18 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : MB Selangor Jawab Peguam Negara

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menghalang sekiranya Peguam Negara, Abdul Gani Patail mahu mengambil tindakan mahkamah berhubung pekelilingnya menegah kakitangan kerajaan negeri memberi keterangan di luar waktu pejabat.

Khalid menyifatkan itu sebagai kuasa mereka dan tidak mempertikaikan kuasa SPRM, tetapi mempertikaikan cara pengendalian mereka dalam siasatan kes.

"Walaupun kita memberi kebebasan penuh kepada SPRM menjalankan tugas mereka. Akan tetapi, proses mendapatkan maklumat itu oleh agensi itu mestilah dilakukan secara munasabah dan bertamadun selain tidak menafikan hak individu seperti yang termaktub dalam perlembagaan," katanya.

Khalid berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Perhimpunan Bulanan Jabatan Kerajaan dan Kempen Kibar Jalur Gemilang di Dewan Jubli Perak, Shah Alam pagi tadi.

Katanya, pekeliling itu dikeluarkan bagi menjamin keselamatan pegawai-pegawai kerajaan negeri berkaitan dengan kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock selepas memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 16 Julai lalu.

Dalam pada itu, Abdul Khalid turut meminta SPRM meneliti dan belajar daripada pengalaman daripada negara-negara maju yang mempunyai kadar rasuah yang rendah seperti di New Zealand dan Finland.

Katanya, tindakan itu dilihat akan memberikan manfaat kepada SPRM menjalankan tugas mereka termasuklah dari segi prosedur penguatkuasaan serta siasatan.

Kerajaan negeri Selangor telah mengeluarkan Pekeliling Bilangan 4 Tahun 2009 melarang pegawainya memberi keterangan kepada SPRM selepas waktu pejabat atau diluar pejabat untuk menjamin keselamatan mereka dan tidak mahu kejadian yang menimpa Beng Hock, berulang. -TVS

1 ulasan:

romeo berkata...

Peguam Negara Ghani Patail adalah peguam paling bodoh dan jijik dlm dunia sebab kes pulau batu putih pun bleh bagi kat Singapore,mcm mana nak jaga kes sprm klu mcm ni,alamat dunia nak tebalik,nilah peguam negara yg d lantik oleh umno laknat,alamat hancurla Malaysia.