29 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Inkues Panas Dengan SMS Minta Saksi Jumpa Pakar Psikatri

Prosiding inkues Teoh Beng Hock akan ditangguhkan pada hari Khamis ini berikutan pegawai penyiasat bagi membantu prosiding ini cuti kecemasan.

Pegawai Penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ahmad Nazri, terbabit dalam satu kemalangan baru-baru ini dan sedang cuti sakit hingga 30 September.

Koroner Azmil Muntapha Abas dijangka akan mendengar keterangan daripada abang Teoh, Meng Kee dan rakan, Woo Chuan Sing apabila perbincangan itu diteruskan pada 1 Oktober.

Terdahulu, satu SMS yang dihantar kepada ahli keluarga Teoh Beng Hock supaya mereka hadir untuk pemeriksaan mental mencetuskan pertikaman lidah antara peguam dan pihak yang membantu siasatan inkues kematian beliau.

SMS yang dihantar pada Jumaat lalu meminta tunang Teoh, Soh Cher Wei selain rakan yang sepatutnya menjadi pengapit di hari pernikahan mereka, Woo Chuan Sing, ibu bapa dan dua adik beradik Teoh hadir di Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental, Hospital Selayang, dan berjumpa dengan seorang doktor di sana.

Peguam Gobind Singh Deo yang mewakili keluarga Teoh, menyatakan perkara itu (berjumpa pakar psikiatri) tidak sepatutnya berlaku dan pihak yang menghantar SMS berkenaan sepatutnya menyatakan mengapa saksi dipanggil untuk ditemuduga dan sama ada ia sebagai satu cara untuk menyatakan Teoh membunuh diri.

"Saya rasa tidak elok sebarang permintaan untuk hadir membantu siasatan dihantar hanya melalui SMS sahaja. Permohonan perlu dihantar mengikut undang-undang.

"Kita tidak tahu siapa penghantar SMS. Perkara sebegini bukannya perkara main-main," katanya.

Dalam prosiding tidak dinyatakan siapakah pengirim SMS itu yang hanya menyatakan: "Selamat petang puan (ditujukan kepada tunang Teoh), inkues kematian Teoh, diminta hadir di Unit Mekar, Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental, aras 2, Hospital Selayang untuk ditemuduga oleh Dr Yati pada 28 Septeber 2009 lalu jam 2 petang. Kerjasama puan amat diperlukan, sebarang pertanyaan sila hubungi ...".

(... itu disebabkan tiada nama dinyatakan ketika prosiding).

Peguam mewakili kerajaan Selangor, Malik Imtiaz Sarwar, turut membantah perjumpaan dengan pakar psikiatri itu dengan alasan ia tidak relevan dengan kes.

Katanya pihak yang membantu Koroner Azmil Muntapha Abas mengendalikan kes ini sepatutnya menyatakan dahulu apa yang perlu ditanya dan tidak diketahui status doktor yang akan menemubual.

Peguam Tan Hock Chuan, yang mewakili kerajaan Malaysia pada awalnya kelihatan berang dengan hujah Gobind dan Malik kerana beliau telahpun menegaskan bahawa SMS yang dihantar itu hanyalah untuk menemubual saksi berkaitan latar belakang Teoh dan tiada kaitan langsung dengan peribadi saksi.

Katanya temubual itu bukan hanya akan melibatkan keluarga Teoh tetapi juga saksi lain yang berjumpa Teoh semasa hari kejadian.

"Saya rasa Gobind telah membuat kesimpulan terlalu cepat. Telah saya katakan bahawa kehadiran pakar psikiatri adalah hanya untuk membantu inkues ini, untuk bertanya tentang latar belakang Teoh. "Jika ditanya saya sekarang apa soalan yang akan diajukan kepada saksi, saya sendiri tidak tahu, doktor itu yang akan tentukan," katasnya.

Setelah keadaan agak tegang hampir 20 minit ia ditenteramkan dengan penerangan Timbalan Pendakwa Raya, Abazafree Mohd Abbas, yang turut membantu prosiding itu.

Abazafree berkata bahawa bukan seorang sahaja pakar psikiatri yang akan menemubual saksi tetapi ada dua orang doktor dan mereka akan merangka soalan yang akan diajukan.

"Pakar psikiatri ini bukannya pakar biasa tetapi mereka pakar forensik psikiatri. Seorang bertugas di Selayang dan seorang lagi di Hospital Permai, Johor Baharu. Mereka telah memberitahu polis bahawa mereka akan menemuduga secara bebas saksi yang bersama Teoh dan keluarga bagi mendapatkan maklumat tentang tahap mental Teoh.

"SMS bukan dari Dr Yati dan saya diberitahu mereka bukan untuk menyiasat tahap mental saksi tetapi ia untuk mendapatkan maklumat sebelum membuat kesimpulan.

"Kitapun tidak tahu apa bentuk kesimpulan itu. Tetapi sekiranya Malik berkata keadaan ini terlalu awal, lebih baik kita dapatkan skop soalan untuk temuduga dahulu," katanya.

Koroner Azmil kemudian membuat keputusan supaya soalan yang bakal diajukan dikemukakan di mahkamah pada Jumaat ini dan pihak-pihak terbabit boleh berhujah sama ada ia relevan atau tidak.

Di awal prosiding Azmil, berkata beliau berhasrat meneruskan kes dengan memanggil saksi selain, T Sivanesan tetapi Tan memberitahu tiada saksi yang hadir hari ini kerana pihaknya menghadapi masalah disebabkan pegawai penyiasat kes itu, Asisten Superintendan Ahmad Nazri Zainal, mengalami kemalangan.

Katanya, sebelum ini Ahmad Nazri bertanggungjawab memanggil saksi-saksi.

"Oleh kerana terdapat rayuan dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Mahkamah Rayuan, keterangan Sivanesan perlu ditangguhkan dahulu dan saksi lain akan dipanggil," katanya.

Pada 9 September lalu Sivanesan, yang juga saksi yang dikemukakan oleh Gobind Singh, memberitahu mahkamah bahawa beliau telah didera oleh pegawai SPRM tetapi keterangannya ditangguhkan atas permohonan Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Abdul Razak Musa, yang mewakili SPRM.

Abdul Razak kemudian memfailkan permohonan semakan terhadap perintah Azmil yang membenarkan Sivanesan, yang pernah disoal siasat SPRM Selangor lebih setahun lalu, memberi keterangan tetapi pada keesokannya (10 September), Pesuruhjaya Kehakiman Datin Yeoh Wee Siam memutuskan Azmil tidak terkhilaf dalam membuat keputusan itu.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Selangor Ean Yong Hian Wah ditemui mati pada 16 Julai lalu di tingkat lima Plaza Masalam di sini, selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan dakwaan salah guna wang.

Inkues disambung Khamis ini dan abang Teoh, Beng Kee serta sahabatnya Woo Chuan Sing akan memberi keterangan.

Tiada ulasan: