3 Ogo 2010

Rakyat Buka Mata Saksikan Kezaliman Polis

Anti-ISA : Kekerasan Polis Buka Mata Rakyat

Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh kesal dengan tindakan polis yang melakukan penangkapan dan kekasaran terhadap peserta perhimpunan aman membantah ISA malam tadi.

Beliau menegaskan penahanan itu hanya membuka mata rakyat terhadap kezaliman yang dilakukan pihak berkuasa.

Semua 30 peserta kempen nyalaan lilin anti-ISA yang ditahan polis Petaling Jaya malam tadi dibebas kira-kira jam 4.30 pagi dengan jaminan polis.

Bagaimanapun, nasib mereka, sama ada didakwa di mahkamah atau sebaliknya hanya diketahui kira-kira dua minggu lagi.

"Penahanan ini sebenarnya tidak harus berlaku . program yang kita lakukan adalah perhimpunan yang aman dan tidak ada keganasan. malah ia tidak ada aktiviti ceramah besar-besaran, cuma berkumpul berhimpun menyalakan lilin sebagai tanda kekecewaan kita terhadap ulang tahun ISA hingga tahun yang ke 50," ujar beliau.

Mencerita suasana tangkapan, beliau berkata, mereka digari sebelum dibawa ke IPD Petaling Jaya dan keterangan mereka diambil sehingga sekitar 5 pagi.

Kata Syed Ibrahim, keangkuhan polis dapat dilihat berdasarkan kecederaan tahanan terutama di bahagian leher dan pergelangan tangan.

"Ada beberapa yang ditahan dan dikasari. ada kecederaan di leher dan pergelangan tangan akibat dipegang dengan kuat. saya difahamkan juga ada yang dilututkan kepala dijalan, ada yang dikepakkan tangan. ini cara yang ganas sedangkan kita orang biasa yang tak bawa senjata. kita cuma ada kaki tangan dan mulut sahaja" katanya lagi.

Beliau menganggap polis sengaja bertindak keras bagi membenamkan hasrat dan keinginan rakyat untuk menghapuskan ISA.

Syed bagaimanapun yakin rakyat tidak gentar dengan ancaman pihak berkuasa

"Jadi kita harus sama-sama mengajak masyarakat dan rakyat jangan tunduk kepada ugutan dan ancaman. kita lakukan ini untuk kebaikan dan masa depan negara kita.n jadi kita harus teruskan dengan usaha kita," kata Syed. -TVS


Polis, FRU Mengganas Di Perhimpunan Anti-ISA, 25 Ditahan

Anggota polis menahan 25 peserta Mansuh ISA di sini malam tadi setelah pihak keselamatan menghalau peserta perhimpunan daripada menghampiri Padang Timur dimana perhimpunan aman itu diadakan.

Mereka yang ditahan terdiri daripada 19 lelaki dan 6 perempuan.

Perhimpunan anjuran Gerakan Mansuh ISA (GMI) dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) diadakan sempena ulangtahun ke-50 kewujudan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dianggap zalim itu dan bagi mendesak agar ISA dimansuhkan.

Acara memasang lilin di Padang Timur bertukar menjadi kecoh apabila puluhan anggota polis dan Unit Simpanan Persekutuan bertindak kasar dan ganas menghalau peserta perhimpunan daripada kawasan padang berkenaan walaupun telah mendapat permit daripada pihak Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MBPJ).

Peserta mula berkumpul seawal pukul 8 malam di hadapan pusat membeli-belah Amcorp Mall.

Hampir 300 peserta yang berbaju serba hitam berkumpul bagi menyertai perhimpunan tetapi dihalang pihak polis yang menutup jalan-jalan utama ke tempat perhimpunan itu.

Kira-kira 100 anggota polis ditempatkan bagi mengepung kawasan padang bagi menghalang peserta memasuki padang.

Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh dan Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia, S Arutchelvan cuba berbincang dengan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya,

ACP Arjunaidi Mohamed tetapi dihalau secara keras sehingga ke dalam pusat membeli-belah Amcorp Mall.

Arjunaidi memberikan amaran keras mengarahkan orang ramai supaya bersurai.

Pihak polis kemudiannya bertindak menangkap beberapa orang aktivis yang memakai baju merah dan hitam termasuk Syed Ibrahim, Ahli Majlis Pimpinan KEADILAN Pusat, Badrul Hisham Shaharin (CheGuBard) serta beberapa anggota Angkatan Muda KEADILAN.

Kesemua yang ditahan kemudiannya telah dibawa ke IPD Petaling Jaya.

Peserta perhimpunan kemudiannya bertindak melarikan diri ke dalam kompleks membeli-belah tersebut dan berkumpul semula sambil melaung-laungkan 'anti-ISA' dan 'Mansuh ISA'.

Anggota FRU dan polis yang berpakaian preman bertindak mengejar peserta hingga ke dalam pusat membeli-belah memaksa pihak pengurusannya menutup premis lebih awal.

Mereka kemudiannya memulakan acara memasang lilin dan membaca sajak di dalam kompleks membeli-belah itu.

Arul bersama koordinator GMI, E Nalini meminta kumpulan tersebut bergerak ke Dewan Sivik tetapi malangnya pihak polis bertindak menahan mereka.

Pihak polis juga bertindak secara melulu apabila cuba menahan peserta perhimpunan yang memakai logo anti-ISA.

Salah seorang peguam pemerhati yang mewakili Majlis Peguam, Siti Kassim berkata pihak polis bertindak kejam dan ganas terhadap peserta perhimpunan.

"Pihak polis seperti hilang akal dan tindakan kejam mereka ini tidak boleh diterima," katanya kepada Suara Keadilan.

Pengarah Suaram, Dr Kua Kia Soong menyifatkan tindakan polis kali ini adalah yang paling kejam dan jijik yang pernah beliau saksikan sebelum ini.

"Mereka sepatutnya menjaga keamanan bukannya bertindak ganas terhadap peserta perhimpunan yang mahukan kerajaan memansuhkan akta drakonian ini.

"Ini tidak, mereka pula dilihat telah menyusahkan para peniaga yang berniaga di dalam kompleks membeli-belah ini," kata Dr Kua dalam nada kesal.

Ahli MBPJ yang juga Ketua Penerangan KEADILAN, Latheefa Koya berkata pihak polis tidak sepatutnya menghalang kerana perhimpunan itu telah mendapat permit daripada pihak berkuasa tempatan.

"Di dalam Perlembagaan, Artikel 10 memberi hak kepada rakyat Malaysia untuk berhimpun, pihak polis nampaknya gagal menghayati artikel tersebut," katanya kepada wartawan.

Perhimpunan anti-ISA juga diadakan di seluruh negara di Pulau Pinang, Johor dan Kelantan. -SK



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Gerkan Mansuh ISA dan Gerakan mansuh saman ekor menjelaskan pakatan rakyat mementingkan rakyat dan UMNO mementingkan pemimpin..

Tanpa Nama berkata...

nak lihat pula gerakan mansuh saman ekor bertindak, jangan hanya slogan macam UMNO