedahkan bahawa setakat ini polis masih belum merekodkan kenyataan kartunis popular itu walaupun telah menahannya sejak jam 4 petang semalam di pejabatnya di Brickfields.

"Mereka juga masih flip-flop (berdolak-dalik) sama ada mahu menyiasatnya bawa akta penerbitan atau akta mesin cetak dan penerbitan.

Sementara itu, polis 'melawat' pejabat Malaysiakini di Bangsar Utama petang Sabtu lepas mencari buku yang dianggap kontroversi tersebut.

Bagaimanapun, dalam kunjungan pada jam 3.45 petang itu, setelah memeriksa stor buku Malaysiakini, tiada sebarang barang diambil.

Polis juga merekodkan kenyataan Ketua Pengarang Kumpulan Malaysiakini Steven Gan kira-kira 45 minit. -harakahdaily


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nak bantu Amerika atasi Islamphobia konon, dengan kartun pun laki bini ni dah phobia.... takkah kartun namanya tu?

Obama pun layanlah mamat phobia dari Malaysia tu. Dengan hang-hang akan jadi kartun di sana.