30 Dis 2009

Tunggakan Isu Yang Dibawa Ke 2010

X-Fail : Persoaln Yang Belum Terjawab - Malaysiakini

Rakyat Malaysia menunggu ketibaan 2010 mengharapkan jawapan kepada isu-isu yang belum selesai tahun ini. Berikut adalah 10 kes sepanjang 2009 yang belum selesai. Namun mungkin masih ada lagi yang tidak tersenarai di sini.

Nasib Anwar bergantung pada bicara liwat 11

Awal bulan ini, parti komponen Pakatan Rakyat memperkukuhkan lagi kerjasama antara mereka dengan mempersetujui satu rangka dasar bersama.

Dengan mengetepikan ideologi politik, pakatan PKR-DAP-PAS telah berjaya duduk semeja untuk mengenal pasti bidang-bidang kerjasama dalam usaha untuk menawan Putrajaya dengan teraju Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, masa depan Pakatan masih dilindungi awan gelap kerana Anwar sendiri berdepan dengan perbicaraan kes liwat - bagi kedua kalinya.

Ia sepatutnya perbicaraan terbesar 2009, tetapi ia tidak berlaku selepas ketua pembangkang itu memfailkan cabaran demi cabaran di mahkamah terhadap tuduhan tersebut.

Ketua umum PKR itu memfailkan banyak permohonan - daripada memohon mendapatkan tambahan maklumat, kepada permohonan untuk membatalkan tuduhan tersebut. Namun, penghakimannya tidak memihak kepada beliau.

Perbicaraan liwat tersebut dijadual bermula pada 25 Januari ini dan ditetapkan berjalan selama sebulan. Apakah Anwar akan merengkok di penjara untuk kedua kalinya? Dan apakah yang akan terjadi kepada Pakatan jika itu menjadi kenyataan?

GST dan sumber minyak yang semakin kehabisan

Kerajaan dalam keadaan terdesak untuk memperolehi sumber kewangan tambahan selain daripada hasil sumber minyak dan cukai pendapatan. Petronas menyumbangkan 40 peratus daripda bajet negara sejak sekian lamanya tetapi keadaan ini mungkin terjejas kerana negara semakin kehabisan sumber itu diterokai.

Daripada 12 juta rakyat yang berkerja, hanya 1.8 peratus - atau 15 peratus sahaja - yang membayar cukai pendapatan. Yang lainnya berpendapatan rendah dan tidak perlu membayar cukai. Ekoran keputusan kerajaan mengurangkan cukai korporat daripada 40 peratus pada 1988 kepada 28 peratus sekarang, maka pengenaan cukai baru teramat diperlukan.

Maka munculkan cukai barangan dan perkidmatan (GST), yang dikatakan pada kadar 4 peratus dan bakal menghasilkan pendapatan tambahan RM1 bilion kepada kerajaan. Tapi kerajaan memerlukan tambahan kewangan lebih daripada RM1 bilion untuk menampung kekurangan kutipan cukai, maka GST dijangka meningkatkan pada masa akan datang.

Penentang GST berhujah bahawa ia menguntungkan golongan kaya kerana ia akan memindahkan beban membayar cukai kepada rakyat
biasa. Daripada memperkenalkan cukai baru itu, mereka menyarankan supaya kerajaan menangani pembaziaran dengan mempertingkatkan usaha membanteras rasuah dan memperkenalkan tender terbuka untuk projek kerajaan.

Sementara itu, kerajaan pula mensasarkan 5 peratus pertumbuhan GDP tahun depan selepas ia mengecut 3 peratus pada 2009. Bagi setengah pihak, kadar kita dianggap sebagai terlampau tinggi.

Di tengah-tengah kejatuhan jumlah pelaburan asing dan juga daya saingan negara, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan satu model ekonomi baru Februari depan.

Bagaimanapun, masalah paling ketara yang dihadapi Najib ialah berhubung pelaksanaan GST, yang akan dibahaskan dalam sidang
parlimen Mac depan. Bagi rakyat Malaysia, persoalannya ialah berapa banyak yang perlu mereka bayar nanti.

Kes pita Lingam ditutup, atau bagaimana?

Wujud pengharapan bahawa bidang kehakiman akan dipulihkan dengan pelantikan ketua hakim negara yang baru, Tun Zaki Azmi, dan kelulusan rang undang-undang pelantikan kehakiman.

Tetapi ianya meleset selepas ujian pertamanya - krisis perlembagaan negeri Perak. Ini diikuti dengan kes saman Tan Boon Wah terhadap SPRM serta permohonan-permohonon yang difail Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam perbicaraan kes liwatnya. Manakala Mahkamah Tinggi sering membuat penghakiman yang memihak kepada Pakatan, tetapi mahkamah lebih tinggi lemudiannya menolaknya.

Lebih buruk lagi ialah nampaknya tiada sebarang tindakan diambil ekoran pendengaran suruhanjaya diraja mengenai kes pita Lingam.

Suruhanjaya tersebut telah mengesyorkan tindakan diambil terhadap enam individu - mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas ketua hakim negara Tun Ahmad fairuz Sheikh Abdul Halim dan Tun Eusoff Chin, peguam kanan Datuk VK Ligam, setiausaha agung Umno, Datuk Tengku Adnan Tengku Mansor dan ahli perniagaan Tan Sri Vincent Tan.

Setahun kemudiannya, pihak berkuasa masih belum dapat memutusakan sama ada akan mengambil tindakan terhadap mereka yang terbabit. Malah gesaan peguam terkemuka Karpal Singh kepada peguam negara supaya memberinya 'perintah' untuk mendakwa Lingam, juga tidak mendapat sebarang respons.

Ketika kita melangkah ke tahun 2010, janganlah diharapkan sangat akan usaha-usaha untuk memulihkan kebebasan kehakiman.

Tidak ketentuan PAS dan Nik Aziz

Mursyidul am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat telah berjaya menyatukan pelbagai puak dalam PAS. Menteri besar Kelantan ini - yang sering membuat kenyataan-kenyataan yang kontroversi - menjadi asas kekuatan PAS. Tapi kini ianya tidak lagi.

Kemenangan besar dalam pilihanraya umum 2008 telah memecahkan parti itu kepada dua kumpulan - dengan Nik Aziz menyokong kuat Pakatan Rakyat pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan satu lagi kumpulan yang pro-Umno.

Kumpulan pro-Umno yang diketuai Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersama penyokong setianya, Datuk Dr Hasan Ali, telah menimbulkan rasa tidak senang di kalangan parti anggota Pakatan ekoran idea mereka untuk menubuhkan 'kerajaan perpaduan' dengan Umno.

Dan keadaan menjadi semakin sukar apbaila Nik Aziz berdepan dengan isu-isu peribadi. Beliau telah dituduh mengamalkan kronisme dengan melantik menantunya, Abdul Ariffahmi Ab Rahman mengenai sebuah syarikat berkaitan kerajaan negeri.

Dan pada masa ini pun, kumpulan penyokong Nik Aziz sendiri - yang digelar sebagai kumpulan 'Erdogan' - turut menjauhkan diri daripadanya. Malah, anak buah Nik Aziz yang paling menonjol, Datuk Husam Musa, juga dikatakan tidak lagi sekuat dulu menyokong Tok Guru.

Ketika semua mata tertumpu ke Selangor - yang dikatakan menjadi sasaran kedua BN selepas berjaya merampas Perak - tetapi pergolakan pula berlaku di Kelantan.

Bagaimanapun pergeseran itu akan diselesaikan, turut menentukan bukan sahaja masa depan politik PAS, tetapi juga Umno.

Bolehkah BN pulih?

Ekoran prestasi buruknya dalam pilihanraya umum 2008, Perdana Menteri yang baru, Datuk Seri Najib Tun Razak mencadangkan perubahan dan pembaharuan untuk memulihkan sokongan rakyat terhadap BN.

Isu rasuah terus menjadi duri dalam daging bagi Najib dengan ramai pemimpin Umno yang dicemari isu rasuah masih terlepas daripada tindakan. Walaupun Najib berikrar untuk membersihkan Umno dengan menggugurkan sistem kuota pencalonan untuk menangani gejala politik wang, tetapi usaha yang lebih besar lagi diperlukan untuk membanteras rasuah.

Sementara itu, parti komponen BN - MCA dan MIC - pula dilihat tidak mengendahkan gesaan Najib supaya melakukan pembaharuan. Kegagalan BN itu telah disimpulkan oleh ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bahawa parti-parti komponen BN tidak lagi berkongsi mimpi yang sama.

Sementara itu, usaha Najib untuk memupuk sebuah kerajaan yang telus juga berdepan dengan masalah penyelewengan dan penyalahgunaan dana rakyat yang masih gagal ditangani. Begitu juga dengan tindakan susulan terhadap laporan ketua audit negara dan jawatankuasa kira-kira awam.

Pengumuman mengenai Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) dan indeks Petunjuk Prestasi Utama (KPI) tidak akan dapat menarik rakyat rakyat sekiranya inisiatif tersebut tidak mampu mengangkat perkhidmat awam yang dipenuhi dengan 'Napoleon kecil'.

Keazaman politik adalah penting bagi Najib untuk membuktikan bahawa ikrar yang dibuatnya bukan semata-mata retorik tetapi keazaman yang bersungguh-sungguh untuk memulihkan parti yang sudah lemah, ke balik kepada kegemilangannya. Tetapi apakah beliau miliki apa yang diperlukan untuk mencapainya?

Apakah sebenarnya '1Malaysia'?

Setiap kali perdana menteri baru dilantik, masing-masing menjanjikan pembaharuan, urustadbir dan negara Malaysia yang lebih baik.

Najib memulakan pentadbirannya dengan berulangkali menyeru kepada sebuah negara Malaysia yang bersatu padu, kali ini melalui platform yang digelar '1Malaysia'. Selepas lapan bulan berlalu, namun masih tidak jelas apakah yang Najib maksudkan dengan '1Malaysia'.

Sejak ucapan sulungnya sebagai perdana menteri, Najib memperagakan banyak slogan, agaknya ciptaan firma antarabangsa Apco Worldwide yang diupah untuk menggilap imejnya.

Tetapi musuh utama 1Malaysia ialah akhbar harian milik Umno Utusan Malaysia - yang terus menerus menyiarkan artikel-artikel yang berunsur rasis, sesetengahnya telah melabelkan rakyat India Malaysia sebagai 'keling' - satu istilah yang dianggap berunsur menghina.

Yang terbaru ialah isu Biro Tatanegara (BTN) yang turut mencetuskan kontroversi apabila ahli parlimen kerajaan dan pembangkang, menggesa supaya ianya dimansuhkan.

Bagaimanakah '1Malaysia' ini dapat disesuaikan dengan slogan 'Ketuanan Melayu' dan hak keistimewaan orang Melayu, masih belum dapat dilihat. Atau ianya satu lagi percubaan sinis untuk menyesuaikan mesej yang berbeza kepada penonton yang juga berbeza?

PAS berpecah kerana 'kerajaan perpaduan'

Idea mengnai 'kerajaan perpaduan' dicetuskan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang Mac lalu tetapi ia menerima tentangan hebat daripada pemimpin parti tersebut, terutama mursyidul amnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Menteri besar Kelantan itu menyalahkan 'pemimpin bermasalah' seperti timbalan presiden Nasharuddin Mat Isa, setiausaha agung Datuk Mustafa Ali dan pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali kerana berterusan mengadakan perbincangandengan Umno berhubung idea penubuhan kerajaan perpaduan itu.

Beliau menuntut supaya PAS mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) bagi menyingkirkan pemimpin yang bermasalah itu dan menggantikan Abdul Hadi sebagai presiden parti. Hadi menjawab dengan mengatakan bahawa parti itu telah menutup pintu kepada idea kerajaan perpaduan.

Nik Aziz juga menghentam Nasharuddin dan menggesanya keluar parti dan menyertai Umno kerana menyokong perbincangan dengan parti lawan itu. Nasharuddin sebelum itu mengekalkan jawatan timbalan presiden selepas berdepan cabaran dari naib presiden Datuk Husam Muda dan Mohamad Sabu.

Pemilihan tersebut menyaksikan pertembungan antara kumpulan liberal dan fundamentalis untuk menguasai parti tersebut.

Pertembungan antara kumpulan Erdogan dan konservatif dijangka akan berterusan. Dan pastinya Umno sedang menunggu peluang untuk mengambil kesempatan daripada perpecahan dalam PAS itu.

Hilang: RPK dan PI Bala

Tidak lama selepas menduduki kerusi perdana menteri, Najib sekali lagi berdepan dengan dakwaan oleh penyiasat persendirian P Balasubramaniam, yang kemudiannya hilang selepas membuat dua akuan sumpah kontroversi tahun lalu.

Bala muncul semula tahun ini dengan satu lagi dakwaan bahawa dia ditawarkan RM5 juta oleh adik lelaki Najib - Datuk Nazim - supaya menarik balik akuan bersumpahnya yang mengaitkan perdana menteri dengan Altantuya Shaariibuu.

Umum menanti rekasi daripada Najib dan adiknya itu tetapi perdana menteri hanya menolak dakwaan itu sebagai "semberono' manakala bagi Nazim pula 'tiada apa yang hendak dikatakan'.

Namun, umum masih berminat untuk mengetahui apakah yang sebenarkan berlaku dan sama ada Bala bercakap bdenar atau semuanya hanyalah satu imaginasi sahaja.

