12 Mac 2008

Rakyat Desak Adakan Pilihanraya Semula Di Terengganu!

Banyak pihak hari ini mendesak kerajaan supaya satu Pilihanraya diadakan semula di negeri Terengganu apabila telah terbyata bahawa pilihanraya yang dijalankan di negeri tersebut penuh dengan segala macam penipuan dan ketidak-adilan.

PAS sebelum ini telah mendapati 190 buah bas dan 2,000 kereta yang membawa "pengundi hantu" bergerak pantai timur, khususnya ke Terengganu dan Kelantan, untuk memastikan kemenangan BN terutama daripada beberapa buah IPTA.

Pesuruhjaya PAS Terengganu Datuk Mustafa Ali berkata, projek membawa masuk pengundi-pengundi ini dijalankan oleh sebuah syarikat agensi pelancongan yang mendapat kontrak daripada sebuah yayasan milik kerajaan negeri itu.

Buletinonline.net melaporkan Setiausaha Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu(BPPNT), Tuan Haji Yahaya Ali ketika ditemui hari ini di Pejabat BPPNT, dekat sini menyatakan:

“Masih terdapat kes-kes pengundi yang telah mati ‘bangun’ mengundi, kes-kes pengundi ‘hantu’ dan pengundian lebih dari sekali yang dilakukan oleh seorang pengundi, kita sedang mengumpulkan kes-kes ini dari seluruh negeri dan akan mengambil tindakan.”

Sehubungan dengan itu, BPPNT sedang mengorak langkah untuk mengadakan ‘postmortem’ secara yang lebih lengkap dan lurus supaya mendapat dapat maklumat yang tepat dan menyeluruh berhubung apa yang berlaku dalam pilihan raya pada kali ini.

Seorang pemimpin sebuah persatuan akivis sosial mendakwa bahawa apa yang berlaku di Terengganu sebenanya adalah konspirasi UMNO(BN) Terengganu bersama-sama dengan SPR dan pihak Polis.

"Kita dapat melihat bagaimana polis diperalatkan untuk melindungi pengundi-pengundi hantu in dan bagaimana SPR mengaturkan tipu muslihatnya dimana beberapa hari sebelum pengundian Setiausaha SPR, Datuk Kamaruzzaman sudah kelihatan berada di Terengganu", tegasnya.

Beliau berkata seandainya pilihanraya di Terengganu perlu diadakan semula, perjalanan dan pengendaliannya hendaklah dipantau ketat terutama apabila kita mengetahui permainan licik SPR selama ini untuk mengelirukan orang ramai terutama di dalam hal pengundi hantu dan pos.

"Badan SPR itu perlu disiasat hingga ke akar umbi dan pemegang-pemegang jawatan tertinggi badan itu perlu ditahan serta di siasat juga. Satu Suruhanjaya DiRaja patut ditubuhkan untuk menyiasat ketelusan dan integriti badan tersebut supaya ia mendapat kepercayaan rakyat", tambah beliau.

Tiada ulasan: