20 Sep 2010

Inkues Teoh, "Nota Terakhir" Seperti Dirancang

Peguam: Penemuan Terbaru 'Nota Misteri' Beng Hock Seolah-Olah Dirancang

Peguam keluarga Teoh Beng Hock, Gobind Singh Deo menyifatkan kahadiran bukti baru berhubung kematian Teoh Beng Hock yang mati ketika berada dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunjukkan seolah-olah sesuatu yang dirancang.

Ini berikutan seorang anggota polis penyiasat memberitahu koroner inkues hari ini bahawa beliau menemui 'nota misteri' pada beg sandang Beng Hock yang mati pada 17 Julai lalu dan nota itu ditemui sehari selepas Beng Hock didapati mati di Plaza Masalam, Shah Alam.

Katanya, beliau amat kecewa atas apa yang berlaku kerana bukti itu sepatutnya dikemukakan sebelum bermulanya prosiding.

Gobind juga mengesahkan bahawa pegawai penyiasat ASP Ahmad Nazri Zainal menemui nota kontroversi itu.

Bagaimanapun, kehadiran bukti baru di saat akhir inkues kematian Beng Hock itu menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan peguam yang mewakili keluarga bekas setiausaha politik kepada exco itu dan kerajaan Selangor.

Bukti berkenaan dikhabarkan sebagai nota bunuh diri dikemukakan kepada mahkamah semasa Ahmad Nazri dipanggil untuk memberi keterangan hari ini.

“Hanya ada satu nota, yang dikemukakan sebagai bukti,” katanya.

Menurut Gobind, nota itu ditulis dalam Bahasa Malaysia dan Cina dengan ada kesan cakaran.

Pegawai penyiasat itu memberitahu mahkamah bahawa beliau menyenaraikan nota itu sebagai antara bahan yang ditemui dalam beg milik Beng Hock.

Kewujudan nota misteri itu hanya dimaklumkan di mahkamah koroner pada 10 Ogos lalu.

Pada hari yang sama, pejabat Peguam Negara mengeluarkan kenyataan yang antara lain menyebut bahawa pihaknya dimaklumkan mengenai penemuan nota itu oleh Ahmad Nazri pada 7 Oktober lalu iaitu lebih dua bulan selepas kematian Beng Hock.

Berikutan keadaan ini, Gobind memohon supaya inkues dibicarakan menerusi Suruhanjaya Diraja dan berharap Peguam Negara dapat memberi penjelasan berhubung bukti baru tersebut.

Beng Hock, 30, Setiausaha Politik Kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di tingkat lima Plaza Masalam di sini selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Beng Hock ditemui mati pada 16 Julai tahun lalu dan kematiannya sehingga kini masih menjadi misteri.


Nota Misteri, Pegawai Penyiasat Curiga Selepas Tiga Bulan

Sesi petang pendengaran Inkues Menyiasat Punca Kematian Teoh Beng Hock diteruskan dengan keterangan Pegawai Penyiasat Kanan, Asisten Superintendan Ahmad Nazri.

Dalam keterangan beliau menyatakan kecurigaannya terhadap nota tulisan Cina yang ditemui dalam beg galas milik Beng Hock pada 7 Oktober hanya kira-kira 3 bulan selepas kematian Beng Hock.

Katanya, nota berada di dalam beg galas Beng Hock yang ditemui di sofa di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), pada hari kematian Beng Hock.

Beliau kemudian meminta anggota polis keturunan Cina untuk menterjemah nota itu dan kemudian membuat perbandingan tulisan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)- bekas tempat pengajian mendiang.

Ahmad turut memberitahu mahkamah kronologi bermula beliau ditugaskan untuk melakukan siasatan kematian Beng Hock.

Pada 17 Julai, beliau berada di bilik bedah siasat Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang, tempat mayat Beng Hock dibedah siasat.

Beliau kemudian ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor pada jam 9.30 malam bagi menghadiri mesyuarat siasatan jenayah.

Pada hari berikutnya, beliau ke SPRM dan merampas kad rakam waktu, buku pelawat dari pegawai bertugas, Jaafar Mahad selain merampas diari milik pegawai penyiasat Anwar Ismail.

Pada hari sama, katanya, kenderaaan milik Beng Hock jenis Toyota Avanza turut dirampas dan dibawa ke IPD Shah Alam untuk siasatan lanjut.

Pada hari berikutnya, Nazri memberitahu inkues, beliau bersama-sama dengan ACP Fadhil Ahmad dan anggota forensik Bukit Aman pula ke tingkat 14, Plaza Massalam yang menempatkan pejabat SPRM untuk melakukan pemeriksaan.

Bagaimanapun, katanya, pemeriksaan yang dibuat tidak menemukan sebarang kesan darah mahupun bukti kes.

"Siasatan seterusnya dibuat ke atas kenderaan milik Beng Hock tetapi tiada kesan jenayah ditemui pada kenderaan milik mendiang," katanya.



Teoh minta maaf tiga kali kepada "Ou Yang"

SHAH ALAM: Nota yang dipercayai ditulis Teoh Beng Hock sebelum kematiannya menyatakan dia meminta maaf sebanyak tiga kali daripada seseorang yang dipanggil "Ou Yang".

Bagaimanapun, pegawai penyiasat Asisten Superintendan Ahmad Nazri Zainal mengakui beliau tidak menyiasat sama ada itu tulisan Teoh dan contoh yang dihantar untuk perbandingan di Jabatan Kimia juga tidak diketahui ia tulisan siapa. Nota yang dikatakan ditemui dalam beg sandang Teoh itu dikemukakan dalam prosiding inkues petang ini apabila Ahmad Nazri dipanggil memberikan keterangan. -BH



Bukan 'Selamat Tinggal' Tapi 'Jumpa Lagi'

SHAH ALAM 20 SEPT: Peguam kepada keluarga Teoh Beng Hock, Gobind Singh Deo hari ini mempertikai terjemahan ungkapan 'Selamat Tinggal' pada nota misteri yang didakwa tulisan mangsa.

Pada sesi soal balas Inkues Menyiasat Punca Kematian Teoh Beng Hock hari ini, beliau berkata, terjemahan ayat akhir nota berkenaan bercanggah dengan maksud sebenar.

Katanya, rujukan pada kamus Cina-Inggeris edisi terbaru mendapati ungkapan dalam bahasa Cina itu lebih tepat diterjemah sebagai 'Jumpa Lagi', bukannya Selamat Tinggal.

Beliau juga mempertikai kewibawaan penterjemah mahkamah, Thing Chin Kin, 23, yang baru berkhidmat kurang setahun, apatah lagi terjemahan itu dilakukannya menerusi perkhidmatan 'google translator' secara lateral.

Selain perkataan itu, Gobind juga mempertikai terjemahan frasa 'Mereka Berdegil' yang sewajarnya diterjemah sebagai 'Mereka berkeras', berdasarkan kamus yang sama.

"Ini memberi implikasi besar kerana terjemahan 'mereka berkeras' boleh membawa makna wujud kemungkinan kekerasan terhadap Beng Hock," katanya.

Pendengaran Inkues itu akan bersambung pada 14 Oktober depan.


Ulasan GB

Cerita kartun. Pertama, nota itu dikemukakan sebagai bukti tanda desperate pihak pendakwa selepas semua usaha untuk meyakinkan bahawa Teoh membunuh diri sebelum ini nampaknya tidak kukuh dan tidak meyakinkan.

Ia dilihat rekaan semata-mata kerana pegawai penyiasat Asisten Superintendan Ahmad Nazri Zainal mengakui beliau tidak menyiasat sama ada itu tulisan Teoh dan contoh yang dihantar untuk perbandingan di Jabatan Kimia juga tidak diketahui ia tulisan siapa. Nota yang dikatakan ditemui dalam beg sandang Teoh itu dikemukakan dalam prosiding inkues petang ini apabila Ahmad Nazri dipanggil memberikan keterangan.

Kedua, terjemahan yang dipakai ialah dari seorang yang amatur, Thing Chin Kin, 23, yang baru berkhidmat kurang setahun, apatah lagi terjemahan itu dilakukannya menerusi perkhidmatan 'google translator' secara lateral. Kan menggeli hati apabila satu kes berprofil tinggi ini penterjemah yang semacam itu yang digunakan. Google translator, anak kecil berumur 7 tahun pun tahu menggunakannya.

Nota Terakhir itu bahan bukti yang karut. Laporan polis berasingan sepatutnya dibuat oleh keluarga Teoh bagi menyiasat kehadiran "Nota Misteri" itu.

OK Next.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rancangan jahat umno bee end.