10 Apr 2009

Umno Takut Nga Kor Ming Faham Islam

Pelik juga dengan beberapa kerat pemimpin Umno termasuk seorang Profesor kangkung yang menjadi haru biru lantaran YB Nga Kor Ming dari DAP Perak yang memetik ayat ayat al Quran dalam ceramahnya.

Kalau atas alasan makhraj dan tajwidnya tak betul, bukankah wakil rakyat DAP tu masih dalam belajar dan baru sangat mengenali Islam semenjak berkawan dengan Hj Nizar, baru setahun! Manalah fasih sebutan arabnya itu.

Kalau atas alasan dia mempergunakan ayat al Quran untuk menghalalkan sesuatu yang haram, maka tunjuk lah kat mana dia salah gunakan?

Jika atas alasan Nga Kor Ming bukan Islam, tak boleh baca Quran,mana dalilnya?Ramai orang orang Cina di Kelantan yang bergaul dengan orang melayu suka juga menyebut Lailaha ilallah ketika melatah walaupun pelat sebutannya.

Tian Chua sejak sepuluh tanun lalu telah biasa memberi salam di awal ucapannya. Bala Subramaniam di Pahang pula sudah pandai menyebut Alhamdulillah dan selawat ke atas Rasulullah di awal ucapannya. Gobala pun selalu baca 'Wama karu wama karallah'. Kenapa tak dengarpun komen pemimpin Umno dan profesor kangkung sebelum ini?

Ya, kerana yang baca tu DAP! Itu saja sebenarnya. DAP yang dimomokkan Umno selamanya sebagai chauvanis, komunis, anti Islam dan berbagai label lagi. Maka jangan biarkan DAP itu dilihat baik pada pandangan rakyat.Biar ianya terus nampak bahaya walaupun baca Quran.

Umno tak pernah peduli pulak dengan gelagat penceramah penceramahnya dan beberapa kerat pemimpin Umno yang pernah menggunakan ayat Quran dan Hadis untuk mempertahankan kezaliman dan penyelewengan.

Di zaman PAS dipimpin Dato Asri,ada pemimpin Umno berceramah membaca Surah Al Asr dengan menterjemahkannya, "Demi Dato Asri, sesungguhnya manusia dalam kerugian melainkan orang orang Umno dan orang orang yang beramal soleh".

Penceramah Umno juga selalu membaca ayat Athi u'llah wa athi ur rasul wa ulil amriminkum dengan tujuan mengajak rakyat taat kepada pemimpin umno /BN. Mereka juga membaca Wa'tasimubihablillahi jami a, wa la tafarraku, jangan berpecah belah, duduk dalam Umno semuanya.

Ada juga yang tak betul sebutannya, Amal maaruf Mungkar nankir!!! bukannya nahi mungkar. Ada juga yang kita dengar, mengakhiri ceramah dengan Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun!!! bukannya wabillahi taufiq...

Banyaklah kalau saya nak senaraikan. Tapi itu Umno. Umno tak salah, dia maksum. DAP saja yang salah.

Sebenarnya yang lebih jelas lagi, Umno cukup takut apabila orang bukan Islam cuba memahami Islam. Seandainya mereka faham, maka pendeklah umur Umno kerana tembelangnya pasti akan pecah.

Kepada mereka yang berkenaan eloklah renung surat terbuka dari TG Nik Aziz kepada pemimpin DAP itu di bawah ini.

- tukulbesi

13 Rabiul Akhir 1430

9 April 2009

YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.

Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera


Yang Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.


* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *


(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS


2 ulasan:

asalbayu berkata...

Saya diserang strok/angin ahmar pada 17.9.2009. Setelah mengambil makanan kesihatan anugerah Allah meskipun datang dari USA selain bersenam, Alhamdulillah saya semakin pulih.

Namun di sini bukan saya nak cerita tentang strok. Sebaliknya ialah berkenaan 2 individu bukan Islam berketurunan Cina (saya tak suka guna istilah 'bangsa' kerana ia menggambarkan perkauman).

Individu pertama ialah pengedar makanan kesihatan bernama Mr Ang Teik Chi yang tahu mengenai kaedah-kaedah mengurut dan ada orang memanggilnya Doktor.

Mr Ang pernah mengurut saya dengan dimulakan dengan kalimah Bismillahir Rahmanir Rahim. Sebelum itu beliau 'menjampi' minyak kelapa yang digunakan untuk mengurut itu dengan Surah Al-Fatihah dari mula sampai tamat. Dia juga begitu lancar mengungkapkan ucapan insya Allah saya akan pulih dengan kehendak Allah.

Individu kedua ialah pengedar penapis air yang saya sekeluarga mengenalinya sebagai Mr Ong. Bila dia melihat saya yang sebelumnya lumpuh sebahagian badan sudah boleh berjalan serta memandu motokar dia mengungkapkan Alhamdulillah.

Ada beberapa orang kawan memberi komen bahawa hal itu tak betul tapi bila saya tanya di mana silapnya tak ada yang boleh beri penjelasan. Lalu saya katakan bahawa MR Ang dan Mr Ong juga hamba Allah mereka diam.

Pada 9.3.2009 seorang saudara baru, Lim Jooi Soon menyamapikan ceramah di Alor Setara dalam satu acara Wacana Minda.

Saya kagum dengan pendekatan yang beliau gunakan untuk berdakwah dan mempunyai pengetahuan terhadap kandungan kitab-kitab Injil, al-Quran dan kitab ugama Hindu. Beliau merupakan saudara baru pertama yang menganut Islam dengan mengekalkan nama Cina setelah berdebat selama 5 tahun dengan mufti berhubung dengan perkara tersebut. Kita doakan beliau mencapai banyak kejayaan dalam usaha dakwahnya.

Sebelum ini, Ketua Menteri Pulau Pinang yang mengatakan dia akan mentadbir dengan menjadikan Khalifah Omar Abdul Aziz pernah dituduh sebagai biadap. Semua orang bingong dengan perkara tersebut.

asalbayu berkata...

Maaf, tarikh itu sebenarnya ialah 17.9.1999 bukan 17.9.2009.