20 Sep 2010

Sewajarnya "Binatang" Ini Dipenjara Dan Disebat

Datuk dipenjara 15 tahun

KOTA BHARU - “Kesalahan kamu serius dan amat menjijikkan, ia tidak sepatutnya berlaku kepada manusia kerana hanya haiwan tidak kenal hubungan ini (datuk dan cucu tiri),” kata Hakim Zainal L Saleh ketika menjatuhkan hukuman terhadap lelaki berusia 35 tahun di Mahkamah Sesyen, di sini, semalam.

Tertuduh, Hassham Saleh yang bekerja kampung dijatuhkan hukuman penjara 15 tahun mulai tarikh tangkapan pada 10 Mei 2009 dan 10 sebatan selepas didapati bersalah merogol kanak-kanak berusia tiga tahun lima bulan yang juga cucu tirinya.

Dia berasal dari Kampung Sungai Hala, Machang didapati melakukan kesalahan itu terhadap mangsa di bilik Taman Desa Arif, Machang pada jam 9 pagi, April tahun lalu.

Hakim Zainal dalam penghakimannya menegaskan fakta kesalahan serius dan tidak berperi kemanusiaan itu penting diambil kira ketika menjatuhkan hukuman supaya dijadikan pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat.

“Mahkamah mendapati tertuduh gagal memberikan keterangan munasabah atas pendakwaan manakala pembelaannya atas penafian semata-mata.

“Berdasarkan alasan-alasan itu, saya putuskan pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes ini dengan keraguan munasabah,” katanya.

Beliau turut bersetuju dengan hujah yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Nooriah Osman supaya hukuman berat dan setimpal dikenakan kepada tertuduh.

Nooriah dalam hujahnya berkata, kesalahan di bawah Seksyen 376 (3) Kanun Keseksaan adalah serius kerana boleh di penjara antara lapan hingga 30 tahun dan sebatan tidak melebihi 10 sebatan.

Menurutnya, tertuduh didapati bersalah merogol cucu tirinya sendiri yang berusia tiga tahun lima bulan ketika kejadian.

“Pihak pendakwaan mendapati ia bukan sahaja jenayah berat tetapi perbuatan keji yang tidak boleh diterima mana-mana masyarakat lebih-lebih lagi tertuduh seorang Muslim.

“Kanak-kanak itu menghadapi trauma sepanjang kes ini berjalan. Ia memberikan kesan berpanjangan sehingga dia dewasa dan akan meninggalkan stigma kepadanya sebagai mangsa rogol datuk tiri,” katanya.

Mengakhiri hujahnya Nooriah berkata, pihaknya memohon mahkamah mengenakan hukuman berat terhadap tertuduh demi kepentingan masyarakat supaya kesalahan sama tidak diulangi individu lain.

Hassham diwakili peguam bela Roziman Mohd Noor.

Ulasan GB

Tidak ada apa yang dapat dipanggilkan kepada manusia yang bersifat binatang ini, malah bintang sendiri tidak tergamak melakukan apa yang telah dilakukannya.

Tiada ulasan: