23 Mac 2010

ADUN Titi Tinggi Letak Jawatan, PR Bersedia Hadapi Pilihanraya Kecil

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Titi Tinggi, Perlis Yip Sun Onn dari MCA-BN meletakkan kerusinya berkuat kuasa serta-merta, demikian lapor Malaysian Insider.

Beliau merupakan wakil rakyat pertama dari BN berbuat demikian sejak pilihan raya umum ke-12.

Bagaimanapun difahamkan usaha sedang dibuat untuk memujuk beliau daripada melepaskan kerusi itu ketika ini dan mengubah keputusannya bagi mengelakkan pilihan raya kecil.

Keputusannya, dikatakan ada kaitan dengan rombakan exco Kerajaan Negeri minggu lalu.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata pihaknya tidak boleh memutuskan apa-apa selagi tidak menerima surat kekosongan daripada Speaker.

“Setakat ini kami belum menerima apa-apa surat lagi,” katanya.

Ketua MCA Perlis Datin Paduka Chew Mei Fun pula memberitahu keputusan Yip meletak jawatan yang mengejutkan ramai belum dapat disahkan.

“Ia belum muktamad lagi... apa yang beliau lakukan ialah hanya melahirkan hasrat mahu letak jawatan.

“Saya hanya baru menerima satu SMS daripada beliau dan kelihatan keadaan OK. Saya tidak fikir beliau akan berbuat demikian,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider kira-kira 3.30 petang tadi.

“Saya berharap dan saya percaya beliau tidak akan berbuat demikian tetapi kini perkara pertama yang perlu dilakukan ialah duduk dan berbincang,” katanya.

Beliau tidak pasti sebab Adun itu meletakkan jawatan.

“Saya ingin tahu apa masalah dia yang sebenar; sama ada disebabkan jawatan exco atau masalah peribadi beliau yang lain,” katanya.

Yip digugurkan sebagai exco kerajaan negeri dan digantikan dengan Adun Indera Kayangan Dr Por Choo Chor Jumaat lalu.

Menteri Besar Perlis Datuk Seri Mohd Isa Sabu mengesahkan beliau sudah menerima surat letak jawatan daripada Yip tetapi sedang berusaha memujuknya agar mempertimbangkan keputusan beliau.

“Kami tidak melihat akan ada pilihan raya kecil,” katanya.

MCA memenangi dua kerusi DUN di Perlis.


Yip "Merajuk" Lepas Jawatan ADUN Titi Tinggi

KUALA LUMPUR 23 Mac - KEADILAN Perlis sudah bersedia untuk menghadapi kemungkinan pilihan raya kecil diadakan di kawasan Dewan Undangan Negeri Titi Tinggi ekoran pengumuman perletakan jawatan wakilnya, Yip Sun Onn hari ini.

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Perlis Johari Shafie berkata buat masa ini beliau difahamkan Speaker DUN Perlis masih belum menerima surat perletakan Yip.

"Barisan Nasional masih cuba memujuk supaya beliau tidak melepaskan jawatan. saya difahamkan keputusan beliau itu mungkin didorong kerana beliau digugurkan sebagai Exco baru-baru ini. Mungkin beliau merajuk," kata Johari.

Johari berkata kerusi Titi Tinggi adalah kawasan KEADILAN apabila calon parti itu, Keria Senawi bertanding pada pilihan raya umum ke-12 lalu dalam pertandingan tiga penjuru.

Yip menenangi kerusi itu dengan memperolehi undi sebanyak 3,399 sementara Keria beroleh 846 undi dan calon bebas, Mohammad Razi Mustaffa 1,585 undi.

Ketua Angkatan Muda KEADILAN Zamri Sapar berkata akan akan akur kepada keputusan pucuk pimpinan parti sekiranya di beri peluang sekali lagi untuk bertanding di kawasan tersebut.

"Kita akan membuat persediaan seperti biasa dalam mana-mana pilihan raya keci. Kita bersedia sekiranya kita diberi peluang bertanding di situ sekali lagi," kata Zamri. - SK




1 ulasan:

Hijat Panjang... berkata...

dia gentle-men LETAK JAWATAN serta merta, depa ni mangkok2 UBN nak pujuk konon...cehhh, kawan tu pun dah hantaq surat kat mb dan speaker dun...kah kah kah...BN kelam kabot dahhh...