19 Mac 2008

Ghani Patail Cuba Ugut Yang DiPertuan Agong

Oleh ahmadhadeed

Ghani Patail cuba mencampuri urusan pelantikan MB terengganu setelah gagal memenjarakan reman pemuda Trg yang di tembak di Batu Buruk. Itulah apa yang sedang berlaku sekarang. Campurtangan murahan ini tidak dikehendaki oleh rakyat Terengganu dan consultation guaman percuma perkaitan ini tidak perlu kerana Terengganu sudah ada legal adviser dan pentafsir undang undang nya. Kita kata kepada Ghani Patail ..poorah lah. Pergi main jauh jauh.

Biasanya peguam negara muncul membuat statement atau advise jika berlaku kes di mana pulau hendak di curi orang atau harta rakyat di rampas orang tetapi Si Ghani Patail ini memang lah peguam yang tak tahu beraksi. Yang layak bercakap berkaitan isu siapa lebih layak trg ialah hakim besar atau petafsir undang undang peringkat negara bukan nya Ghani patail

Argument patail penuh dengan unsur unsur pepecahan kerana terdapat katanya yang mengatakan seolah olah Sultan Mizan campur tangan dalam pelantikan MB. Patail tak tahu ke , pemangku sultan sekarang adalah anak Sultan Mizan dan sebagai anak dan pemangku sultan sudah tentu tugas ayah menasihat anak. Pemangku sultan bebas mendapat nasihat dari semua pihak termasuk ayahanda nya. Meletakkan sultan mizan didalam nagative begini adalah kurang ajar dan menghina rakyat terengganu.

Apa yang hendak di katakan oleh Patail ialah ayat ini 'Proses pelantikan Menteri Besar merupakan satu proses yang ditentukan oleh Undang-Undang sebagaimana yang termaktub dalam Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu.'. Ayat itu adalah ayat yang memberi peluang kepada idris jusoh menggugut ADUN umno trg dan menggunakan undian majoriti ini untuk menekan pemangku raja mengambil Idris sebagai MB trg. Ini lah matlamat akhir Patail iaitu itu menjadi barua Idris bagi melayakkan bekas MB yang di benci oleh rakyat trg itu menjadi MB sekali lagi.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tuanku punya kuasa memecat ghani patail sebagai peguam negara dan melucutkan segala gelarannya

Amuraria berkata...

satu guni 4 tahil !gani empattail ni memang paling biadap & kurang ajar ! mak bapak dia x ajar kot ! patut muka pun macam biawak komodo di indonesia sana ! tah tah komodo jadian kot ! dia patut diambil tindakan ,nyahkan dia dari datang keterangganu !

Tanpa Nama berkata...

dibawah perlembagan persekutuan artikel 145 (1) & (5). Yang Di Pertuan Agong melantik Ghani Empat Tahil dan pada masa yang sama memegang jawatan ikut hati (pleasure) Agung.Jadi macam tak mengenang budi - lupa daratan.(lihat perlembagaan)

145. Attorney General.
(1) The Yang di-Pertuan Agong shall, on the advice of the Prime Minister, appoint a person who is qualified to be a judge of the Federal Court to be the Attorney General for the Federation.

(5) Subject to Clause (6), the Attorney General shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong and may at any time resign his office and, unless he is a member of the Cabinet, shall receive such remuneration as the Yang di-Pertuan Agong may determine.