18 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : UMNO BN Pembohong Besar

Jelas kini kebenaran semakin terserlah bahawa UMNO memang pembohong besar.

Setelah memperkenalkan calon mereka di Permatang Pasir sebagai peguam muda yang kemudiannya terbukti, Rohaizat Othman sebenarnya telah ditarik balik lesen guaman sivilnya, Naib Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi mempertahankan Rohaizat dengan menyatakan yang bersalah ialah rakan kongsi Rohaizat.

Pengerusi Umno Pulau Pinang itu pada sidang media di bilik gerakan sepusat BN di Bukit Merah menyatakan (Mstar 16 Ogos 2009):

"Dari penjelasan yang diberikan oleh penasihat undang-undang bahawa pihak Koperasi Pekebun-pekebun Kecil Getah Pulau Pinang, yang diperjelaskan oleh Bendaharinya, Tuan Haji Omar (Hamid), pembayaran terhadap wang yang dipegang oleh syarikat guaman Saudara Rohaizat telah pun diselesaikan lama dahulu.

"Oleh yang demikian, mereka juga telah lama menarik balik laporan yang dibuat terhadap penggunaan wang pelanggan oleh firma guaman Saudara Rohaizat, di mana yang melakukan perbuatan itu bukanlah saudara Rohaizat tetapi bekas rakan kongsinya... di mana perkara ini telah pun diselesaikan," katanya.

Majlis Peguam di dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiuasahanya, George Varughese menyatakan bahawa Rohaizat telah ditarik lesen guaman sivilnya pada 7 Mac 2008 kerana perbuatan salahlaku.

Badan Disiplin Majlis Peguam telah membuat keputusan itu hasil dari siasatan terhadap duan terhadap Rohaizat Othman oleh seorang pembeli hartanah. Mengikut pengadu, Rohaizat Othman gagal mengembalikan sejumlah hampir RM161,000 kepada pengadu setelah trasanksi diantara mereka terbatal.

Rohaizat Othman telah merayu terhadap keputusan Badan Disiplin Majlis Peguam di Mahkamah Tinggi, dan rayuannya telah ditolak pada 12 Ogos 2009. Dengan itu beliau tidak layak untuk bertindak sebagai peguambela dan peguamcara.

Perbuatan salahlaku tersebut adalah merujuk kepada Rohaizat Othman sendiri (bukan rakankonsinya), kerana Badan Disiplin tidak akan mempertanggungjawabkan seseorang peguam apa-apa tindakan yang dilakukan oleh rakan-kongsinya.


Justeru itu kenyataan Zahid yang menyatakan bahawa Rohaizat tidak bersalah kerana perbuatan salahlaku adalah perbuatan bekas rakankogsinya nyata satu pembohongan!




Tiada ulasan: