5 Mei 2014

Sokong GST: BERNAMA Putarbelitkan Kenyataan MB Selangor


AAbdul Khalid nafi sokong GST

SHAH ALAM - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan bahawa beliau tidak menyokong cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tetapi hanya menyarankan agar pelaksanaannya ditangguhkan sehingga jurang pendapatan diselesaikan.

Beliau menerusi laman sosial Facebook menyatakan, laporan yang mendakwa beliau menyokong cukai yang akan berkuat kuasa 1 April tahun depan itu disalah tafsir oleh media.

“Kenyataan saya mengenai GST disalah tafsir. Saya dengan jelas berkata pelaksanaan GST hanya boleh dilakukan jika Gini coefficient (ukuran statistik ketidakseimbangan pendapatan dalam negara) adalah kurang daripada 4.5.

“Pelaksanaan GST perlu ditangguhkan sehingga kerajaan persekutuan menangani isu jurang pendapatan itu,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Khalid di laman sama Jumaat lalu turut menyatakan perkara sama dan meminta ia ditangani terlebih dahulu.

“Belum masanya lagi untuk negara ini melaksanakan GST. Selesaikan dahulu jurang pendapatan rakyat.

“Saya tidak bersetuju dilaksanakan GST sekarang kerana jurang pendapatan antara rakyat berpendapatan rendah dan rakyat berpendapatan tinggi masih jauh,” katanya.

Sinar Harian Sabtu lalu melaporkan Menteri Besar itu menyokong tindakan kerajaan mahu melaksanakan GST, tetapi menyifatkan cukai tersebut masih belum sesuai dilaksanakan di negara ini.

Beliau dalam laporan itu menekankan perbezaan pendapatan rakyat di negara ini amat tinggi dan sekiranya GST tetap dilaksanakan akan menambah beban khusus kepada golongan rendah pendapatan.

Khalid Ibrahim sokong pelaksanaan GST

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) secara peribadi menyokong pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST), namun menganggap masanya belum sesuai.

Beliau berkata ia tidak sesuai dilaksanakan dalam tempoh terdekat berikutan pendapatan rakyat masih belum seimbang.

"Bukan masanya untuk laksanakan GST kerana keadaan pendapatan (rakyat) sekarang tidak seimbang. Apabila cukai dikenakan, orang yang kurang berduit akan berasa beban," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyerahan kunci Masjid Darul Ibadah di Ijok di Kuala Selangor hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai perhimpunan yang membantah GST di Dataran Merdeka semalam yang turut disertai Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Azmin Ali, Naib Presiden PKR R. Sivarasa dan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Kunci masjid diserahkan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor Ahmad Zahrin Mohd Saad kepada nazir masjid Mohd Ngasmawi Mufti.

Masjid itu mula dibina pada 2012 dengan kos RM5.4 juta dan ia siap pada 10 Januari lepas.
- Bernama






IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mr. Khalid we all memang tahu tak cakap sokong, tetapi saya saran lu buat kerja biar guna Pakatan Rakyat style bukan guna UMNO style dalam memerintah negeri Selangor beb. If lu guna UMNO style forever lu jadi bahan attack oleh UMNO beb. Come onlah, lu ada pendidikan dan boleh berfikir takkan lu still nak guna cara UMNO memangpun kelentong punya style? Trust me if you stop guna UMNO style dalam memerintah kerajaan i guarantee tiada sebab lagi UMNO nak attack guna nama lu beb. Fikirkanlah