20 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : UMNO Kekurangan Calon Berwibawa


Mengapa Umno kemukakan calon yang tidak bersih? Begitu persoalan yang bermain-main dalam minda jentera Pakatan Rakyat dan orang-ramai di Permatang Pasir.

Calon BN Rohaizat Othman, dikaitkan dengan kes salahlaku penyalahgunaan wang RM140,000 milik sebuah koperasi milik pekebun kecil getah, yang membawa kepada namanya sebagai seorang peguam sivil disenarai-hitam oleh Majlis Peguam Malaysia.

Rohaizat juga adalah Ketua Pemuda Qariah Kampung Mengkuang, namun beliau juga dikatakan tidak turun padang untuk bersolat bersama kariah.

Mantan Setiausaha Pas Permatang Pauh Abdul Razak Abdullah berkata pemilihan Rohaizat justeru mengundang persoalan apakah Umno tidak lagi mempunyai calon-calon yang berwibawa atau bersih.

“Selama saya duduk dikampung berkenaan, saya tidak pernah nampak beliau sembahyang Jumaat atau sembahyang waktu di masjid. Jadi AJK masjid tidak pernah berkhidmat untuk jawankuasa masjid inikan pula berkhidmat untuk masyarakat Permatang Pasir,” katanya.

Menurutnya lagi, Rohaizat sering gagal menghadirkan diri ke mesyuarat jawatankuasa, sehingga menyebabkan status Rohaizat sebagai Ketua Pemuda Qariah dipersoalkan dalam satu mesyuarat Qariah pada tahun 2001.

Malahan penduduk di kampong berkenaan juga tidak mengenali Rohaizat. Apa yang mengejutkan kelibat Rohaizat tidak pernah kelihatan di masjid di kampong berkenaan.

“Kami anak qariah, pemuda qariah hendak tengok siapa Rohaizat di mana dia tinggal yang mengatakan anak Kampung Mengkuang dan AJK masjid tetapi tidak pernah menghadiri mesyuarat jawatankuasa masjid,” katanya. -TVA



Tiada ulasan: