22 Nov 2009

Keropok Lekor Masih Selamat Dimakan Semasa Masih Panas

Semua produk keropok termasuk keropok lekor yang dipasarkan di Terengganu masih selamat untuk dimakan, namun pengguna perlu memastikan ia dimasak sepenuhnya terlebih dahulu dan dimakan semasa masih panas.

Pengarah Kesihatan negeri, Dr Nordiyanah, berkata pengguna tidak digalakkan memakan keropok yang sudah sejuk walaupun telah digoreng atau direbus di kedai sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengelak jangkitan penyakit taun.

"Keropok lekor dan keropok keping di negeri ini masih selamat untuk dimakan, tetapi bagi keropok lekor yang dibeli bungkus, sebaiknya apabila pulang ke rumah, ia hendaklah dimasak semula dan dimakan semasa ia masih panas.

"Ini kerana kita bimbang semasa proses pembungkusan ia juga terdedah dengan pencemaran terutama jangkitan kuman yang menyebabkan taun," katanya di sini, hari ini.

Pihaknya juga tidak mengeluarkan sebarang arahan melarang atau menarik balik bahan makanan kegemaran ramai itu yang telah diedarkan di pasar-pasar kerana ia bukan tidak boleh dimakan, cuma perlu dimasak semula dengan sempurna.

Beliau diminta mengulas kebimbangan sesetengah pihak untuk makan keropok terutamanya keropok lekor setelah produk itu dikenalpasti sebagai salah satu punca penularan wabak taun di negeri itu sekarang.

Persatuan Pengguna Terengganu juga dilaporkan menyarankan orang ramai tidak membeli keropok lekor atau keropok berasaskan ikan buat sementara waktu bagi mengelak jangkitan taun.

Kementerian Kesihatan semalam mengesahkan penggunaan ikan yang dicemari kuman ''Vibrio Cholera'' untuk pembuatan keropok sebagai antara punca penularan wabak taun sejak beberapa minggu lalu.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai semalam berkata, ikan berkenaan diperoleh dari negara jiran Thailand, berkemungkinan dibawa masuk ke negeri itu melalui Kompleks Perikanan Chendering yang membekalkan ikan ke daerah Kuala Terengganu dan Marang.

Selain keropok, sampel ayam mentah yang diambil dari Pasar Borong Gong Pauh di Wakaf Mempelam dan sampel swab di dua kilang ais di negeri itu juga didapati positif mengandungi kuman berkenaan.

Berikutan itu, dua kilang berkenaan telah diarahkan ditutup selain beberapa premis lain termasuk 11 kilang ais dan kedai-kedai makan.

Dr Nordiyanah berkata, mana-mana kilang yang mematuhi syarat penyediaan makanan yang ditetapkan, masih boleh beroperasi seperti biasa.

Tanpa mendedahkan statistik terbaru jangkitan taun di Terengganu, beliau menasihatkan orang ramai supaya mementingkan kebersihan terutama dalam aspek pemakanan.

"Sekali lagi kita ingin mengingatkan penduduk yang mengalami simptom penyakit taun, iaitu cirit-birit dan muntah terutama selepas makan untuk mendapatkan rawatan segera, mengamalkan kebersihan diri, tidak makan di restoran atau gerai yang diragui tahap kebersihannya dan tidak minum air yang tidak dimasak," katanya.

Beliau juga mengingatkan orang ramai supaya tidak bermain air pada musim banjir bagi mengelak dijangkiti penyakit itu dan pelbagai penyakit bawaan air.

"Kita bimbang apabila banjir berlaku kerana ia mengandungi kuman setelah air berkenaan tercemar apabila ia bercampur dengan pelbagai najis," katanya. -Bernama

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

keropok lekor dah jadi macam UG, tak sedap didengar dan membawa penyakit serta merosakkan anggota....

Tanpa Nama berkata...

hairan, UG dah ditutup dan tidak lagi relevan, tapi masing lagi dilagukan untuk menzahirkan kebencian yg tidak berkesudahan dalam jemaah. Adakah kerana idea UG dari TGHA dan bukan DSAI? Sedar tidak sedar, Idea PR tu sendiri dari TGHA pada peringkat awal. Moga Allah panjangkan umur dan kurnia kesejahteraan kepada TGNA dan TGHA dan kesemua alim ulama.

-Mohd, Rusila, Mansoura, Egypt

john berkata...

1. Penilainan dan pengharapan ramai adalah berlainan dan tinggi apabila kita membawa jenama dan label Islam dalam perjuangan kita. Sebagai contoh mudah tanggapan orang yang memakai kopiah dan yang tidak pakai pakai kopiah. Yang bertudung dengan yang tidak bertudung.
2. Bila kita mencerminkan diri kita sebegitu pada rakyat kita hendaklah seboleh-bolehnya membawa keperibadian dan gerakgeri percakapan dan perjuangan kearah itu.
3. Bila rakyat ( walaupun sekali) melihat dan memerhati kita berlawanan dengan cerminan diri kita maka akan berlakulah seperti pada hari ini. Terhakislah kepercayaan rakyat kepada kita. Tidak usahlah kita meraung dan menjerit tidak akan melakukan lagi perkara itu. Rakyat tidak akan mendengar lagi. Rakyat hari ini terutama golongan muda amat sensitif dengan kreadibili.
Mereka ini hidup didalam zaman yang telah berubah. Mereka ini dilahirkan pada zaman yang melihat pada benda-benda yang perlu tepat, jitu dan sempurna lebih-lebih lagi pada manusia yang menawarkan diri hendak menjadi pemimpin mereka. Golongan muda ini tidak akan menyerahkan kehidupan mereka kepada benda yang tidak cukup sifat atau yang tidak sempurna.