Penulis blog kontroversi Raja Petra Kamarudin juga menghilangkan diri awal tahun ini ekoran beberapa kes mahkamah terhadapnya kerana mengaitkan beberapa orang ternama, termasuk isteri perdana menteri - Rosmah - dengan kes Altantuya.

RPK dipercayai berada di London tetapi terus aktif menulis dalam blognya - Malaysia Today. Keduanya - RPK dan Bala - terus menjadi duri dalam daging bagi Najib.

Disebat atau tidak?

Isu agama dan isunpertukaran agama sekali menjadi tajuk berita tahun ini. Mahkamah Syariah Pulau Pinang membuat keputusan yang mengejut banyak pihak, apabila membenarkan seorang wanita keluar Islam pada bulan Mac. Manakala ada juga pihak yang menganggap bahawa hak kebebasan beragama akhir dihormati.

Bagaimanapun, tidak sampai dua bulan kemudiannya, Indira Gandhi memfailkan permohonan untuk mendapatkan perintah mahkamah untuk membatalkan pertukaran agama suaminya K Pamananthan dan tiga anak mereka, kepada Islam. Isu itu sampai ke peringkat parlimen bahawa mereka akan mengkaji kes-kes pertukaran agama anak-anak, tetapi tiada langkah konkrit diambil berhubung Akta (Pembaharuan) Perkahwinan.

Kemudian berlaku pula kes Majlis Agama Islam Selangor (Mais) mengambil mayat pengarah filem Mohan Singh untuk dikebumikan
secara Islam kerana dia didakwa telah memeluk Islam. Mahkamah Shah Alam memutuskan dia seorang Islam.

Dan kes membabitkan seorang model Kartika Seri Dewi Shukarnor, 32, turut menggemparkan negara apabila dia dihukum enam kali sebat dan didenda RM5,000 kerana minum arak di khalayak ramai. Dan keadaan menjadi bertambah gempar apabila dia sendiri bersetuju untuk dihukum sebat dan menolak sebarang bantuan daripada NGO dan aktivis hak wanita.

Pada bulan November, seorang surirumah S Banggarma mendakwa bahawa pihak agama negeri telah menukar agamanya kepada Islam
sewaktu dia masih kanak-kanak ketika ditempatkan di sebuah rumah kebajikan di Kepala Batas.

Juga cadangan pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali supaya diharamkan alkohol turut menimbul rasa tidak senang di kalangan bukan Islam.

Akhir sekali, masyarakat digemparkan dengan berita penangkapan bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin kerana didakwa berceramah di Selangor tanpa tauliah.

Perkara seumpama ini tidak akah berakhir. Mungkin ada lagi yang akan berlaku tahun depan.

Masih tiada keadilan untuk kaum Penan

Lapan bulan selepas berakhirnya masa mengumpulkan maklumat, laporan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang dikeluarkan September lalu, akhirnya mengesahkan laporan berita bahawa berlaku eksploitasi seks oleh pekerja balak ke atas masyarakat Penan.

Tetapi sejak itu, tiada seorang pun yang diseret ke muka pengadilan, manakala mereka yang menjadi mangsa diugut supaya tutup mulut.

Bagi memburukkan lagi keadaan, kerajaan negeri Sarawak berulangkali menafikan perkara itu berlaku dan menyifatkan laporan tersebut sebagai satu "pembohongan" oleh NGO.

Pasukan polis yang masuk untuk mengumpulkan bukti-bukti lanjut mengenai dakwaaan wanita Penan dirogol itu, tetapi balik dengan tangan kosong.

Malah, sehingga inipun tiada apa yang dilakukan untuk menjamin keselamatan masyarakat Penan, apatah lagi kanak-kanak, yang terus terdedah kepada eksploitasi seks kerana lori balak merupakan satu-satunya cara untuk mereka ke sekolah.


2 ulasan:

Porntip berkata...

oit GB.. saje je lu letak artikel dr malaysiakini ni, sbb ade state tghh pro-umno kan? ape punya bingai la lu. mcm utusan jugak blog lu nih bro... asal yg sekepala otak dgn lu, lu publish sini. ntah mangkuk mane yg tulis di malaysia kini pun xtau.

wa respek lu punya pendirian, anti-ug. wa pun x suka sama ug. tp xda la sampai label presiden tu pro umno. lu bukannye kenal rapat dgn presiden. lu apa tau. kalau lu still x puas ati, lu join la aduka taruna langgar hadi.

Tanpa Nama berkata...

ya, saya setuju dgn porntip.macam lu lebih hebat dan lebiih bijak dari presiden.dulu wa respet blog lu sekarang semua sudah tau.