14 Dis 2009

Kuala Dipang: Kerajaan Abai Keselamatan Rakyat

TTragedi tiga pelajar mati lemas di Kuala Dipang, dekat Kampar, setelah jambatan runtuh memperlihatkan sikap kerajaan Barisan Nasional tidak mengutamakan keselamatan rakyat dalam projek pembangunannya.

"Peristiwa di Kuala Dipang merupakan satu lagi mala petaka dan kerajaan nampak tidak serik-serik dengan tragedi demi tragedi yang mengorbankan nyawa," kata Ahli Parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye ketika dihubungi Free Malaysia Today.

Kata beliau, "seperti juga kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa Disember 2008, kerajaan nampaknya tidak belajar dari kesalahan masa lalu.

"Malahan kerajaan cuba menyembunyikan sebab-sebab kejadian dari diketahui oleh orang ramai. Ini merupakan satu sikap yang tidak bertanggungjawab," jelas beliau.

Setelah kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendeklasifikasi maklumat tentang kejadian itu, baru pihak kerajaan, melalui Kementerian Kerja Raya, membuka laporan itu kepada orang ramai.

Tiga pelajar K Mageswaran, K Vasudevan dan T Nathan mati lemas dalam kejadian di Kuala Dipang itu pada 20 November lalu.

Ibu bapa mereka menyaman dua guru besar dari SJK (T) Mambang Diawan dan SJK (T) Gopeng, Kementerian Pelajaran, penderma jambatan GS Synergy Sdn Bhd dan kontraktor CWL Enterprise kerana kecuaian. Mereka menuntut ganti rugi lebih RM35 juta termasuk kos, kerugian umum dan yang berkaitan. -FMT

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerajaan BN selalu mencari kambing hitam dengan mempersalahkan orang lain, sedang BN yang bersalah