7 Jul 2010

Dari Menteri Berbudaya Kepada Menteri Berkepala Buaya

Menteri tak budaya' punca khazanah sastera hilang

Datuk A Samad Said menyifatkan kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim sebagai "kurang berbudaya" apabila mempersoalkan apa lagi yang dimahukan oleh Sasterawan Negara itu.

"Kalau dia (Rais) tanya apa lagi yang saya mahukan, kalau dulu dia bertanya, saya akan huraikan. Cuma caranya bertanya itu kurang berbudaya.

"Maka sekarang, saya (jawab) tidak mahu apa-apa lagi dari dia (Rais)," kata A Samad ketika diminta mengulas kenyataan Rais minggu lalu bahawa terlalu banyak dibelanjakan oleh kerajaan untuk memperoleh bahan atau artifak seni budaya.

Rais, menjawab kekecewaan A Samad terhadap layanan kementeriannya dalam menyediakan penempatan untuk khazanah sastera yang dimilikinya dilaporkan berkata, hampir RM485,000 buku sasterawan itu, tidak termasuk sajak yang telah dibeli.

A Samad sebelum itu dilaporkan mahu menempatkan khazanah yang dimilikinya di sebuah rumah seni di New Zealand selepas kecewa terhadap layanan yang diberikan kementerian dalam menyediakan penempatannya.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, A Samad yang lebih mesra dengan panggilan Pak Samad, menjelaskan bahawa beliau menjual, justeru tidak ada langsung konsep "hutang budi" dalam perkara tersebut.

"Kalau saya ada duit, saya mahu ambil balik. Berdegar sangat beliau (Rais) bercakap. Ia sepatutnya sesuatu yang peribadi dan menjadi rahsia," kata Sasterawan Negara ketiga itu.

Menurut beliau, khazanah berharga itu termasuklah buku tulisannya, manuskrip, diari, proses penciptaan, surat-menyurat, rekod-rekod lagu dan lukisan - sebahagiannya dibeli daripada pengkarya muda di seluruh negara.

Ada antaranya telah sudah disimpan selama 50 tahun, kata pengarang yang terkenal dengan novel Salina itu.

Sementara itu, ditanya tentang status rundingannya dengan pihak asing, A Samad memberitahu beliau agak "keberatan" mendedahkannya buat masa ini kerana ia adalah "rahsia".

"Yang boleh saya katakan, ada (bahan) yang sudah setuju, ada yang belum," katanya yang tidak dapat menjangkakan bila rundingan bagi penempatan di rumah New Zealand bakal selesai.

Tambahnya, jika perkara tersebut menjadi kenyataan, akan terdapat sebuah rumah di negara Kiwi itu yang menempatkan karya-karyanya "seperti Rumah Tagore di India, Rumah Shakespeare di Barat dan Rumah Iqbal di Pakistan."

Ditanya apakah beliau tidak sayang karya dan koleksinya yang amat bernilai itu hilang daripada tangannya, Pak Samad menjawab mesra: "Iya, cuma hilang daripada saya...."

Ulasan GB

Siapa yang tak kenal Rais Yatim. Menteri yang kononnya membakar jambatan setelah keluar UMNO.

Tetapi rupanya beliau paling awal setelah Ku Li berpatah balik ke pangkuan UMNO. Malah Rais lebih hebat mengampu dan membodek pimpinan daripada Ku Li sehingga beliau berjaya menempatkan dirinya semula di dalam kabinet.

Kini, beliau adalah species makhluk zaman batu sebarisan Taib Mahmud dan lain-lain yang masih ada di dalam UMNO dan dipertahankan oleh PM. Bebal dalam teknologi maklumat tetapi jadi Menteri yang menjaga hal ehwal multimedia setelah meninggalkan kementerian yang hanya menjaga budaya.


Tiada ulasan: