29 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Penubuhan Makkal Sakhti Celarukan Lagi BN

Penubuhan Parti Makkal Sakthi Malaysia (MMSP) yang akan dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak 10 Oktober ini jelas mendedahkan masalah dalaman Barisan Nasional dan bukannya mencerminkan hasrat masyarakat India.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat R Sivarasa berkata sokongan terbuka Najib untuk parti itu mencerminkan rasa tidak puas hati beliau dan taktik menekan pimpinan MIC khususnya Presidennya S Samy Vellu.

“Saya lihat ini lebih sebagai masalah dalaman Barisan Nasional di mana ada pihak dalam Barisan Nasional khususnya Umno, termasuk Perdana Menteri sendiri yang tidak puas hati dengan pimpinan MIC.

“Usaha menubuhkan dan menyokong Makkal Sakthi ini adalah untuk meningkatkan tekanan ke atas MIC. Hakikat penubuhan parti ini lebih menunjukkan masalah dalaman Barisan Nasional dan bukan mencerminkan hasrat masyarakat India sebenarnya,” katanya.

Menurutnya kelulusan pantas yang diperolehi dari Pendaftar Pertubuhan untuk Makkal Sakthi jelas menunjukkan parti itu mendapat sokongan langsung dari pimpinan tertinggi Umno.

Katanya pelancaran yang akan dilakukan oleh Najib juga membawa tanda ia merupakan satu usaha yang ditaja oleh Umno-Barisan Nasional.

Sivarasa juga menyifatkan penubuhan parti itu bakal memecah belahkan dan melemahkan perwakilan politik masyarakat India.

“Ini memang jelas ditaja oleh Barisan Nasional. parti ini didaftarkan dalam masa yang sangat singkat dalam beberapa minggu sahaja. Mengikut sejarah pendaftaran parti politik khususnya ini dengan jelas menunjukkan bahawa ada sokongan langsung dari pemimpin atasan Barisan Nasional kalau tidak parti ini tidak dapat didaftarkan dalam masa sesingkat itu.

“Bagi saya kemunculan satu lagi parti yang kononnya menjadi jaguh masyarakat India akan melemahkan lagi perwakilan politik masyarakat India sebab ia akan menyebabkan pemecahan dalam masyarakat India,” katanya.

Menurutnya penubuhan parti berkenaan juga tidak akan menggugat sokongan masyarakat India terhadap Pakatan Rakyat.

Beliau juga yakin bahawa parti berkenaan juga bakal menerima nasib yang sama dengan Parti Bersatu India Malaysia yang ditubuhkan Datuk Nallakaruppan pada 25 November 2007.

“Bagi saya parti-parti yang baru ini akhirnya tidak akan berjaya mendapat sokongan sebab seperti parti yang ditubuhkan Datuk Nallakruppan lebih kurang 25 November 2007 sudah hampir dua tahun parti beliau yang juga nampak seperti ditaja Barisan Nasional didaftar dalam masa singkat dan diberi sokongan jelas tetapi tidak berjaya mendapat sokongan. Tidak berjaya langsung untuk mendapat sokongan dari masyarakat India.

“Bagi saya tidak, sebab seperti saya sebut tadi contoh yang saya gunakan adalah pelancaran parti oleh Datuk Nalakaruppan dan itu pun satu percubaan beliau untuk menggugat sokongan terhadap Pakatan Rakyat tetapi langsung tidak berjaya sebab parti itu nampak dekat dengan Barisan Nasional,” katanya.

Sivarasa berkata majoriti besar masyarakat India kini menukar pendirian dengan menolak Barisan Nasional kerana mereka sedar dipinggirkan sekian lama. -TVA



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO tak taja ka??????