22 Apr 2014

Siapa Orang Tua Yang Duduk Di Luar Pintu Ini?


Sekali imbas, beliau seperti seorang tua yang hidupnya sebagai seorang penumpang.... tetapi orang tahu beliau adalah seorang bekas Menteri Besar Kelantan, dan seorang Mursyidul Am sebuah parti Islam di negara ini.

Sekalipun bergelar Mursyidul Am, beliau tidak sombong untuk mengikuti kuliah yang disampaikan oleh orang lain malah khusyuk mendengarnya walau terpaksa bertimpuh di celah pintu.

Dato Saifuddin Nasution pernah bercerita:

"Ketika hadir di dalam satu majlis, Tuan Guru dihidang dengan makanan kelas tinggi termasuk daging Rusa. Tapi Tuan Guru Nik Aziz sedikit tidak menyentuhnya".

Seseorang bertanya:
"Tok Guru tak makan daging rusa ke?"

Jawab Tuan Guru Nik Aziz;
"Ramai lagi rakyat di Kelantan tak merasai daging rusa. Kalau saya makan apa saya nak jawab dengan Allah diakhirat nanti."

[ADMIN fb MahaYusofII & GB]: Kehidupan TGNA telah memberi banyak Motivasi kepada kita tentang hidup. Kuat ibadat bukan kepalang. Walaupun kurang sihat masih di gagahi untuk terus bersama Jemaah mengerjakan solat.

Terasa malu dan kerdilnya dengan diri sendiri bila berhadapan dengan keteguhan ibadat TGNA bersamaan usianya berbanding dengan umur kita.

Semoga Allah memberikan kebaikan dan keberkatan kepada TGNA di atas ilmu yang di sampaikan samada dari sudut ilmiah mahupun perbuatan...!

Namun ada juga golongan yang menghina TGNA seperti dicatatkan di dalam satu status di media sosial:


Hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. Insan yang mulia tetapi dihina akan terus memperolehi pahala yang berlipat ganda dari Allah sementara yang menghinanya pula juga akan terus memikul beban dosa kerana melakukan penghinaan tersebut. Sehinggalah di satu ketika, siapa tahu akan diterbalikkan keadaan, yang dihina akan dipakaikan dengan kebesaranNya sementara yang menghina akan menjadi orang paling melarat disisiNya...

Sebutir "intan" tetap "intan" yang berharga walau kelihatan seperti "terbuang" di celah pintu, tetapi sebutir "kaca" tetap "kaca" walau diletakkan di almari berkilau dan bercahaya.

wallahu 'alam.



IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dulu menjadi iman kpd jemaah...
bila uzur menjadi makmun.....
solat jemaah masih di jaga walaupun uzur....

manusia adalah sama disisi tuhan...
hanya takwal yg membezakan....

Doaku semoga ayah ziz diberi ketakwaan dan kecekalan utk meneruskan perjuangan...

allahu akhbar......

Tanpa Nama berkata...

Ulamak besar dunia pun datang Kelantan cari TGNA. Malah ramai yg ke Kelantan semata2 nak jumpa TGNA. Dia tak perlu bayar berjuta2 nak jumpa pemimpin dunia macam orang lain buat. Orang yg berebut2 dtg nak jumpa dia. So fikir2 le....

Tanpa Nama berkata...

semoga Allah terus memberi kebaikan dan kemuliaan kepada tokguru..

org nak kata apa pun,kata lah..beliau tetap insan hebat dan disayangi ramai..

Langit Dan Bumi berkata...

kalau nak tunjuk dari segi kuasa, Firaun tu lebih berkuasa dari semua pemimpin dan raja didunia sekarang..kalau nak tunjuk dari segi kaya, Karun tu lebih kaya dari seluruh harta raja dan pemimpin sekarang..tapi kemana mereka semua tu pergi..tanpa iman segala kekuasan dan kekayaan akan menjadi bahan bakar di neraka nanti..w'alam..

Tanpa Nama berkata...

Kita insan biasa setelah tidak ada lagi pangkat, kedudukan dan harta. Kita pasti akan kembali kepada Allah swt dan kini sendirian melalui liku2 dipenghujung hidup. Biar orang lupakan kita... tapi jangan kita lupakan Allah swt. Segalanya tinggal kenangan.

BaDiN berkata...

Pejuang Islam yg terunggul dan perakui oleh lawan & kawan.Pengaruhnya membuatkan Islam semakin diterima oleh penentangnya.Pihak lawan seolah olah mati akal bila berhadapan dengannya.Tutur katanya didengari oleh segenap lapisan masyarakat samada drpd kalangan Islam & bukan Islam.
Hanya mereka yg Buta Hati tidak memperakuinya.
Ya Allah kurniakan kepada hamba mu ini Kesihatan Yg Sempurna demi Agama MU Yg Suci.

Tanpa Nama berkata...

rafael bedal tu.. aku pun malu baca komen dia.. nampak sangat tak berilmu dunia akhirat.. siapa la bapak dia.. malu muka makbapak dia.. sib baik nama samaran..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, allahhuakbar

Tanpa Nama berkata...

Saya hanya dapat doakan semua insan yang menjalani kehidupan ke arah kebaikan, akan diberikan ketakwaan yang kekal. dan sebaliknya saya amat berharap mereka yang berada dalam kegelapan diberikan taufik dan hidayah dalam rahmat Allah SWT yang melimpah ruah. Take care.

Tanpa Nama berkata...

saidina umar al-khattab juga begitu. beliau berpakaian lusuh, tidak memakai pakaian kebesaran. TAPI kerajaan beliaulah yg telah berjaya menakluki Jerusalem dan seluruh jazirah yg kaya dgn minyak skrg ini. so jgn nk berlagak dgn kebesaran kalau setakat jd PM M'sia...

ZUA A.H berkata...

MOGA NIATKU BERTEMU TUN GURU DIMAKBULKAN SATU HARI NANTI

Tanpa Nama berkata...

Inilah manusia yg we all kena hormat dan hargai sebelum dipanggil oleh Allah swt.

So kpd semua pemimpin lebih - lebih lagi pemimpin PR. Please jumpalah dia dan belajar dengan dia mcm kita blh kurangksn gejala maksiat di tempat yg diperintah oleh PR supaya kes maksiat seperti admin post boleh dikurangkan beb, sebelum dia dipanggil.

Sikumbang Jati berkata...

Negeri kelantan selain mempunyai pemimpin yg zuhud tapi juga mempunyai Sultan yg bertakwal. Harapan ku negeri Terengganu juga akan memunyai sultan sedemikian. Insaallah.

fumieko berkata...

I ve not been in kelantan, if i even there, i do really hope that TOK GURU wont mnd if i pay Him a visit. My family and i Do really RESPECT TOK GURU. May God bless TOK GURU, kalau x berdosa using the blessing word. By the way i m a Buddhist. Thks

gengster melayu alaf baru. berkata...

Rafael Bedal..
Moga Tuhan buka pintu taubat bagi mu.
Moga Tuhan pnjang umur dan kesihatan yg baik bgi Tuan Guru Nik Aziz.

cikgu siti berkata...

rafael bedal tak takut mati... kau hina sunnah nabi.. ingat.. nanti mati tak dapat syafaat nabi..

Tanpa Nama berkata...

Saya tak pernah bertemu dgn Tok Guru Nik Aziz, namun saya tahu beliau seorang yg amat merendah diri tutur katanya tak pernah menyakiti orang lain. Beliau mengabdi diri menegakkan hukum Allah walau dirinya dicerca kaum munafikun. TGNA jauh lebih mulia di sisi Tuhan nya berbanding kamu rafael bedal. Semoga Allah melindungi TGNA dgn segala limpah hidayahNya, dunia dan akhirat.

Tanpa Nama berkata...

in response to MOGA NIATKU BERTEMU TUN GURU DIMAKBULKAN SATU HARI NANTI, by ZUA A.H.

Tuan pegi je solat subuh berjemaah di Masjid Pulau Melaka, insyaAllah Tuan Guru sentiasa ada di sana...:)

Tanpa Nama berkata...

Di benak kepala aku ada 1,000,001 juadah kutukan khas utk Tan Sri Rafael Bedal ni tapi aku sabar je. Takpalah biarlah Allah swt membalasnya samada mati dlm keadaan hina, atau diberi hidayah & keinsafan.... wallahuallam.