4 Feb 2015

[BERGAMBAR] Arwah Nur Syuhada Di Kelantan Bantu Mangsa Banjir 2 Minggu Lalu


Pemergian tragis penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Permatang Pauh, Pulau Pinang, Nursyuhada Johari, 20 petang semalam masih menjadi sesuatu yang mengemparkan negara.

Walapun lelaki yang dikatakan bertanggungjawab melakukan jenayah itu telah ditahan pihak berkuasa, namun episod untuk keadilan dapat ditegakan masih jauh.

Umumnya, kita semua mahukan lelaki tukang masak tersebut dibawa ke tali gantung secepat yang boleh namun ia tidak akan berlaku dengan pantas kerana masih ada proses perbicaraan mahkamah yang perlu dilalui.

Seperti kes-kes lain yang mendapat perhatian ramai, kes Nursyuhada juga tidak terlepas dari menjadi buah mulut jahat sesetengah manusia.

Khabar dan perkara yang tidak sihat juga disebarkan pihak tertentu yang boleh dikatakan sama tahap sakit otak mereka dengan lelaki yang mengelar Nursyuhada itu.

Atas kesedaran agar jangan ada lebih banyak khabar kurang sihat bertebaran, ahli jawatankuasa sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Muslim Care tampil membuat penjelasan mengenai siapa adik Nursyuhada.

“Dimaklumkan bahawa seorang adik yang terbunuh semalam adalah seorang yang baik, cemerlang peribadi dan antara individu yang menjandi sukarelawan Muslim Care ke Kelantan 2 minggu lepas.

“Alhamdulillah sepanjang misi CUCI dan serah sumbangan, arwah dan rakan-rakannya sangat bersemangat dan berharap akan bersama sekali lagi untuk misi-misi akan datang.

“Saya memohon untuk kita sentiasa bercakap yang baik walaupun terdapat pelbagai spekulasi melalui media arus perdana atau media baru.

“Selaku AJK Muslim Care, yang mengatur perjalanan sukarelawan daripada utara ke pantai timur, saya sangat terkesan dengan pemergian adik Nursyuhada dan berharap agar kita semua mendoakan yang terbaik buar adik arwah Nursyuhada,” katanya melalui kenyataan di sebuah media sosial.

Kesungguhan dan baris cerita yang disampaikan dengan jelas memperlihatkan ketinggian budi pekerti dan kebaikkan dalam jiwa adik Nursyuhada.

Sudah pasti jasa Allahyarhamah ketika di Kelantan diingati semua yang sempat merasanya.

Hakikatnya, Nursyuhada masih muda dan perjalanan hidupnya masih jauh.

Cuma takdir menentukan ada mangkuk ayun gila mana entah yang pada satu petang tanpa berfikir panjang mengambil keputusan akal singkat untuk meragut nyawa budak itu!

Apa pun, pada masa yang sama, marilah kita menyedekahkan al-fatihah untuk adik Nursyuhada yang menjadi mangsa seorang lelaki gila. Al-fatihah. -mynewshub via c2sini

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

insyallah kita doa arwah menerima syahid di atas cara kematiannya itu.

Tanpa Nama berkata...

Takziah kepada keluarga arwah...dan juga mempunyai seorang anak perempuan yang baik dan solehah....sesungguhnya allah lebih menyayangi beliau.....al fatihah...

Non Kota Tinggi berkata...

Moga Abang Joe dan famuli bersabar dengan ujian Allah. Mohon reda dengan ketentuan ini. Moga Allah tempatkan allahyarham di tempat yang terbaik. Harap sangat yg bersalah dihukum setimpal dan kita semua juga Terhukum dengan peristiwa ini.