8 Nov 2016

Alas Pengesat Kaki, Kenapa PAS Tersentap?

Lambang Pas jadi pengesat kaki?

Kecoh di media sosial apabila imej pengesat kaki berlogokan bendera Pas dikatakan dijual di sebuah pasar raya di Sabah.

Ini termasuklah pesuruhjaya Pas Terengganu Ustaz Saiful Bahri Mamat yang mendesak pasar raya berkenaan memberi penjelasan.

"Harap pasar raya Giant beri penjelasan sebelum orang ramai merasa keluh-kesah dengannya. Ditemui dijual di Giant. Tawau. Buat pengesat kaki?" soalnya dipetik dari status Facebook beliau.


Sumber memberitahu Malaysia Dateline salah seorang yang memegang pengesat kaki berlogokan Pas itu adalah rakannya di Tawau, Sabah.

Terdapat pula pihak yang memberitahu pembekal pengesat kaki Pas itu beralamat di Selangor.

Walau bagaimanapun, sebahagian netizen menyifatkan penemuan berkenaan bukan satu masalah besar seperti dapat dilihat pada ruangan komentar status Facebook Ustaz Saiful itu.

"Masuk nerakakah? Berdosa besarkah?" soal Nazaruddin Redzuan manakala Alan Dani pula menulis, "Biarlah. Bukan berdosa pun. Kalau boleh buatlah untuk lap najis sekali."

Sementara itu, Mohamad Fakhruddin menganggap tidak berdosa kerana tidak menghina Islam.

"Bukan hina Islam. Bendera je pun. Lainlah ada kalimah Allah ke kat situ," ujarnya.

Tidak kurang juga netizen yang bercadang untuk mendapatkan pengesat kaki berlogokan bendera Pas itu.

"Tolong postage ke Semenanjung. Nak satu. Khas nak letak kat tandas. Please," kata Abd Mutalib.

Lain pula reaksi penyokong Pas yang menganggap perlu wujud rasa hormat walaupun pengesat kaki itu tidak tertera ayat suci Al-Quran.

"Dari segi hukum agama memang tak salah. Tiada ayat suci Al-Quran di situ tapi kena pandang dari sudut kesopanan dan keharmonian.

"Sopan ke lambang sesebuah parti dijadikan alas kaki?" soal Wan Azhan Wan Ali. -MD

ULASAN GB

Hukum kebenaran dan keadilan berjalan.

Sebelum ini terdapat satu status di media sosial, anak seorang pemimpin PAS dari Gombak dengan bangga meletakkan baju berlambangkan AMANAH dan kemudian dipijaknya.


Pemimpin dan ahli AMANAH lansung tidak menghiraukan perbuatan beliau itu.

Gejala pijak memijak ini sudah berlaku di dalam PAS sewaktu kumpulan Geng Ulama mengadakan demonstrasi di depan pejabat agung PAS apabila mereka memijak pimpinan PAS kumpulan progresif.


Tiada lansung tindakan dikenakan ke atas mereka oleh PAS ketika itu.

Dan golongan progressif pula lansung tidak bertindak balas terhadap perbuatan melampau mereka itu.

Tetapi hukum kebenaran dan keadilan tetap berlaku juga.

What goes round turns around
. You get back what you give.

Kini bendera PAS dikeluarkan oleh kilang sebagai pengesat kaki. Demikian balasan Tuhan di atas setiap perbuatan PAS.

Kalau hendak didakwa pun tak boleh sebab ia mungkin sahaja faktor kebetulan. PAS pula terasa sentap kerana "kebetulan" warna dan corak pengesat kaki tersebut menyerupai lambang parti itu.

Oleh itu kita jangan lakukan apa-apa yang kita tidak mahu orang lain lakukan terhadap kita. Mudah kan sunnatullah itu?






FEATURED ADS


30 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mmg patut pun jd alas kaki..

Unknown berkata...

Ni bendera jepun laaa... silap masuk kaler jah....

nick berkata...

Tak faham kenapa pemimpin PAS dan penjilat2 mereka marah apabila pengesat kaki yang mirip bendera mereka dijual? Adakah berdosa menggunakan alas kaki yang mirip kepada bendera PAS? Rasanya tidak. Adakah kurang sopan? Mungkin tapi bukan lah lebih teruk dari ahli2 PAS yang memijak gambar pemimpin2 PAS yang telah mereka pilih sendiri. Apa yang lebih baik difikirkan oleh ahli2 PAS adalah "mana yang lebih berdosa dan dilaknat Allah? "Menggunakan alas kaki yang mirip bendera PAS atau mengkafirkan umat Islam tanpa bukti dan nas yang benar?" "Membuat fitnah dan mungkir kepada perjanjian yang telah dipersetujui atau kuar tandas dan kesat kaki dengan bendera PAS?"

Den rasa, penjilat2 PAS dan para pimpinan mereka ni perlu masuk balik sekolah pondok kerana nampak benar mereka ni langsung tak faham apakah itu Islam dan apakah sifat2 seorang muslim. Kalau faham Islam mereka tak akan senang2 mengkafirkan sesama muslim dan kalau mereka benar arif dengan peribadi muslim mereka tak akan kuat fitnah, berbohong, mungkir janji dan melampau dalam permusuhan dan perselisihan kerana semua sifat2 tu "totally opposite of musli" dan begitu kuat dalam diri pemimpin2 PAS dan para penjilat PAS.

Islam itu agama yang benar dan agama yang sah disisi Allah tetapi ianya tidak bermakna umat Islam boleh berbuat apa sahaja "atas nama Islam". Hanya yang faham Islam dan kenal diri akan faham apa maknanya menjadi muslim dan I can tell you, most of PAS people don't know anything about themselves and even less about Islam. AND these people are shouting that they are the champion of Islam??? Give me a break! They are nothing more than livestock who have no idea what so ever about their place and roles in this world. They exist only to eat, sleep and follow what their owner tell them to do and then die, just like most of pencacai UMNO. The end!

Nick
Cape Tiger.

Tanpa Nama berkata...

Aku nampak corak polka dot dari fabrik yang besar kemudian dipotong kecil2.

kalau benar pun PAS patut borong semua... buat jualan jihad (RM100.00/unit, kalau beli lima dapat plus tiket masuk syurga beserta nombor ahli pas) kepada ahli sebagai penghias dinding di rumah masing2 untuk dana pru... lagipun nak harap uncang di tempat ceramah... tak dapat dah sebanyak dulu.

Tanpa Nama berkata...

Saman la... ke nak tggu sebulan lg, baru nak saman... keh3...

Tanpa Nama berkata...

Terbaek ulasan gb mmg padat jelas fakta bukan omong2 kosong...mmg level pas pun skrg ni tahap pengesat kaki umno je...patutnya mrk muhasabah diir.bukan salahkan org lain pula..nmpk mrk x ikut apa yg mrk ckp..pakai lebai ketayap tp perangai lebih buruk drp org yg xpakai ketayap..

Lelakidicermin berkata...

Skg ni je pas begitu sensetif..dulu gambar TGNA dan tuang presiden kena kencing sikit pun tak berdetik.. agak2 skg ni terasa dah kuat kot bila sorang2..

Tanpa Nama berkata...

Letak depan pintu jamban pun
seduai

Tanpa Nama berkata...

Itu memang pengalas kaki.

Bukan bendera.

Pengalas kaki tebal, mana boleh di ikat di tiang untuk di kibarkan .

Tanpa Nama berkata...

PAS kan parti angkot sampah

Yang dalam PAS pun hidup tahap sampah pun

KORUPSI di kata REJEKI

Betul ke tuh ajaran Islam

Padan muka , belajar pijak pijak nih asal jya dari UMNO dan PAS pun ikut sekali

Sekarang Rakyat JUTA JUTA tak suka PAS kaki kencing orang dan kaki pau jugak tuh

Bagus lah minda Rakyat sudah ter buka kepada kebenaran

Tanpa Nama berkata...

Suatu masa dulu, kita berbangga apabila kawan kita kaum cina menggunakan bendera PAS menutup badan mereka dan ada juga yang mengibarkan nya semasa perhimpunan .. ketika PAS di pimpin oleh TGNA,

Kini dijual sebagai pengalas kaki. Kalau tak laku orang tak beli.. lagi memalukan..


Tanpa Nama berkata...

Memang itu taraf pas..taraf longkang..lebai dedak 90juta..

Malaysiabaru berkata...

Ekok juga dalam realiti politik PiS ni jadi baruah rakyat utj di tijak

P.s Najibullah meluaskan pengaruh komunis perbelembagaan two system rule. Di mana najibullah jadi Maharaja di atas 12 tuanku.. Mcm xhina dan Hong kong. Komunis dan democrazy seiringan

Hidup 55b pinjaman komunis di malaysiaL

Tanpa Nama berkata...

Ada juai tak ka Giant Semenanjung. Kalau ada bagus jugak buat lap kaki kat tandas. Lawa jugak color nya hijau puteh.

Tanpa Nama berkata...

Mai satu...
Nak tolong pijak...
Wahai hadi aldekaki...

Tanpa Nama berkata...

Hadi dan pemimpin PAS kena lah muhasabah diri. Ini dah melampau tetapi ini juga satu petanda buat orang PAS. Tak pernah sekali pun bendera parti lain baik bendera komunis di jadikan pengalas lap kaki.

Jangan salahkan orang. Orang yang buat dan jual 'tak sedar' yang dia buat itu adalah satu perbuatan yang menyinggung ahli PAS. Anggap lah Tuhan hantar mesej pada PAS !

Kesalahan orang asing pakai seluar dalam bendera Malaysia dengan kesalahan menjual pengalas lap kaki tak sama. Satu di sengaja kan tetapi satu tidak di sengaja kan.

Tapi dua-dua satu penghinaan dari Allah.

Tanpa Nama berkata...

BIASALAH TU. U DON RESPACT PEOPLE, PEOPLE WILL NOT RESPACT U.BY THE WAY,TOLONG OPEN UP SELL KAT EBAY AND MUDAH.COM. DIJAMIN AKN RAMAI ORG AKN BELI.

Tanpa Nama berkata...

Bukan bendera jepun, tapi bendera bangladesh...silap kaler tuh...hehehe

bijak berkata...

mana nak beli pengesat kaki tu? bagus dijadikan alas kaki tandas2 kat bangunan aku. kalau boleh buatkan juga seluar dalam, bra, kondom, tisu lap punggung dan pungkor, tuala wanita, tampon, lampin pakai-buang bayi, lampin pakai-buang warga tua, tisu basah (wet tissue), corak pintu jamban, mangkuk jamban dan produk-produk berkaitan menggunakan corak hijau dengan bulan putih di tengah. pasti sangat menguntungkan pengeluar, dijamin 100%.

Unknown berkata...

elokla puak lebai pigs pakat borong.
bleh buat seluar jerut utk tuang presideng..
hukuman sedang berjalan bagi yg ada akal..

Tanpa Nama berkata...

Teringat pesanan Yg Mulia ttg Islam kembali berdagang. Pejuang yg asal ke arah Islam pun lari kepada kejar kekuasaan. haus, rakus & dayus pun ada. Demi nampak kuasa itu mulia, maksum & tiada cacat cela (sbb suka mencela manusia yg berilmu lebih dari mereka). Sedarlah wahai sahabat2, hidup kita tidak lama. Rugi bagi kita bersifat & perilaku di atas. Risaulah saat kita hendak kembali nnt. Sempat tak kita kembali kpd perjuangan dianjur Rasulullah yg sebenar.

Tanpa Nama berkata...

Kau orang pijak gambar pemimpin AMANAH, Kau pijak baju AMAMAH, Kau tunjuk-tunjuk kan perbuatan kau dan kau orang lakukan nya sekali mungkin tiga kali, itu pun cuma dalam sehari oleh seorang dua tetapi balasan yang kau orang terima lagi teruk. Logo parti kau di jual sebagai lap kaki dengan harga tak seberapa, bendera kau orang bukan hanya di pijak tapi di kesat di lap dengan kaki hari-hari, beratus-ratus kali oleh beratus-ratus orang.

Lagi pun parti kau orang tak ujud kat situ. Mana Ketua parti kau orang kat Tawau ?

Parti PAS dari PIGS jadi pengalas lap kaki. Selepas ini apa daaa ?

Syeikh Uqail Al Manjani berkata...

dunia..dunia..dulu hangpa ni kawan, skrg dh jd musuh ketat.awat duk gaduh,hang tak stuju takpa la,tp kena hormat orang.hangpa ni ISLAM ke ISketambola.PAS ka,AMANAH ka..sapa2 pun kita,apa saja yg kita nk buat,rujuk pada ajaran ISLAM.kalu buleh,buleh la,kalu tak buleh, tak buleh la..cukup!

Tanpa Nama berkata...

cubalah pas saman kilang kerana ciplak rekabentuk logo pas.

menyokong perompak penjual Negara tak terasa hina

bila logo jd alas kaki rasa hina sgt.

samalah pas dgn kisah lebai malang. lebai malang tu pas lah.
tak tahu mana yg penting mana tidak.

dok ego bongkak perasan gitu je.

sanggup berbunuh demi logo telur penyu tu, tp rakyat dh nk mati kerana kepala penyamun langsung pas tk terasa apa.

dasar pas ialah ego sombong bongkak... bukan islam lagi.

Tanpa Nama berkata...

Yang mana satu yang rujuk pada ajaran Islam ?

Yang pijak gambar kawan-kawan ke atau yang pijak baju ?

Atau yang mengingat PAS atas sebab kebodohan dan keangkuhan pemimpin PAS lah sekarang 'tercipta' nya pengalas lap kaki.

Bukan masalah boleh atau tak boleh. Boleh tak boleh itu ketentuan Allah mengikut ketetapan Nya juga. Tapi yang penting berpaksi lah pada kebenaran dan keadilan.


Tanpa Nama berkata...

Saman la.. apa lagi. jangan kat mahkamah malaysia.. pi mahkamah kat uk.. baru telus.. hehehe.. suda la Pascai.. hopeless

Malaysiabaru berkata...

11 mp pas sokong bajet 2017

Sebab pak Lebak dapat elaun lebih

Mampoz omar mp Kedah pun sokong walau bajwt hospital di potong. Susu tiada lagi. Minyak naik tol naik...

P.s 1 us Dollar rm4.28 esok jadi rm5.00

Pariah matawang RM rusmah monsoon..

Tanpa Nama berkata...

Pas balik asal mcm tahun 70an 80an..ceramah takat 2 3 org..kambing pun x nak dengar..islam plastik

Tanpa Nama berkata...

itulah. Mcm mana glgn yg claim berakal sempurna blh sokong ya? PA* lah. Kata berakal sempurna. Sihat pemikiran. Tp kaki caci. MasyaAllah..

Tanpa Nama berkata...

Rmh kita akan tinggal keseorg nnt adalah kubur, jgn terpana & terkejut bila jasad terpisah dgn roh kelak sedangkan kita masih seronok2 mengecap manusia lebih2 lg muslim yg lain. teruk nnt kena sbb yg tak sahih jadi bahan sandiwara dan rujukan utama org yg tidak beriman pada Allah. Semak dulu dgn teliti barulah kita tegur. Naya kalau glgn tsb tidak buat, tapi kita memandai2 dan umpama lebih sudu dari kuah.