18 Mac 2010

MTUC Desak Kerajaan Serius Hayati Masalah Rakyat

Kerajaan Umno Barisan Nasional tidak serius menangani masalah ekonomi rakyat berikutan pandangan golongan berpendapatan rendah tidak diambil kira sebelum rang undang-undang cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dibawa ke Parlimen.

Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud berpendapat kesan terhadap rakyat, perlu dikaji sebelum bacaan pertama rang undang-undang dibawa ke Parlimen.

Rang undang-undang GST dibentang di Parlimen untuk bacaan pertama tahun lalu tetapi kerajaan pada saat akhir membatalkan cadangan membawa rang itu bagi bacaan kedua.

Bacaan kedua rang undang-undang itu tidak diteruskan kerajaan Umno BN berikutan bantahan pelbagai pihak khususnya pimpinan Pakatan Rakyat, sehari sebelum demontrasi anti-GST dijadual berlangsung.

"Kalau memang mereka ini serius, sebelum dikemukakan di Parlimen, pandangan dan pendapat orang ramai perlu diambil kira.

"Jadi seolah-olah oleh kerana kebimbangan takut akan ditentang oleh rakyat atau ditentang oleh orang ramai maka dia ubah polisi dan sebagainya jadi saya fikir ini satu isu yang tidak boleh sekejap kata nak buat sekejap kata tak nak. Memang kami MTUC menentang pengenalan GST,"katanya.

MTUC meminta kerajaan Umno BN supaya lebih peka dalam menghayati masalah rakyat yang dibebani krisis ekonomi global.

"Tidak seriusnya pihak pemerintah dalam hal-hal besar seperti ini. Jadi kalau memang dia mengetahui hal yang berkaitan dengan ini, isu GST ini patutnya ditangani lebih serius sebab hal ini adalah melibatkan rakyat," katanya.



Tiada ulasan: