10 Ogo 2009

Era Najib Tun Razak : Kesan Darah Perlu Disiasat. Inkues Ditangguh Esok

Prosiding inkues setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock, ditangguhkan bagi membolehkan pakar patologi dan forensik memeriksa dua kesan tompokan yang dipercayai darah di tangga antara tingkat 14 dan 15 Plaza Masalam, yang menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), lapor BERNAMA.

Koroner membenarkan permohonan itu setelah peguam pemerhati Gobind Singh Deo, bagi pihak keluarga Teoh, memaklumkan mahkamah bahawa kedua-dua kesan itu ditemui semasa koroner melakukan tinjauan tempat kejadian Jumaat lalu.

Koroner Azmil Muntapha Abas, mengarahkan supaya keputusan sama ada tompokan itu adalah darah, dan jika ia adalah darah si mati, dikemukakan kepada prosiding inkues esok pagi.

Pengambilan sampel tompokan itu akan dibuat hari ini juga dengan kehadiran Gobind, peguam Tan Hock Chuan, bagi pihak kerajaan dan Malik Imtiaz Sarwar, bagi pihak Kerajaan Selangor.

Kelab GB sebelum ini turut mempertikaikan langkah polis mengabaikan tompokan darah di dalam siasatan mereka yang jelas tompokan darah itu sendiri boleh dijadikan evidence di dalam kes kematian Teoh.

Tompokan darah di tangga dan di sebuah bilik di tingkat 15 Plaza Masalam yang penuh dengan tompokn yang dipercayai darah juga tidak diambil sampel untuk diuji oleh polis.

Ia meletakkan satu persepsi di kalangan orangramai bahawa ada kemungkinan Polis yang melakukan siasatan diarah oleh pihak tertentu untuk "cover-up" sepertimana berlaku ke atas kes A.Kugan.

Tiada ulasan: