28 Apr 2010

Zaid Fail Petisyen, Saman Utusan Dan SPR

Petaling Jaya: Datuk Zaid Ibrahim akan menfailkan saman terhadap akhbar Utusan Malaysia kerana melabelkan beliau seorang "kaki botol" dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana mendakwa mempunyai bukti bahawa SPR menyeleweng dalam pilihan raya baru-baru ini.

Beliau juga akan menfailkan petisyen pilihan raya kepada mahkamah agar mengistiharkan keputusan pilihan raya Hulu Selangor adalah tidak sah.

Calon PKR kerusi parlimen Hulu Selangor itu berkata, tindakan keterlaluan Utusan Malaysia jelas menjejaskan imej beliau dan tindakan sambil lewa SPR juga membuatkan tiada ketelusan di dalam pilihan raya itu.

"Saya akan menfailkan saman melalui peguam saya terhadap ahkbar Utusan Malaysia dan juga SPR pada minggu depan.

"Saya tidak seperti BN yang akan menyaman berjuta-juta, saya akan menyaman mereka dengan nilai RM 1 sahaja kerana mereka tidak mempunyai nilai," katanya dalam sidang media di rumahnya di sini, pagi tadi.

Zaid berkata, pembohongan dan penyelewengan merasuah pengundi perlu diambil tindakan segara agar perkara sedemikian tidak akan berlaku pada pilihan raya-pilihan raya akan datang.

Tambahan beliau, kemenangan BN adalah tidak sah kerana BN telah menabur rasuah yang ketara kepada rakyat di Hulu Selangor dan ia menunjukkan tiada keadilan dalam pilihan raya tersebut.

" Saya mengambil keputusan menyaman mereka yang berkaitan kerana menyebarkan kenyataan fitnah yang keterlaluan mengaibkan saya pada pandangan masyarakat.

" Manakala tindakan menyaman SPR adalah kerana tidak berlaku adil pada calon-calon yang terlibat dalam pilihan raya terutamanya pada pihak pembangkang.

" Apabila dibeli dengan wang yang lumayan, semua yang terlibat akan termakan budi yang dirasuahkan agar memilih parti tersebut walaupun tidak diyakini oleh rakyat," katanya lagi.

Menurutnya lagi, jika wujudnya penyelewengan pilihan raya sebegini, pemilihan calon yang melibatkan seseorang individu tidak mempunyai erti dan calon yang tidak berkempen menabur rasuah tidak akan memenangi setiap pilihan raya yang diadakan.

" Saya mengingatkan agar rakyat dapat menilai sepenuhnya siapakah yang mempunyai ketulusan menjadi pemimpin sebenar tanpa berlaku penyelewengan di negara ini mahupun melibatkan rakyat untuk turut berkompromi menelan rasuah penyelewengan bersama BN.

" Rakyat perlu mengatahui pembohongan BN bersama kerajaannya yang akan terpancar selepas ini di Hulu Selangor nanti kerana segara janji-janji BN tidak mungkin akan ditunaikan kepada rakyat yang telah termakan pembohongan BN," katanya. -FMT

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

seringgit je...??? hahahhha... tu la nilai sebeno puak2 celaka BN nih...