12 Sep 2016

LRT Tersangkut Lagi, Kini Dalam Terowong KLCC, Menteri Ditempelak Tidur?

LRT Tersangkut Pula Dalam Terowong KLCC, Penumpang Sesak Nafas (Video)

SELEPAS gangguan perkhidmatan sebanyak dua kali dalam tempoh seminggu, isu LRT sekali menjadi viral di laman sosial apabila salah sebuah tren dikatakan tersangkut dalam terowong dekat KLCC, mengakibatkan penumpang terperangkap kira-kira 30 minit.

Salah seorang penumpang yang berada dalam kejadian itu memberitahu di halaman Facebook miliknya sambil menyertakan beberapa video dan satu gambar yang berkaitan dengan kejadian itu.


Arif Rusli, melalui laman Facebook miliknya menggambarkan detik-detik yang disifatkan panik ketika terperangkap bersama penumpang lain dalam tren tersebut.

Menurutnya, pada tempoh 10 minit pertama lampu tren mula terpadam, hanya lampu kcemasan yang masih menyala namun penghawa dingin masih lagi berfungsi. Pada masa itu perasaannya masih lagi seperti biasa "OK".

Namun selepas kira-kira 15 minit semua lampu termasuk lampu kecemasan sudah tidak menyala ditambah dengan penghawa dingin juga tidak berfungsi menyebabkan dia dan para penumpang lain mulai panik.

"Kami mula sesak nafas, kerana panik anda akan sesak nafas dengan lebih cepat, kemudian kami buat keputusan untuk membuka tingkap udara, yang hanya boleh dibuka separuh" tulisnya.

"Bagaimanapun, oleh kerana kami berada dalam terowong, masih sukar untuk kami bernafas. Pada waktu itu orang ramai sudah mula menjerit untuk pecahkan pintu kaca. Lihat betapa terdesaknya kami," tulisnya lagi menceritakan detik cemas pada waktu itu.

"Selepas 35 minit tersangkut, rapiKL ambil keputusan untuk mengeluarkan kami. Lihat video di bawah..." tulisnya lagi.

Arif turut mempersoalkan adakah RapidKL dan Prasarana, penyedia perkhidmatan LRT tersebut tiada SOP (Standard Operating Procedure) terutama ketika berlaku kecemasan.

"Nak tanya sikit je. RapidKL aka Prasarana memang takde SOP ke? Terutama bila berlaku kecemasan. The fact that bila lampu and udara/oksigen takde, u guys should already be prepared to evacuate all of us! Bukan tunggu and try to fix the fucking bloody train for another 15 mins!!!

Nak kata Bangang macam kasar tapi itula hakikatnya. Bangang! Just imagine kalau ada warga emas, asthma, pregnant lady etc yang susah bernafas. Are you going to be responsible?

Seriously, your appointed in 2015 President & CEO Datuk Azmi Abdul Aziz should step down immediately! No improvement on your services yet fees raised ridiculously!

And what is SPAD doing? Liow Tiong Lai? Sleeping ?

Goodluck Malaysia"

Tulisnya lagi mengakhiri perkongsian tersebut.

Sebelum ini, perkhidmatan LRT tergendala sebanyak dua kali dalam tempoh seminggu, turut menjadi viral di laman sosial. -edisirakyat.com






FEATURED ADS


17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini Malaysia, mati hidup balik menteri ke, CEO ke tak akan letak jawatan. Haram jadah adalah.

Unknown berkata...

yang menteri & spad tahu.,hanya naik harga tambang aje,

Unknown berkata...

Salam:

Di Malaysia,Infrastructure world classs,tapi mentality menteri2 malaysia adalah 3rd world country.Bila bus /lorry berlanggar dan selalu accident di highway..meneteri pengangkutan buat apa?Mh370 hilang meneteri siap salahkan orang lagi,kapal terbang ditembak apa meneteri buat,dah lebih malang lagi duit negara lesap berbilion2 kerana 1mdb PM boleh lagi beryahana..yahana dgn ustaz2 import.AKIBATNYA rakyAT yg tanggung beban-beban si MALAUN2 kat atas tu!!dgn GST.

rAKYAT MALAYSIA ADALAH,RAKYAT yg paling baik di dunia..bayangkan jika pemimpin2 ini berada,di jepun,filiphina,indonesia,korea dinegara2 dimana rakyatya cukup perihatin tentang kebajikan negara mereka.DAH LAMA KENA TERAJANG KELUAR.

SEKIAN.

Tanpa Nama berkata...

Pasal Rakyat Malaysia terlampau baik lah Malaun malaun Mentri HaramJadah ambil kesempatan Menibai Wang Rakyat tak Lupe juga atas KeBodohan Segelintir Rakyat Malaysia yang masih Mengundi Lanun Lanun ni.

Tanpa Nama berkata...

Malangnya yg terkena dan marah adalah warga bandar. Yg dok undi umno majoriti warga kampung. Malangnya jg nilai undi warga kampung lebih tinggi drpd warga bandar

Tanpa Nama berkata...

Itu pun nak belanja kan berjuta-juta ringgit untuk tugu.
Tujuan mencantikkan tugu ialah sebagai satu tanda mercu peninggalan Najib. Najib tak payah nak tinggalkan mercu tanda sebab hutang 1MDB dah cukup membuat orang mengingati beliau.

Masalah LRT akan berkait-kait selagi punca sebenar masalah tidak di pastikan. Ini bukan kecuaian tapi masalah teknikal atau sistem.

Tidak mustahil kesemua lampu kecemasan dan penghawa dingin terpadam disebabkan kesilapan pasukan teknikal yang ambil mudah masalah tersebut. Boleh sesiapa beritahu berapa lama masalah tersebut diselesaikan ?

Tanpa Nama berkata...

Di Malaysia menteri tak pernah salah tapi rakyat selalu dipersalahkan..

Malaysiabaru berkata...

Haji tahun nih takde yg meninggal disebabkan kecuaian monarki keluarga al saud

Tapi di Malaysia haram j najibullah buat bodo bila mrt nak bunuh cuatomer...

Tak payah tunggu isil letup bom

Mrt akan lalukanya.... Next round mrt booom !!!

Unknown berkata...

Kalau kt malaysia mcm tu x pelik la...mh370 pun dia org x heran..ni tren buatan cina...

Tanpa Nama berkata...

Masalah LRT akan berkait-kait selagi punca sebenar masalah tidak di pastikan. Ini bukan kecuaian tapi masalah teknikal atau sistem.

Tidak mustahil kesemua lampu kecemasan dan penghawa dingin terpadam disebabkan kesilapan pasukan teknikal yang ambil mudah masalah tersebut. Boleh sesiapa beritahu berapa lamakah masalah tersebut diselesaikan ?

Mana-mana SOP yang berkaitan dengan rakyat ialah biarkan rakyat yang terkorban. Najib menyeru semua rakyat berkorban untuk negara, kan ?

Tanpa Nama berkata...

Diaorg tidur lena atas katil yg empuk...

Tanpa Nama berkata...

org yg masih mengatakn hidup umno hidup bn sebenarnya adalah bangkai2 bernyawa zombies kg pisang yg telah mati akal dn jiwanya.

Tanpa Nama berkata...

Aku nak Khaborkan kisah sedih di ampang Jjayaselama Pakatan Rakyat @ Pakatan Harapan memerintah Selangor.

Kini hampir dua dekad setelah menang pilihanraya,AIR diberi secara percuma kepada penduduk di negeri Selangorbila di ambil kira jumlah penggunaan
secara purata.Namun indah khabor saja

Masalah utama yg dihadapi sejak pemberian air secara percuma ialah, tekanan AIR akan dikurangkan pada pukul lebih kurang 11.00 malam.
Jadi mana mana penduduk disekitar Ampang Jaya yg tinggal di Apartment, Rumah Flat,Rumah Kedai tidak akan mendapat bekalan air menjelang pukul 11.00 malam sehinggalah pukul 5.30 pagi. Kadang kadang air hanya sampai pada pukul06.00 pagi.

Bila dirujuk pd Puspel dan Syabas,mereka menjelaskan pihak pengurusan meluluskan supaya tekanan air dikurangkan pd waktu malam drp pukul 11.00 malam keatas dan tekanan akan seperti sedia kala menjelang 05.30 pagi.Ini dapat menjimatkan perbelanjaaan dan memaksimakan keuntungan syarikat,begitulah komen pekerja syabas.

Pihak Pengurusan Puspel,Syabas, mahupon Kerajaan negeri atau sesiapa sahaja hanya memikirkan keuntungan,airpon diberi secarab percuma.

Tahukah Pihak Pengurusan Puspel,Syabas dan Kerajaan Selangor, air adalah keperluan asas.Tiada air sangat menyusahkan. Jangan ceritalah paip selalu bocor,tiada air kerap kali berlaku.

Haramjaddah pukimak pihak pengurusan hanya pikir untung,apa jadi pada rakyat pergi mampuslah. YB Zuraaida, Laknatullah tak ambik berat langsung soal kawasan,sibok mengumpulkan kekayaan diridan kroni.

Sila rujuk laporan blog dan siatan SPRM.YB Kassim lagilah seorang YB PAS yg paling takberguna, sekor lagi haramjaddah sibok jaga kepentingan sendiri, kebajikan rakyat tidak diambil peduli.
Berlakon Alim tapi perangai serupa Iblis Syaitan. Waktu korbaan baru nampak BABI Zuraidah, BABI kasim jengok sekejap masjid.

Celaka lah kau Zuraidah, Celaka lah Kau Kassim.
Aku takmahu air percuma, pulihbalikbekalan air, pulih balik tekananair. Aku kerja jurujual,balik rumah pukul 11..00, macam mana nak mandi tak der air.Hari hari mandi air tong.

Celaka pukimak sial haramjaddah YB Zuraidah,YB Kassim,Pengurusan PUSPEL dan SYABAS,semoga engkau menjadi ahli neraka kekalselamam-lamanya di dalam. Engkaau pengkhianat kpd perjuangan.

maaf lah isu iada kena mengena dgn posting, tapi kat mananalagi nak merayu,dah marahlah..

Tanpa Nama berkata...

Jangan keluh dan jangan mengamuk. Itu lah akibat yang kena ditanggung kalau terus menyokong BN.

Tanpa Nama berkata...

pru14 jangan bagi undi sama umno-bn lagi.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Mulai sekarang naik lrt kena bawak tukul besi ke hammer so that senang nak pecahkan tingkap or pintu kaca for survival...

Tanpa Nama berkata...

Permasalahan ini menimbulkan persoalan yang sepatutnya menjadi modal dan isu untuk Noh Omar yang telah menunjukkan kebagangan nya untuk menjadikan syarikat perumahan sebagi along.

Rungutan sebegini sepatutnya menjadi berita dalam akhbar dan tv sepertimana masalah lif di ibukota kerana melibatkan pemimpin pakatan.

Jika ramai marah dengan masalah air sudah tentu ada kumpulan yang menyuarakan perkara ini sehingga menjadi isu. Jika ramai yang merungut tetapi tidak bertindak secara berkumpulan memakan masa lama untuk diselesaikan.

Mereka yang mempunyai anak kecil dan dua atau tiga anak lagi tentu tidak akan bersabar seperti saudara. Kerana dengan keadaan bilik air, tong tadah air pun tak sebesar mana.