17 Feb 2010

Kenapa SPRM Siasat Setpol Saja, Tak Siasat Menterinya? Bagaimana Pula Setpol Najib?

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Lee Boon Chye menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya turut menyiasat menteri yang menjadi ketua kepada setiausaha politik yang ditahan bersama wang tunai RM2 juta.

Bercakap kepada TVSelangor, beliau berkata, siasatan itu tidak seharusnya menjurus kepada setiausaha politik semata-mata tapi perlu diperluas kepada individu yang dekat dengannya.

Ahli Parlimen Gopeng itu mengesyaki seseorang setiausaha politik memainkan peranan tertentu walaupun sebenarnya tidak ada kuasa untuk meluluskan sebarang projek ataupun kontrak, sebagaimana menteri.

"Jadi, adakah setiausaha politik itu lebih kepada menjadi sebagai agen daripada orang yang menerima rasuah. Ini sepatutnya disiasat dengan lanjutlah.

"Cuma menteri yang berkuasa untuk meluluskan projek dan kontrak. Jadi, sepatutnya SPRM bukan setakat menyiasat setiausaha politik tetapi turut menyiasat menteri yang terlibat," katanya.

Jumaat lalu, SPRM menahan seorang setiausaha politik kepada menteri kanan di pangsapurinya di Teluk Air Tawar, Butterworth Jumaat lalu.

SPRM yang melakukan serbuan kira-kira jam 3.30 petang turut menemui wang tunai berjumlah RM2 juta di pangsapuri berkenaan.

Kelmarin, Hasbie Satar, setiausaha politik kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop meletak jawatan tapi tidak menyatakan sebab peletakan jawatan itu.

Sementra itu Bekas Pengerusi Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (Gerak Malaysia), Mohd Nazree Mohd Yunus turut menggesa SPRM supaya tidak hanya memfokus siasatan kepada pegawai-pegawai menteri sahaja.

Sebaliknya, SPRM perlu bersifat profesional dan lebih berani supaya tidak mengetepikan nilai intergriti, dengan mengheret orang kenamaan termasuk menteri, bahkan Perdana Menteri ke meja siasatan.

Selain kes Hasbie Satar, Nazree berkata dakwaan terhadap Datuk Shafie Abdullah sebelum ini, setiausaha politik kepada Perdana Menteri yang terlibat dalam penyalahgunaan kuasa melibatkan pentadbiran DBKL, perlu diberi perhatian.

“Jangan sekadar setiausaha politik kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri sahaja disiasat oleh SPRM. Bagaimana pula setiausaha politik Perdana Menteri, Datuk Shafie Abdullah yang isu penyalahgunaan kuasanya pernah dibawa ke Parlimen?" katanya.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setpol jadi kambing saja macam razak baginda dan sirul