23 Mac 2010

Arahan Nazri Bukti Nyata SPRM Tidak Bebas

Ahli Panel Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak lagi dibenarkan membuat kenyataan terbuka di media mengenai kes yang sedang disiasat.

Ahli Panel tersebut juga dilarang mendedahkan individu yang bakal disiasat SPRM.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata ahli panel berkenaan tertakluk di bawah akta khas yang menghalang mereka daripada membuat kenyataan namun beliau langsung tidak menyatakan akta berkenaan.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan daripada wakil Tebrau, Teng Boon Soon.

Teng berkata ada di kalangan anggota panel penasihat SPRM yang membuat kenyataan terbuka berkenaan kononnya terdapat orang-orang tertentu akan disiasat. -erapakatan

Ulasan GB

SPRM adalah sebuah "suruhanjaya" yang dilantik oleh Yang Dipertuan Agong. Suruhanjaya itu telah dibentuk pada 1 Januari 2009 lalu, dan beroperasi sebagai sebuah badan yang mengambil alih sepenuhnya tugas BPR.

Badan itu bertindak mengikut Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2008 yang digubal bagi menggantikan Akta Pencegah Rasuah 1997 dan diketuai oleh seorang Ketua Pesuruhjaya.

Sesiapa pun dari pihak kerajaan termasuk menteri-menteri tidak sewajarnya megeluarkan "apa-apa arahan" kepada SPRM.

SPRM perlu menjadi sebuah badan bebas dan berkecuali, namun hakikatnya oleh kerana ia masih menjadikan dirinya sbagai kuda tunggangan pemerintah, maka imej SPRM semakin tercalar.

Arahan terbaru Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Abdul Aziz di atas adalah BUKTI NYATA bahawa SPRM tertakluk di bawah telunjuk Jabatan Perdana Menteri.

SPRM boleh malah perlu mengheret Nazri untuk siasatan di atas arahannya itu. Tetapi apakah SPRM akan melakukannya?


2 ulasan:

Jebon berkata...

SPRM pun ada pihak ketiga yang bagi arahan? Ingatkan PDRM je yang kena macam tu?

Tanpa Nama berkata...

SPRM memang barua UMNO, rakyat semua dah tahu