24 Dis 2009

Mangsa Keganasan BN Sambut Baik Keputusan Mahkamah

Sivarasa Rasiah mengalu-alukan keputusan Mahkamah Tinggi mengisytiharkan kerajaan telah berlaku salah dan melanggar undang-undang terhadap peserta Persidangan Timor Timur Asia Pasifik ke-2.

Dalam kejadian 13 tahun lalu itu, persidangan membincangkan konflik Timor Timur itu dihentikan gerombolan pemuda BN. 60 peserta persidangan termasuk Sivarasa Rasiah dikasari gerombolan terbabit dan ditahan polis tidak lama kemudian.

Meskipun keadilan lambat kunjung tiba, Sivarasa berkata keputusan mahkamah semalam menunjukkan penahanan mereka oleh pasukan polis adalah tidak sah.

“Kita mengalukan keputuasan mahkamah bahawa polis telah bertindak secara salah dan melanggar undang- undang ketika membuat tangkapan pada tahun 1996, apabila kita semua hampir 60 peserta tempatan ditangkap dan ditahan.

“Keputusan ini menjelaskan pendirian kita dari mula iaitu Persidang Apcet itu adalah sah, tidak patut diberhentikan dan tindakan pemuda Barisan Nasional (BN) pada masa itu adalah tindakan liar. Mereka bertindak sebagai perusuh dan melakukan sesuatu yang tidak sah,” katanya.

Hakim Datuk Wan Adnan @ Addinan Muhamad semalam memerintahkan supaya Kerajaan Malaysia dan polis membayar ganti rugi RM30,000 kepada setiap 29 peserta persidangan Apcet pada tahun 1996.

Gantirugi itu berdasarkan kesusahan mereka ditahan selama 24 jam iaitu dari 9 hingga 10 November 1996.

Bagaimanapun, Sivarasa menyatakan rasa kecewanya kerana menyifatkan hakim tersilap dalam membuat keputusan kerana tidak mengambil kira jumlah tahanan tambahan lima hari yang dijalani beliau dan beberapa peserta lain.

Sivarasa yang juga Ahli Parlimen Subang Jaya berkata, hakim menetapkan tahanan lima hari itu adalah sah kerana telah mendapat reman daripada Mahkamah Majistret.

“Bagi saya itu tidak logik kerana jika tangkapan itu tidak sah dan tangkapan pada hari pertama itu tidak sah, macam mana perin tah Mahkamah Majistret boleh menghalalkan tahanan yang tidak sah itu. Itu aspek yang kita kecewa,” katanya.

Sehubungan itu, beliau akan berbincang dengan peguam sama ada mahu mengemukakan rayuan atau tidak.

Beliau turut kesal dengan tindakan hakim yang disifatkan sebagai tidak membuat keputusan tepat sama ada terdapat konspirasi antara kerajaan dan polis dalam insiden berkenaan.

“Ada bukti jelas Timbalan Menteri pada masa itu, Datuk Megat Junid membuat pertemuan dengan polis dan Umno-BN dan mengarahkan mereka memberhentikan persidangan Apcet itu. Itu membuktikan ada konspirasi tetapi kita lihat hakim telah gagal dari aspek ini,” katanya. -TVS

Ulasan GB

Sekalipun keputusan memihak kepada defenden namun bersiap sedia berkemungkinan keputusan itu bakal diterbalikkan.



Apcet II decision: Prepare to be disappointed! — P Ramakrishnan

DEC 23 — Aliran hails the Kuala Lumpur High Court decision ordering the government to pay RM30,000 to each of the 29 human rights activists and journalists wrongfully detained during the Apcet II conference in Kuala Lumpur.

Rowdy elements from Umno Youth stormed the conference and disrupted a peaceful gathering that sought a settlement for East Timor. The former deputy home minister, the late Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, was implicated in the unbecoming and rambunctious demonstration that shamed the country more than a decade ago on Nov 9, 1996.

Appeals Court Judge Datuk Wan Adnan Muhamad delivered his decision on Dec 22, 2009, saying that “the facts here are clear and straightforward and the judgment is based on facts submitted by both parties”.

Aliran has been keeping track of recent court decisions and with this knowledge we must warn the jubilant litigants not to get carried away easily. This is Round 1 and Round 1 usually goes in favour of truth and justice. It is here where the facts are scrutinised diligently and justice has its sway. It is as far as justice can go!

In Round 2, this decision will almost certainly be overturned, as has been the case on many occasions. It is here where facts don’t matter but technicalities will be the overriding factor and justice will be forced to take a back seat.

This glaring outcome is inevitable in our system of justice. We have witnessed this without fail in Anwar’s cases, in the Perak Pakatan government’s tussle for democracy, in the Kampung Buah Pala residents’ plea for justice and in the MACC case involving Tan Boon Wah’s human rights.

God save our judiciary!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau mahkamah tak buat keputusan pun rakyat dah tahu BN zalim era najib

Tanpa Nama berkata...

mesti tumbangkan BN PRU13, kalau nak agensi kerajaan yang adil dan telus serta amanah