6 Dis 2009

Selangor Basmi Penyangak Pasir Warisan BN

Kegiatan pencurian pasir di Selangor boleh dibendung sekiranya agensi kerajaan, badan bukan kerajaan dan masyarakat setempat bekerjasama membanteras kegiatan ini.

Kerajaan negeri telah mempertanggung jawabkan operasi pengeluaran pasir kepada kumpulan Semesta Sdn Bhd, namun kes kecurian pasir teteap belaku di tanah milik persendirian.

Adun Sri Muda Mat Shuhaimi Shafiei berkata pelbagai usaha dilakukan termasuk merampas tanah milik persendirian terbabit bagi membendung kegiatan ini.

“Semua pihak terutama sekali di peringkat Jawatankuasa Kampung, di peringkat Pejabat Daerah dan Pejabat Tanah boleh memainkan peranan lebih besar dengan melakukan intipan dan menyalurkan maklumat-maklumat yang telahpun mereka ada itu kepada pihak kerajaan negeri dan kita sama-sama membantu membanteras kegiatan mengambil pasir secara tidak sah ini”, jelasnya lagi.

Adun Sri Muda, Mat Suhaimi Shafiei berkata demikian ketika ditemui pada Program Bersih & Indah di Pusat Bandar Klang pagi tadi.

Suhaimi menambah, pihaknya tidak menolak wujudnya beberapa kelemahan pada KSSB namun Pakatan Rakyat sentiasa berusaha mengatasi masalah kecurian pasir yang diwariskan Umno-Barisan Nasional.

“Memang wujud beberapa kekurangan di peringkat agensi ini tetapi kita di pihak Exco Kerajaan Negeri yang melalui Sumber Alam, kita berusaha sedaya upaya untuk memperbaiki sebarang kelemahan yang wujud dan saya merayu berilah masa secukupnya kepada kita untuk kita melakukan perubahan dan penambahbaikan di mana-mana tempat yang difikirkan ada kelemahan”, tambahnya lagi. - MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN (TVS)



Tiada ulasan: