25 Mei 2014

[VIDEO] Rakaman CCTV Detik2 Mahasiswi Malaysia Diperkosa


Kisah berkenaan seorang mahasiswi Malaysia di Universiti Padjadjaran di Bandung yang diculik dan diperkosa oleh 3 lelaki di dalam kereta, merupakan sesuatu yang mengejutkan dan di luar dugaan.

Pelajar itu kemudiannya telah ditinggalkan dalam keadaan tidak sedarkan diri di sebuah tempat letak kereta kira-kira 40 kilometer dari tempat beliau diculik, Sabtu lalu. Walau bagaimanapun, pelajar itu pertama kali telah diselamatkan oleh sepasang suami isteri yang menemuinya dalam keadaan terhujung-hayang sebelum menghantarnya ke hospital berdekatan.

Ikuti seterusnya cerita suami isteri tersebut, seperti yang dilaporkan oleh detiknews.com:


Mahasiswi Unpad Korban Pemerkosaan itu Menangis dan Mengaku Diculik

Bandung - Di pagi buta itu Tata Sumitra (45) dan Tuminah (43), suami istri pedagang kopi di Lembang tak menyangka bisa menemui kejadian yang di luar dugaan. Seorang perempuan terhuyung meminta pertolongan. Perempuan itu mengaku diperkosa dan diminta dibawa ke dokter.

Pada Sabtu (17/5) pukul 03.30 WIB, Tuminah sang istri selama beberapa menit sempat berbicara berdua dengan mahasiswi Unpad korban pemerkosaan itu, kala sang suami mencari angkot untuk korban. Di pangkuan Tuminah, mahasiswi itu bercerita sambil menangis.

"Si neng (panggilan dalam bahasa Sunda untuk perempuan muda-red) nangis terus," jelas Tuminah yang ditemui di rumahnya di Lembang, Bandung, Kamis (22/5/2014).

Tuminah menghibur perempuan yang disebutnya cantik itu. "Si neng katanya dari Malaysia, kuliah di Unpad, tinggal di Jatinangor," jelas Tuminah.

Sambil membelai tubuh dan rambut mahasiswi itu, Tuminah menenangkan korban. "Si neng ngaku diculik, pas mau cari makan," jelas Tuminah.

Tuminah ikut bersedih saat mendengar cerita korban. Tak kuasa dia juga ikut berkaca-kaca. Pengakuan perempuan itu amat mengiris hatinya. "Si neng ngaku diculik orang pakai mobil, terus diperkosa," tutur Tuminah.

Tak lama sang suami datang dengan Angkot dan membawa korban ke rumah sakit terdekat. Mahasiswi Unpad itu ditemukan berjalan sempoyongan tak jauh dari terminal bus Grafika di kawasan Tangkuban Perahu, Lembang.

Dia memakai celana jeans, kaos hitam, dan sweater. Saat ditemukan Tata, sweater terikat di leher korban. Korban juga tak mengenakan alas kaki. Tangan korban terasa dingin, sedang kulit tampak keriput seperti kedinginan.
-detiknews




Laporan sebelum ini
klik untuk baca









IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Govt pls do something to protect wellbeing and safety of our children studying abroad. Sponsors like MARA JPA what have U been doing in caring for the welfare of these students other than channel financial help but U lack real moral responsibility for these students. Persatuan mahasiswa are left almost on their own and almost always it's so difficult to even meet with UR officers in charge. Makan gaji buta or just enjoying UR lives abroad? Maybe govt should reconsider sending our students to countries like Indonesia India where the safety of these students could be put at stake because of the different culture or even the ill-feelings negative perception of their locals against Malaysians.

Independence berkata...

Sepatutnya beerterima kasih ada oarang nak sponsor anak belajar dari menuduh orang makian gaji buta...berapa ramai anak orang lain yang dapat peluang sedemikian.

Jangan expect seorang pegawai untuk tengok semua hal-hal pelajar yang ramai, perkara-perkara kecil pun tak boleh selesaikan secara berkumpulan. Too self-centric!!!.

Apa yang boleh dibuat mengenai keselamatan pelajar di tempat yang disebutkan?...minta penganjur sediakan tempat tinggal di sana? Minta orang sediakan body guard?
Pelajar-pelajar di Malaysia pun ramai kena cari rumah sendiri...ada yang dirompak...di rogol pun ada.

dah tau tempat orang...ambil langkah waspada, jangan keluar seorang-seorang waktu malam dsb.

Saya dulu belajar luar negara juga, tempat terpencil, nak makan susah, semua buat sendiri. Tak pernah saya salahkan kenapa tiada orang lawat saya.

Tanpa Nama berkata...

Ambil langkah utk rapatkan hubungan antara kerajaan dan penaja dgn pelajar sebgmna ibubapa dgn anak, bukan setakat atas urusan biasiswa atau pinjaman sahaja. Terutama pelajar2 baharu. Bagi ibubapa yg mempunyai anak2 di luar negara mrk tahulah apa kesukaran yg dihadapi. Mmg di dlm negara di mana pun perkara seumpama boleh berlaku. Tdk ada salahnya menganggap pelajar2 itu sbg keluarga sndri di negara org mengambil tahu hal kebajikan mrk termasuklah sama2 mengingatkan tntg hal2 keselamatan spt berwaspada apabila keluar pd waktu malam. Seperkara anda perlu tahu, pelajar2 yg dihantar ke negara spt Indonesia India ini adalah pelajar2 perubatan, tdk spt pelajar bidang lain mrk terlibat on call pd waktu org lain sedang nyenyak tidur. Mrk mgkn terpaksa berjalan kaki balik tengah mlm atau pd subuh. Pelajar senior pun terdedah pd segala bahaya, apa lg pelajar baharu mgkn mrk alpa tntg risiko di luar sana. Apabila sesuatu perkara buruk menimpa mmg dgn mudah kita menyalahkan org lain atau tdk mahu dipersalahkan. Tetapi adakah anda rasa sptmana pelajar terbabit rasa sptmana ibubapa terbabit rasa? Bgmna jika anak perempuan anda yg jadi mangsa rogol bergilir itu, anda masih mampu tersenyum salahkan anak sndri krn terlalu bodoh keluar mlm? Di mana2 pun manusia ada yg masih barbarik. Namun kita boleh sama2 mengelak dgn cara sama2 saling mengingatkan budak2 ni tntg isu keselamatan, ambil tahu. Bukan angkat bahu saja hanya krn anda juga dahulu tdk diambil berat di tempat orang.

Tanpa Nama berkata...

Bila berlaku perkara tak diingini semua orang tak mahu dipersalahkan. Tak tahulah klu pihak berkuasa Indonesia akan benar benar cari pelaku jenayah itu. Anak saya yg bakal tamat pengajian pun masih berdepan berbagai risiko terutama apabila tiada pilihan terpaksa balik jalan kaki malam selepas oncall hospital. Mmg tak siapa ambil peduli, rumah cari sendiri, tak ada bodyguard, tak ada orang penganjur nak lawat. Tapi kekuatan yg diperolehi drpd keakraban antara pelajar pelajar serta sokongan makbapak yg sentiasa ambik tahu tentang aktiviti baik pengajian mahupun sosial kebajikan mereka - kekuatan ini lah yg menjadi penjaga anak anak ini selama mereka berada di perantauan. Tajaan diberi amat dihargai. Apabila kembali ke tanahair akan berbakti kpd negara dicintai, tidak terlintas lupa diri.

Tanpa Nama berkata...

Pelajar wanita yg dirogol itu adalah pelajar baru pelajar semester pertama tahun pertama. Jikalau badan pelajar serta wakil2 penganjur Malaysia saling mengambil berat saling mengingati mungkin perkara tersebut dapat dielakkan. Bilangan kemasukan pelajar perubatan kita ke Indonesia kini ketara telah dikurangkan oleh pihak kerajaan Indonesia, jadi kita boleh bayangkan jumlah mereka yg kecil, baru cuba menyesuaikan diri dgn satu komuniti masyarakat yg kemungkinan ada persepsi tertentu terhadap mereka. Ia bukan semudah yg kita fikir, ada tajaan boleh hidup di mana2. Tajaan pun sekadar mencukupi, kos sara hidup sebenarnya parents mahu tak mahu terpaksa tambah...wlu mcmna pun terima kasih yg tdk terhingga, amat dihargai. Harapan semua, pelajar, ibubapa, pihak penaja, kerajaan Malaysia, semoga kita saling bekerjasama mendidik anak2 Malaysia agar lebih lagi berhati-hati menjaga keselamatan mereka selama belajar di dalam di luar negara. Khususnya yg baru terlepas ke dunia luar, mereka baru mahu bersedia melihat dunia sebenar yg hakikatnya sukar dijangka.