5 Ogo 2009

Apabila Najib Altantuya Pertahan SPRM

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dakwaan parti pembangkang bahawa SPRM merupakan alat kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah tidak benar sama sekali, lapor Bernama.

Beliau berkata, SPRM adalah sebuah badan bebas dan boleh menyiasat dan seterusnya mengambil tindakan terhadap sesiapa saja yang didapati bersalah.

"SPRM adalah satu badan bebas dan mereka tidak pilih bulu, jadi parti pembangkang telah dakwa SPRM sebagai alat kerajaan BN, (dakwaan itu) adalah tidak benar dan kalau mereka (SPRM) dapat laporan yang dilakukan oleh sesiapa pun, mereka akan ambil tindakan," kata Najib.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Terengganu bersama dua lagi ditahan oleh SPRM kelmarin setelah dipercayai menerima sogokan berjumlah lebih RM20,000 daripada sebuah syarikat pemaju.

Ketiga-tiga mereka yang ditahan di sebuah bilik hotel di Kemaman, Terengganu pada pukul 9.20 kelmarin itu direman selama lima hari bermula semalam bagi membantu siasatan.

Najib berkata, SPRM menahan ADUN terbabit adalah untuk siasatan terhadap kes yang dihadapi selain terus menguatkuasakan undangundang mencegah jenayah rasuah.

"Jadi itu satu buktilah bahawa dakwaan parti pembangkang adalah tidak betul," katanya.

Terdahulu, Najib melancarkan Inisiatif MSC Malaysia Pahang di Putra Square di sini.

Ulasan GB

Satu siasatan dari ratusan aduan terhadap salahlaku pemimpin UMNO BN dijadikan sandaran dan alasan PM bahawa SPRM adil dan bebas berbdanding dengan puluhan jika tidak ratusan siasatan terhadap satu aduan yang melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat?

Datu seri Najib tidak perlu pertahankan SPRM kerana Diraja bagi Mengkaji Peraturan Soal Siasat yang digunapakai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) belum ditubuhkan dan bagaimana Najib boleh membuat rumusan terlebih awal mempertahankan SPRM?

Najib yang pada awal dilihat objektif dan ikhlas untuk menyiasat kes kematian Teoh Beng Hock apabila mengumumkan penubuhan inkues dan Suruhanjaya Diraja tetapi kini Najib membuktikan beliau berpihak kepada SPRM apabila mempertahankan badan tersebut dan menafikan persepsi orangramai tentang keadilan dan ketelusannya.

Jika demikian halnya tidak perlu lagi inkues dan penubuhan Suruhanjaya Diraja kerana keputusan telah diketahui dan dibuat oleh PM sendiri dan memaksa rakyat menerimanya.


Tiada ulasan: