26 Jan 2010

Tiada Siapa Yang Akan Calonkan Zul Kulim Lagi

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin berkemungkinan akan digantung dan tidak dipecat serta-merta sekalipun Ketua de facto PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan beliau untuk menarik kembali repot polis yang dilakukan ke atas ahli parlimen PAS Khalid Samad.

Zulkifli semalam telah menuduh Anwar sebagai berat sebelah apabila Anwar mengarahkannya untuk menarik semula laporan polis berhubung dengan isu kalimah “Allah”.

Zul menyatakan beliau hanya akan menarik semula laporan jila Khalid hyga menarik kenyataannya menyatakan Enakmen Agama Selangor ketinggalan zaman.

Tetapi sekalipun pendirian Zul itu masih keras dan bersifat antagonistik serta wujudnya gelombang dari pimpinan Pakatan Rakyat supaya Zul dipecat, namun Anwar berkemungkinan tidak akan megambil tindakan sedemikian ke atas Zulkifli.

Pegawai pimpinan tertinggi PKR menyatakan Zulkifli akan tetap menghadapi tindakan didiplin yang keras walaupun beliau mungkin terselamat dari hukuman pecat.

“Malah Setiauasah Agong yang baru, Saifuddin Nasution telah juga bersama-sama mengkritik ahli parlimen berkenaan,” kata satu sumber dari PKR.

“Tetapi Anwar sentiasa tidak menyokong tindakan memecat sesiapa .. dia tahu bagaimana perasaan setelah beliau sendiri pernah dipecat dari Umno.”

“Dia sentiasa memaafkan dan saya rasa berkemungkinan Zulkifli akan digantung,” kata sumber itu dan menambah, bagaimana pun mungkin juga Zulkifli akan bertindak keluar parti untuk menjaga airmukanya sebelum jawatankuasa disiplin parti membuat keputusan.

Biro politik PKR akan bermesyuarat hari ini dan sekalipun isu Zulkifli akan dibincangkan, hal tersebut besar kemungkinan akan durujuk kepada jawatankuasa disiplin.

Jika Zulkifli keluar parti beliau mungkin mengistiharkan diri sebagai calon bebas kerana PAS, yang mana beliau juga adalah seorang ahli sebelum ini, tidak mungkin akan menerimanya.

“Beliau sudah tercemar… takda siapa yang mahu terimanya. Malah Umno juga akan menolaknya tetapi beliau tidak mungkin akan menyertai Barisan,” kata satu sumber. “Pilihan yang ada padanya ialah untuk keluar parti dan menjadi ahli bebas di Parlimen.”

Tidak ada satu parti dari Pakatan akan terima beliau atau mencalonkan beliau semula di dalam pilihanraya akan datang,” sumber Pakatan menyebut. “Ini mugkin penamat untuk Zulkifli.”

Ahli majlis tertinggi PKR Datuk Zaid Ibrahim telah mengeluarkan kenyataan kerasnya semalam, meminta parti memecat Zulkifli, menyatakan laporan polis yang dibuat oleh Zulkifli tidak boleh diterima dan merupakan satu ugutan.

“Sudah sampai masanya untuk PKR menjaga maruah dirinya... imej Pakatan sebagai juara demokrasi akan tercalar. Pada hemat saya, beliau mesti dipecat. Jika tidak PKR akan ditertawakan,” kata Zaid di dalam satu sidang media pagi semalam.


Zulkifli Tidak Tarik Balik Laporan Polis Terhadap Khalid

KUALA LUMPUR, 25 Jan (Bernama) -- Anggota Parlimen kawasan Kulim Bandar-Baharu Zulkifli Noordin tidak akan menarik balik laporan polis yang dibuatnya terhadap Anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad walaupun telah diminta berbuat demikian oleh penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Zulkifli daripada PKR berkata beliau akan hanya berbuat demikian jika Khalid daripada PAS, menarik balik kenyataannya yang menyebut Enakmen Agama Islam negeri Selangor yang melarang penggunaan kalimah Allah ketinggalan zaman, serta memohon maaf kepada seluruh umat Islam dan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

"Hari ini saya telah diminta oleh Datuk Seri Anwar untuk tarik balik laporan itu. Saya jawab tak ada sebab untuk tarik laporan itu, melainkan Khalid tarik balik kenyataan mengenai enakmen tersebut, minta maaf kepada umat Islam dan Sultan," katanya kepada Bernama di sini, malam Isnin.

Dalam laporan polis yang dibuatnya di Balai Polis Jalan Masjid India, Sabtu lepas, Zulkifli turut melampirkan kenyataan Khalid dalam satu artikel bertajuk 'Enakmen larang kalimah Allah ketinggalan zaman' seperti yang disiarkan di laman portal Malaysiakini dua hari sebelum itu.

Dalam artikel tersebut, Khalid dipetik sebagai menyatakan, enakmen agama Islam yang melarang penggunaan nama Allah dan perkataan-perkataan lain berkaitan Islam sudah ketinggalan zaman dengan alasan pada masa undang-undang itu diluluskan mungkin tahap kefahaman umat Islam terhadap agama Islam begitu lemah sehingga perlu dilindungi.

Kenyatan Khalid itu merujuk kepada Enekmen Ugama Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor 1988.

Zulkifli menyifatkan kenyataan Khalid dalam artikel itu sebagai berunsur hasutan dan menghina Sultan Selangor dan Dewan Undangan Negeri itu serta menghina umat Islam secara umumnya.

Ekoran tindakannya itu Zulkifli bakal berdepan dengan tindakan disiplin apabila Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail dilaporkan berkata, satu mesyuarat Biro Politik Khas akan diadakan esok di Ibu Pejabat PKR bagi membincangkan tindakan yang akan diambil terhadap Zulkifli.

Mengulas tindakan yang akan diambil terhadapnya, Zulkifli berkata PKR mempunyai hak untuk mengambil tindakan sekiranya mereka merasa perlu tetapi beliau juga ada hak untuk mempertahankan tindakannya itu.

Bagaimanapun beliau sedia memberi kerjasama tetapi biro tersebut perlu memanggilnya untuk memberi keterangan sebelum membuat sebarang keputusan, dan hingga kini beliau belum menerima apa-apa notis dan surat daripada parti.

Katanya Anwar juga tidak memaklumkannya mengenai apa-apa notis, sebaliknya hanya menyebut bahawa kes itu akan dirujuk kepada Biro Politik Khas.

Mengenai desas-desus yang beliau mungkin dipecat daripada parti, Zulkifli berkata: "Cakap-cakap yang mengatakan saya akan dipecat hanyalah spekulasi tetapi jika betul-betul dipecat saya akan bertindak. Saya telah bersedia."

Dalam perkembangan yang sama Zulkifli turut meminta Naib Presiden PAS Selangor Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegur Khalid terlebih dahulu sebelum menyalahkan beliau sepenuhnya.

Katanya, Tuan Ibrahim sepatutnya menegur Khalid berhubung kenyataanya mengenai enakmen tersebut kerana jelas menghina umat Islam dan institusi Raja.

-- BERNAMA



6 ulasan:

Samdol berkata...

Mangkuk hayun ni dah lama buat orang Kulim Bandar Baharu meluat kay dia. Bila dibongkar kesahnya ramai yang tak percata. Jenis munafik, Tapi ada lagi surau yang panggil dia bagi kuliah, Surau dan mesjis disini dah rakmau ustad poyo ni,tobat lahum orang macam ni jangan dipilih lagi. Rakyat Kulim Bandar Baharu dah merana ada AP macam ni,lagi teruk drp BN.

Jebon berkata...

Jangan macam tu bro. Tak kan tak ada parti yang tak nak terima mamat ni?

Kalau begitu, saya cadangkan mamat ni disumbatkan ke dalam parti MIC ke, PPP ke atau Makkal Sakhti. Baru dia boleh jadi hebat.

Jangan dipersiakan kehebatan mamat ni. Cuma mungkin dia tak tau nak gunakan kehebatannya di tempat yang sesuai.

Awanama berkata...

kalau senada dengan UMNO bodohlah sokong musuh dalam isu yang tak wajar.

Awanama berkata...

parti PR tak nak, dia leh join UMNO..lagi pun nada dia skarang dah nak ke arah UMNO...eloknya dia masuk UMNO dok bawah ketiak Dato apa kenama tu...Khir baharom ke apa yang jaga hal ehwal agama

Awanama berkata...

slh dia kt buat laporn polis tu..sbb t'buru2 sngt.pdahal klo dia tk puas hati dia kna bncang scara dalamn dng khalid tu nd dngn pmimpin2 yg lain yg arif dlm hal ehwal agama Islam nh.tp yb zul nh dia smngt dn brani tk kira tmpat,tang smngt tu kta rai la mmg kta nk yb2 kta nh brani.tp yg tk kenanya kt tndakan dia yg kalut2 sngt,tk hirau apa pndapat org atasan.sbb pa klo tk ikut arahan org atsan..jd cmni la,jd kaco bilau dlm prti.spatutnya kna jga klo ada pa2 slh yg yb PR nh buat slesaikn scara elok bncang dduk smeja.tp bnda nh tk heran jgk la sbb PKR sama yg tkdk stu p'jnjian @ ssuatu yg prlu bg ahli2 pmimpin dia ikut taat setia pada PKR tu sndr..klo dl m PAS yg tu ada,sbb tu yb2 PAS duk tgk2 smua ok,tkdk mslh cm PKR nh

Awanama berkata...

slh dia kt buat laporn polis tu..sbb t'buru2 sngt.pdahal klo dia tk puas hati dia kna bncang scara dalamn dng khalid tu nd dngn pmimpin2 yg lain yg arif dlm hal ehwal agama Islam nh.tp yb zul nh dia smngt dn brani tk kira tmpat,tang smngt tu kta rai la mmg kta nk yb2 kta nh brani.tp yg tk kenanya kt tndakan dia yg kalut2 sngt,tk hirau apa pndapat org atasan.sbb pa klo tk ikut arahan org atsan..jd cmni la,jd kaco bilau dlm prti.spatutnya kna jga klo ada pa2 slh yg yb PR nh buat slesaikn scara elok bncang dduk smeja.tp bnda nh tk heran jgk la sbb PKR sama yg tkdk stu p'jnjian @ ssuatu yg prlu bg ahli2 pmimpin dia ikut taat setia pada PKR tu sndr..klo dl m PAS yg tu ada,sbb tu yb2 PAS duk tgk2 smua ok,tkdk mslh cm PKR nh