20 Sep 2010

Kes Sosilawati-Nash Tak Boleh Diteruskan

Tuntutan RM1.38j perlu diproses semula

Kematian jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya akan memberi kesan terhadap kes tuntutan harta bernilai RM1.38 juta yang difailkan terhadap bekas suaminya, penyanyi terkenal, Nash.

Peguam Allahyarham, Datuk Zaidi Zain, ketika dihubungi Berita Harian, semalam berkata apabila berlaku kematian sama ada bagi pihak yang menuntut atau dituntut, ada kesan terhadap status kes tuntutan seperti itu dari segi perundangan. Ditanya mengenai kes tuntutan Sosilawati, 47, terhadap Nash, atau nama sebenarnya Jamaluddin Elias, 51, Zaidi berkata, apabila berlaku kematian, secara automatik kes itu tidak boleh diteruskan. Katanya, pihaknya perlu memulakan proses baru jika waris Allahyarham Sosilawati mahu meneruskan kes itu kerana ia membabitkan pihak penuntut baru.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak boleh mengulas lanjut mengenai kes itu kerana belum berbincang dengan anak-anak Allahyarham untuk mendapatkan arahan selanjutnya, sama ada untuk meneruskannya atau sebaliknya.

Pada 21 November tahun lalu, akhbar melaporkan Sosilawati memfailkan tuntutan RM1.38 juta terhadap vokalis kumpulan Lefthanded itu di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam.

Pengasas kosmetik Nouvelle Visages itu menuntut bekas suaminya mengembalikan semula modal yang pernah dikeluarkannya untuk pelaburan di Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Amanah Saham Wawasan 2020 (ASW2020) masing-masing RM200,000 serta Public Mutual Berhad (RM500,000).
Saya akan nasihatkan mereka dari segi perundangan dan memaklumkan mereka mengenai kedudukan kes ini.

Sebelum ini, anak-anak Allahyarham tidak pernah terbabit dengan kes ini kerana anak guam saya tidak pernah berbincang mengenai kes ini dengan mana-mana pihak, kata Zaidi.

Zaidi berkata, pada masa ini peguam Nash belum menghubunginya, mungkin kerana masih ramai yang bercuti sempena Aidilfitri.

Lagi pun, mahkamah (Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam) sudah menetapkan kes itu dibicarakan pada Februari tahun depan, katanya.

Percubaan untuk menghubungi peguam Nash, Amli Embong gagal kerana beliau tidak menjawab panggilan telefon. -BH

Tiada ulasan: