20 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : SPRM Sengaja Cari Pasal

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sengaja mencari pasal dengan pembantu-pembantu Exco, kata Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu.

Beliau berkata, tujuan sebenar SPRM adalah untuk membabitkan beliau dalam penyiasatan kes peruntukan DUN, namun menggunakan pembantu khas sebagai mangsa terlebih dahulu.

“Saya rasa dia cari pasal dengan Wong kerana Wong pembantu khas saya, target SPRM adalah saya, tapi saya tak paham mereka pergi kepada wong, mengapa tidak terus kepada saya, saya boleh jawab,” katanya.


Katanya, Wong Chuan How, Pembantu Khasnya di DUN Sungai Pelek hari ini dipanggil memberi keterangan sebagai orang yang disyaki menyeleweng, bermula jam 8 pagi tadi di Pejabat SPRM di Putrajaya.

Beliau ditemani peguam yang dilantik Kerajaan Negeri, Imran Hadzalie Abdul Hamid mengikut Pekeliling Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Bilangan 4 Tahun 2009.

Mengenai siasatan yang mungkin membabitkan beliau, Ronnie berkata, tiada apa yang ingin ditakuti dengan penyiasatan terhadap peruntukan DUN tersebut kerana semuanya dilakukan secara berhemah.

“Kita tahu apa yang kita buat, semua prosidur kita ikut, prosidur ditetapkan kerajaan yang terdahulu,

“kalau mereka rasa mekanisma yang digunakan selama 50 tahun takda masalah takan kita rasa tiada masalah, kita guna mekansma selama setahun, yang ada problem adalah barisan nasional, mereka ada record menghabiskan peruntukan sebanyak 500 ribu atau 600 ribu,” katanya.

Mengenai siasatan yang dijalankan di luar bangunan SUK, seperti yang diputuskan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam mesyuarat Exco 22 Julai lalu, Ronnie berkata ia akan tetap diteruskan.

“Peraturan yang dihantar oleh menteri besar bagi pihak exco masih lagi dikekalkan walaupun AG(Peguam Negara) yang mengatakan mereka akan mencabar, kita akan menunggu cabaran itu, sebelum itu berlaku secular itu dikekalkan jadi mana pegawai kerajaan apabila siasatan diperlukan mereka ada hak untuk mengunakan peguam dan semua kos ditanggung oleh kerajaan negeri sendiri,” katanya. -TVS

Tiada ulasan: