16 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Teoh Beng Hock Diarah Siasat Atas Arahan SPRM Putrajaya

Operasi mengheret mendiang Teoh Beng Hock ke kancah siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disyaki diarahkan Putrajaya, dan bukan SPRM negeri.

Peguam Gobind Singh Deo mengesyaki tangan-tangan Putrajaya mendalangi siasatan ini.

Kenyataan ini dibuat berdasarkan kepada pededahan Penolong Penguasa Risikan, Arman Alias kepada Koroner Azmil Muntapha Abas di Inkues hari ini.

“Saya merasakan ada dua perkara yang menimbulkan keraguan daripada keterangan Arman bahawa beliau adalah merupakan seorang Pegawai daripada SRPM Putrajaya menunjukkan dalam siasatan kes ini pada awal-awalnya arahan diberikan oleh Pegawai daripada Putrajaya supaya mereka boleh ikuti dengan dekat perkembangan kes ini,’’ katanya.

Dalam pada itu, Gobind turut mengatakan Arman sebenarnya tidak memahami dengan jelas apa yang disiasatnya ekoran dari kenyataan beliau apabila diminta menjawab beberapa soalan.

“Apabila disoal, beliau bersetuju pada permulaannya, beliau tidak tahu secara tepat apa kesalahan dan tidak dapat melihat dengan jelas. Mereka itu seolah-olah hanya membawa semua fail dan mencari sahaja, hendak mencari satu kesalahan,” katanya.

Sementara itu, bekas majikan Teoh Beng Hock, Ean Yong Hian Wah meminta Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan memberi penjelasan mengenai campurtangan pegawai SPRM Putrajaya dalam siasatan terhadap Beng Hock.

Menurutnya Ahmad Said tidak seharusnya mengambil sikap berdiam diri seperti yang dilakukan ketika mayat Beng Hock ditemui di Plaza Masalam 16 Julai lalu tanpa memberi sebarang penjelasan walaupun mendiang masih dalam tahanan SPRM.

“Saya harap ketua pesuruhjaya SPRM Datuk Seri dia perlu beri penjelasan pada rakyat dan keluarga Teoh Beng Hock mengapa pegawai-pegawai SPRM Putrajaya datang untuk mencampurtangan dalam siasatan begini.

“Saya juga minta SPRM perlu bertanggungjawab ke atas kematian Teoh Beng Hock dan sehingga kini tiada siapa mengaku bersalah dan tiada sebarang penjelasan daripada SPRM bagaimana Teoh Beng Hock boleh jatuh dari pejabat SPRM di tingkat 14 Plaza Masalam,” katanya.

Menurutnya campurtangan pegawai SPRM Putrajaya berkenaan merupakan usaha menakut-nakutkan dan menjatuhkan wakil rakyat Pakatan Rakyat di Selangor.

“Memang kita dapati apabila SPRM mula membuat siasatan ke atas semua wakil rakyat Pakatan Rakyat di Selangor, mereka mempunyai agenda yang tertentu. Jika hari ini kita dapati ada pegawai SPRM dari Putrajaya masuk ke dalam Selangor untuk menyiasat wakil rakyat dan bukan sahaja Teoh Beng Hock jelas sekali mereka mahu menakutkan kita dan mahu menjatuhkan wakil rakyat dan Kerajaan Negeri Selangor,” katanya.

Beng Hock adalah setiausaha politik kepada Exco Selangor Ean Yong Hian Wah dan ditemui mati berhampiran ibu pejabat SPRM negeri 16 Julai lalu.

Pakatan Rakyat mengesyaki Beng Hock adalah mangsa konspirasi siasatan besar-besaran SPRM terhadap kerajaan Selangor.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim seraya mengeluarkan arahan sebarang siasatan selepas ini hanya boleh dilakukan dalam keselamatan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang.

Perbincangan inkues Beng Hock akan bersambung pada 21 Oktober ini. -TVS



Tiada ulasan: