15 Nov 2009

Era Najib Altantuya : 80% Ahli MCA Tak Setuju EGM Kedua - Chua Soi Lek

Soi Lek : 80 Peratus Perwakilan Tolak EGM Dua

80 peratus perwakilan MCA setuju usul-usul yang dibentangkan dalam Mesyuarat Agung Khas 10 Oktober lalu adalah tidak sah, seraya menolak kemungkinan berlakunya EGM buat kali kedua.

Timbalan Presiden Chua Soi Lek berkata rata-rata perwakilan dari 155 bahagian di Wisma MCA hari ini menolak EGM 2 dibuat kerana status quo parti telah dipulihkan kepada asal.

Tambah Chua, perwakilan hari ini turut menyambut baik Pelan Perpaduan Unggul yang dirumuskan Presiden Ong Tee Keat, bagi mengekang dan memulihkan kesan pemberontakan dalaman yang telah menjejaskan MCA.

"Kita juga bincang panjang lebar EGM yang mungkin berlangsung pada 28 haribulan ini. Dalam mesyuarat pusat yang telah berlangsung pada 3 haribulan yang lalu dan kita menerima permintaan dan hak ahli jawatankuasa pusat untuk menganjurkan EGM tetapi akan menolak usul-usul yang akan dibentangkan di dalam EGM tersebut kerana usul ini bercanggah dan tidak mengikut perlembagaan MCA"ujarnya.

Terdahulu, Ahli Jawatankuasa Pusat parti itu mendesak agar EGM kali kedua diadakan pada 28 November ini berikutan keengganan Datuk Seri Liow Tiong Lai melepaskan jawatan kedua tertinggi parti itu.

Tiong Lai yang telah dilantik oleh presiden MCA, Ong Tee Keat, tidak mahu berundur meskipun Pertubuhan Pendaftar Syarikat (ROS) mengesahkan Soi Lek adalah timbalan presiden yang sah.

Tiong Lai bersama beberapa Ahli Jawatan Kuasa Pusat mendesak EGM kali kedua diadakan.

"Pendek kata ia merupakan satu EGM di mana usul-usulnya tidak sah dari perlembagaan MCA" kata Chua.

Lima agenda utama telah dibincangkan pada sesi dialog ini dan MCA merancang untuk menjejaki langkah UMNO dengan mengambil kira suara akar umbi dalam menentukan pucuk pimpinan pusat.

"Kita juga berbincang panjang lebar berkaitan dengan kaedah yang baru mungkin untuk menentukan pucuk pimpinan, buat masa kini kita menggunakan perwakilan pusat yang kini dalam lingkungan 2,400 sehingga 2,500. Sudah sampai masa kita berpendapat lebih ramai ahli-ahli kita di peringkat akar umbi mempunyai tanggungjawab dan peluang untuk menentukan pucuk pimpinan di peringkat pusat" katanya.

"Ia merupakan satu kaedah yang baru, kemungkinan besar kita akan menggunakan kaedah UMNO tetapi keputusan muktamad belum dibuat". -TVS



Tiada ulasan: