20 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Noh Omar Penipu - Khalid Samad

Kenyataan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Noh Omar yang berjanji akan membantu penduduk Seksyen 23, Shah Alam untuk mendapatkan perintah injuksi daripada mahkamah dilihat sebagai menipu rakyat.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, tindakan Noh itu dilihat sebagai tidak sensitif terhadap keperluan orang bukan beragama Islam dan orang Islam itu sendiri.

Menurutnya, Kerajaan Barisan Nasional (BN) sendiri terlebih dahulu membuat perkara yang sama apabila Masjid Jami’ Raja Tun Uda di Seksyen 16 dibina bersebelahan kuil dengan jarak 300 meter, malah berada lebih kurang 50 meter dari rumah pangsa di situ.

“Jika diperhatikan, turut berada di antara kuil, masjid itu adalah sebuah sekolah agama yang menjadi sebahagian dari masjid sedangkan Seksyen 16 berada dalam kawasan majoriti orang Islam.

“Apa yang ingin diperjuangkan jelas menunjukkan semangat perkauman dan ini tidak wajar berlaku. Apa yang berlaku, penyokong Pas sendiri tidak membangkang pembinaan kuil ini kerana faham hak yang dijamin oleh Kerajaan Negeri dan Islam,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata, apabila Pakatan Rakyat (PR) memerintah, isu tersebut sengaja dipolitikkan untuk menaikkan semangat perkauman.

“Apa yang membezakan pemerintahan PR dan kami lebih bertanggungjawab untuk memenuhi keperluan semua kaum tanpa mengira agama.

“Penduduk perlu menilai sesuatu perkara dengan wajar dan bersikap terbuka. Ruang untuk berbincang masih terbuka untuk kita sama-sama berusaha menyelesaikan kemelut ini,” katanya.

Ketika ditanya media bilakah perbincangan tersebut akan dilakukan, Khalid berkata, sebaik selesai Pilihan raya Kecil Permatang Pasir, beliau dan Exco Kerajaan Negeri, Rodziah Ismail akan mengadakan perbinca-ngan sebelum bertemu dengan penduduk.

“Saya berharap, perte-muan ini nanti kedua-dua belah pihak akan dapat meluahkan pendapat masing-masing demi kebaikan bersama,” katanya.

Sementara itu, Abdul Khalid menjelaskan, kawasan Shah Alam satu ketika dahulu adalah kawasan ladang getah di mana pekerjanya terdiri daripada India.

“Sebab itulah kuil tersebut dibina di Seksyen 19. kuil itu dibina sebelum pembinaan kawasan perumahan yang ada sekarang.

“Semuanya berlaku sewaktu zaman pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional (BN) lagi, di mana apabila pembangunan tidak dirancang seperti yang sepatutnya menyebabkan keadaan kuil dan kediaman terletak begitu hampir,” katanya. -SH

1 ulasan:

mack berkata...

AKUM SAYA NAK TANYA YB KHALID SAMAD STATION MINYAK SHELL KAT SEKSYEN 18 BERHAMPIRAN GIANT DAN MAHIDIN TU DENGAR KHABAR NYA MENTERI PUNYA SIAPA AGAK NYA MENTERI TERSEBUT YA TOLONG MAKLUMKAN