12 Jul 2010

Sikap Najib Pertahan Singapura Timbulkan Tandatanya

Tindakan Najib pertahan Singapura timbul syak wasangka

Gesaan Perdana Menteri Najib Tun Razak supaya rakyat Malaysia bersikap terbuka mengenai keputusan beliau membuat pertukaran tanah Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) dengan Singapura dan pelaburan di Iskandar Malaysia (IM) menimbulkan kritikan ahli-ahli parlimen pembangkang.

Ahli Parlimen Jerai Mohd Firdaus Jaafar berkata, selagi Najib tidak menjelaskan sebab sebenar disebalik keputusannya menyerahkan tanah KTMB di Tanjung Pagar itu kepada Singapura dan persetujuan dalam rundingan dengan negara pulau itu berhubung pelaburan di IM, "maka akan sentiasa ada syak wasangka."

Beliau berkata, "Najib mahu kita (PAS) dan rakyat mengamal sikap dan pemikiran terbuka mengenai IM sedangkan beliau tidak mendedahkan kepada umum tujuannya bersekongkol dengan Singapura."

"Maka dengan itu, barulah adil apabila rakyat mempersoalkan tindakan beliau. Kenapa beliau begitu prihatian untuk memelihara kepentingan Singapura wilayah IM itu?" soal beliau.

"Jika anda melihat IM, apa jenis keuntungan rakyat boleh nikmati apabila tanah mereka dijual kepada orang asing? Kenapa Najib menggalakkan campur tangan Singapura di IM?" soal beliau lagi.

Firdaus yang juga Ketua Pemuda Jabatan Pilihan Raya PAS berkata, tindakan Najib, seperti kelihatan menjual kedaulatan negara telah menimbulkan kesedaran di kalangan rakyat, terutama orang-orang Melayu.

Bulan lalu, beberapa pemimpin Pakatan Rakyat mendakwa keputusan Najib untuk menyerahkan Tanjung Pagar kepada Singapura adalah tidak sah di sisi undang-undang kerana isu ini tidak dibangkitkan di Parlimen dan dibawa kepada pengetahuan Yang di-Pertuan Agong.

Tindakan sewenang-wenang

Firdaus berkata, berdasarkan tindakan sewenang-wenang pihak kerajaan ini maka tiba masanya rakyat mengenepikan perbezaan fahaman politik masing-masing dan menilai tindakan pemimpin-pemimpin secara rasional.

"Telah tiba masanya kita melupakan perbezaan politik dan mempertahankan kedaulatan negara. Kita tidak boleh membiarkan pemimpin-pemimpin tertentu melakukan pengkhianatan terhadap negara untuk tujuan kepentingan peribadi mereka.

"kita hendaklah bersatu, sama ada kita penyokong Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat, mengingatkan rakyat supaya mengundi untuk perubahan pada pilihan raya umum akan datang," katanya.

Ketika berucap merasmikan konvensyen para perwakilan Bahagian Umno Pulai di Johor Bahru semalam, Najib menggesa rakyat Malaysia bersikap terbuka dalam menilai keputusan kerajaan persekutuan berhubung rundingan dengan Singapura.

Memetik laporan Bernama, Firdaus berkata, "Najib menyatakan jika kita mahu melihat Iskanda Malaysia dan Johor berjaya, maka kita mesti bersikap terbuka kepada semua jenis pelaburan."

Najib juga berkata, "pelaburan di wilayah komersial IM hendaklah bermotifkan keuntungan, tidak kira sama ada pelaburan itu datang dari Amerika Syarikat atau Singapura."

"Apa bezanya di antara pelaburan dari Amerika dan Singapura? Tidak ada beza…..selagi kedua-dua menguntungkan (kepada kita)," kata Najib. -FMT

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam najib dan kerajaan BN pertahan saman ekor, yang susah rakyat, yang senang BN.

Tanpa Nama berkata...

rakyat tak akan sedar selagi dihidangkan dengan palipurlara yg mengasikan oleh midia2 yg dikuasai pehak berkuasa(umnco/bn).