16 Okt 2009

Era Najib Altantuya : UMNO Bertanggungjawab Memundurkan Kelantan

Setelah Umno cuba mengulangi kembali idea silamnya, mendakwa Kelantan sebagai sebuah negeri mundur, para pemimpin PAS negeri amat menyedari sememangnya itu adalah sebahagian daripada strategi lapuk Umno dalam usahanya untuk menawan Kelantan, lapor Malaysian Insider.

Perkara ini disahkan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman, semasa mengulas kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein, dan Setiausaha Barisan Nasional (BN) Negeri, Datuk Alwi Che Ahmad, yang mendakwa Kelantan masih mundur berbanding dengan negeri-negeri lain berikutan kegagalan Kerajaan Negeri melaksanakan pembangunan sebagaimana dijanjikan pada pilihan raya tahun lepas.

Abdul Latiff memberitahu, Umno berada di dalam keadaan terdesak kerana merasakan kredibilitinya kian terhakis akibat diancam gelombang politik yang tidak keruan sejak akhir-akhir ini memaksa mereka memanipulasikan keadaan bagi menutup beberapa isu negara yang tidak pernah selesai daripada terus menjadi perhatian rakyat. Malu dan mengaibkan!

Tanpa menolak kemungkinan, Abdul Latiff turut berkata, penyakit fobia bahana tsunami politik pada pilihan raya umum (PRU) 2008 yang hampir merobek seluruh persada politik didokongnya sejak lebih 50 tahun merupakan tragedi ngeri amat menakutkan belum berjaya dipulih untuk menghadapi PRU ke 13 akan datang. Lalu mereka jadikan Kelantan mundur sebagai umpan perang saraf peringkat awal mereka menjelang pilihan raya umum atau kecil.

“Maka mereka eksploitkan semula idea lapuknya, merekacipta tuduhan mengatakan Kelantan mundur di bawah pemerintahan PAS” jelasnya, dan menyeru adalah lebih baik pemimpin Umno negeri dapatkan isu lain daripada terus mengguna idea lapuk yang sudah dimomok rakyat sebelum ini.

Tuduhan Kelantan sebagai sebuah negeri yang termundur dengan kadar kemiskinan yang tertinggi dalam negara merupakan isu pernah dimainkan Umno sebaik sahaja kerajaan PAS memerintah Kelantan sejak hampir 20 tahun lalu.

Namun ia nampaknya semakin ghairah dieksploitasikan semula oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga selaku Presiden Umno, Tan Sri Muhyidin Yasin, dalam kempen pilihan raya kecil Dun Bagan Pinang 11 Oktober lalu. Ia kemudiannya melata, diperbesar-besarkan oleh pemimpin Umno negeri.

Dakwaan Muhyidin itu bagaimanapun disangkal oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad, sebagai dakwaan mengarut dan tidak berasas kerana tidak menepati fakta statistik kemiskinan tegar yang dengan jelas mencatatkan bilangan isi rumah dalam kategori miskin tegar di Perak, Kedah, Terengganu, Sabah dan Sarawak ternyata lebih besar berbanding negeri Kelantan.

Sementara itu Abdul Latiff menegaskan sekiranya dakwaan tersebut adalah benar maka pihak yang bertanggungjawab memundurkan Kelantan adalah kerajaan Umno-BN sendiri, bukannya PAS kerana tanggungjawab terhadap perkara tersebut adalah terletak di tangan kerajaan Umno-BN selaku organisasi induk kepada negeri-negeri di bawahnya termasuk Kelantan.

“Peruntukan pembangunan negeri tidak disalurkan terus kepada kerajaan negeri tapi disalurkan kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), jadi siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini?” soalnya.

Tegasnya lagi, Umno sebenarnya banyak beremosi semasa membuat kenyataan. Tindakannya umpama memasang jerat untuk menjeratkan batang tubuhnya sendiri. Dan ianya jelas terbukti, pada majlis Penyampaian Bantuan Ihsan Mangsa Ribut peringkat parlimen Bachok, dekat sini, Awang Adek sendiri mendedahkan bahawa Kerajaan Pusat tidak mungkin menyalurkan peruntukan menerusi kerajaan negeri.

Sehubungan itu Abdul Latiff mengingatkan rakyat Kelantan agar tidak mudah terpengaruh dengan dakyah politik kotor Umno yang sudahpun diancam kepupusan modal untuk diisi dalam wadah perjuangan mereka.


Tiada ulasan: