16 Dis 2009

Petronas Ditimpa Bala Lagi - Kebakaran Di Pam Minyak

Mangsa melecur kereta terbakar di stesen minyak

KUANTAN: Seorang wanita yang hamil empat bulan melecur selepas kereta dipandunya disambar api ketika berhenti untuk mengisi minyak di sebuah stesen di Jalan Sultan Abdullah, Bandar Indera Mahkota di sini, semalam.

Noraini A Malik, 26, yang mengandung anak sulung, dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini akibat melecur di muka, tangan kiri dan kaki selain rambutnya turut terbakar.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi, mangsa berada dalam kereta bersama kakaknya, Norzaitul Akmal, 32, manakala suaminya, Faizal

Hassan Louis keluar untuk mengisi petrol di stesen berkenaan.

"Tiba-tiba saya ternampak api marak keluar daripada bawah kereta dan menyambar keseluruhan kereta menyebabkan saya menjerit sekuat hati menyuruh isteri dan kakak ipar keluar," kata Faizal ketika ditemui di HTAA.

KEADAAN rambut Noraini yang terbakar, semalam.

Beliau berkata, dalam keadaan cemas itu, kakak iparnya sempat keluar menyelamatkan diri namun isterinya yang berada di tempat duduk pemandu mengalami kesukaran untuk keluar daripada keretanya yang marak disambar api.

"Mungkin keadaannya yang mengandung menyebabkan beliau lambat bergerak namun saya sedaya upaya membawanya keluar. Tetapi disebabkan api terlalu pantas merebak menyebabkan isteri saya melecur," katanya.

Faizal berkata, sebelum kejadian mereka dalam perjalanan pulang ke rumah di Bandar Indera Mahkota, di sini, selepas membawa isteri membuat pemeriksaan di sebuah klinik berhampiran.

"Saya sendiri pelik dari mana datangnya api berkenaan kerana ketika mengisi minyak enjin kereta Perodu Myvi saya sudah dimatikan. Seingat saya, ketika mengisi minyak ada sebuah lagi kenderaan bersebelahan," katanya.

Faizal berkata, dia turut membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan kira-kira jam 12.33 tengah hari semalam berhubung kejadian itu.

Pegawai Bomba Kanan II Balai Bomba dan Penyelamat Bandar Indera Mahkota, Iskandar Jamaluddin, berkata kejadian itu berlaku kira-kira lima minit dan tindakan pantas pekerja di stesen minyak terbabit berjaya mengawal keadaan daripada menjadi lebih serius.

Sementara itu, Petronas Dagangan Berhad (PDB) menyuarakan rasa kesal terhadap kebakaran yang berlaku di Stesen Petronas Bandar Indera Mahkota, semalam.

PDB, dalam satu kenyataan berkata stesen itu sudah ditutup dan kakitangannya berada di tempat kejadian bagi menyelaras langkah pencegahan serta melakukan siasatan lanjut mengenai punca kebakaran.

PDB menasihatkan semua pelanggan mematuhi syarat keselamatan di semua Stesen Servis Petronas dan Stesen NGV yang melarang sama sekali penggunaan telefon bimbit, merokok dan mengisi minyak tanpa mematikan enjin kenderaan. -BH

Ulasan GB

GB dah pun menulis mengenainya di SINI

GB ulangi:

Petunjuk sudah ada. Sebelum ini, Petronas Dagangan telah mencatatkan penyusutan keuntuntungan kepada RM823.188 juta berbanding RM849.700 juta dalam tempoh suku kedua berakhir 30 September tahun ini berbanding keuntungan sebelum cukai tahun lalu.

GB dapat merasakan bahawa berita "buruk" untuk Petronas akan terus terhidang di dada media selagi Petronas gagal menunaikan kewajipannya membayar royalti kepada pihak yang sepatutnya menerimanya.

1Petronas juga bakal terbalik dan pecah perut?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Adakah ini akibat doa berkaitan dengan royalti kepada Kelantan yang ditukarkan menjadi wang ehsan?