17 Feb 2010

Kes Qazaf Anwar Ditangguh 10 Mac

Mahkamah Tinggi Syariah menetapkan awal bulan depan untuk sebutan semula mendengar kes qazaf difailkan oleh Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tarikh sebutan yang sepatutnya diumumkan hari ini ditangguhkan kerana peguam-peguam Anwar tidak dapat mengemukakan afidavit balas terhadap bantahan awal, pagi ini.

Kesnya akan disebut semula pada 10 Mac.

Peguam syarie Anwar, Kamar Aniah Kamaruzaman berhujah bahawa mereka tidak cukup masa untuk memfailkan afidavit kerana pemohon mengemukakan bantahan awal mereka sebelum sambutan Tahun Baru Cina minggu lalu.

Kamar juga mempersoalkan mengapa responden mengemukakan bantahan awal sedangkan tidak menjawab permohonan awal dikemukan pihaknya.

Justeru mahkamah mengarahkan kesemua pihak terlibat agar memfailkan afidavit-afidavit yang relevan sebelum 10 Mac.

Pada bulan lalu, Mahkamah Tinggi Syariah mengarahkan pendakwa raya mengemukakan jawapan balas sebelum 17 Feb ini berhubung permohonan Anwar supaya pihak pendakwaan meneruskan pertuduhan qazaf terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan. Hakim Syarie Mohd Shukor Sabudin menetapkan tarikh itu selepas pihak pembelaan yang diketuai peguam Zainul Rijal Abu Bakar memberitahu mahkamah mereka akan mengemukakan bantahan awal berdasarkan tiga isu terhadap permohonan Anwar itu.

Tiga isu itu ialah mengenai bidang kuasa Mahkamah Syariah yang akan mendengar kes ini, prosedur permohonan yang tidak dibuat mengikut Akta Prosedur Mal 1998 serta kelayakan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Nordin, untuk mewakili Anwar.

Zulkifli tidak berada di mahkamah hari ini kerana menghadiri persidangan antarabangsa di Korea Selatan.

Zainul Rijal memberitahu mahkamah pihaknya akan memfailkan bantahan awal tersebut sebelum tarikh sebutan yang telah ditetapkan itu.

Pada 7 Jan lepas, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh, memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Syariah bagi perintah supaya pihak pendakwaan meneruskan pertuduhan qazaf terhadap Saiful, 24.

Dalam tuntutan notis permohonan itu, Anwar menamakan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain, Pengarah Jabatan Agama Islam wilayah, Datuk Che Mat Che Ali, dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral Datuk Jamil Khir Baharom sebagai responden.

Anwar memohon perintah mahkamah mengarahkan Shamsuddin menggunakan kuasanya yang sedia ada padanya untuk menjalankan prosiding pertuduhan qazaf terhadap Saiful dan menghalang Che Mat dan Jamil daripada menghalang Shamsuddin menjalankan pertuduhan itu. -MI Foto :BH


Kes Qazaf Ditangguh Hingga 10 Mac

Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur hari ini menunda perbicaraan qazaf terhadap Saiful Bukhari Azlan kepada 10 Mac.

Hakim Mohd Shukor Sabudin menetapkan tarikh itu untuk mendengar bantahan awal daripada pihak kerajaan yang mahu membatalkan usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapatkaan keadilan mengikut hukum syarak .

Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan meminta membatalkan permohonan Anwar mendapatkan perintah mahkamah untuk mendakwa Saiful di bawah undang-undangg qazaf kerana mendakwa kononnya beliau diliwat oleh mantan timbalan perdana menteri itu.

Laporan tiga pakar Hospital Kuala Lumpur mensabitkan tidak ada bukti klinikal menunjukkan Saiful mangsa liwat.

Anwar mendakwa Saiful diperalatkan oleh Perdana Menteri Najib Razak yang disahkan menemui Saiful beberapa hari sebelum beliau membuat dakwaan itu pada Ogos tahun 2008.
Tiga responden yang dinamakan dalam permohonan Anwar ialah ketua pendakwa syarie, Shamsuddin Hussain; pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom.

Anwar memfailkan permohonan qazaf itu pada 9 Julai 2008 di ibu pejabat JAWI terhadap Saiful kerana membuat tuduhan palsu terhadapnya.

Namun JAWI tidak mengambil tindakan membawa pertuduhan qazaf terhadap Saiful walaupun menjalankan siasatan untuk tempoh lebih setahun.

Datuk Jamil pula memberitahu Parlimen bahawa perbicaraan di mahakamah sivil terhadap Anwar harus dibereskan terdahulu sebelum sebarang perbicaraan di mahkamah syariah dijalankan.

Alasan itu ditolak oleh pakar-pakar perundangan sebagai cetek kerana pertuduhan qazaf adalah mengikut undang-undang Islam dan bebas daripada sistem undang-undang sivil. -TVS


1 ulasan:

pemerhati berkata...

Kamar Aniah Kamaruzaman berhujah bahawa mereka tidak cukup masa untuk memfailkan afidavit...

Kamar juga mempersoalkan mengapa responden mengemukakan bantahan awal sedangkan tidak menjawab permohonan awal dikemukan pihaknya....

Apa yang berlaku seperti diatas adalah tanda permulaan bahawa Mahkamah Tinggi Syariah juga akan memperlecehkan undang-undang dan peraturan islam....?

Apakah islam hadhari mempunyai dacing keadilan...?

Mungkin apa yang tercatit dibawah ini satu peringatan..?

"....Obama administration and other Western governments interested in stability in Asia should make clear that the imprisonment of Mr. Anwar would be a blatant human rights violation -- and not in Malaysia's interest...." (TT)