8 Mac 2014

Kronologi Kehilangan Pesawat MAS, Kehilangannya Jadi Liputan Utama Media Dunia


Berikut ialah garis masa yang menjelaskan kronoloogi peristiwa-peristiwa sekitar kehilangan pesawat MAS MH370 yang sehingga kini belum ditemui.

  12:41 am : Penerbangan MAS MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ( KLIA). Kapalterbang Boeing 777-200 itu membawa 239 orang, termasuk dua bayi, dan 12 anak kapal. 38 orang daripadanya dilaporkan adalah rakyat Malaysia.

2:40 am : Menurut MAS, penerbangan MH370 putus hubungan dengan Pusat Kawalan Udara Subang jam 2.40 pagi ini di ruang udara Vietnam. Pesawat itu belum memasuki ruang udara dikawal oleh China dan tidak membuat hubungan dengan pengawal udara di China.

6:40 am: Penerbangan dijadualkan tiba di Beijing , China.

10:15 am: laporan palsu tentang MH370 penerbangan membuat pendaratan kecemasan di Nanning , China diterbitkan. Didedahkan sebagai tidak benar dalam beberapa minit.

11:55 am : laporan palsu pihak penerbangan Vietnam menerima isyarat pesawat diterbitkan. Laporan dibukti palsu dalam beberapa minit.

12:00 pm : Dalam satu sidang akhbar di Sepang MAS Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Ahmad Jauhari Yahya berkata, penumpang penerbangan MH370 adalah 14 negara yang berbeza.

Penumpang termasuklah 153 warga China, 38 rakyat Malaysia, 12 warga Indonesia, enam warga Australia , tiga Perancis, empat rakyat Amerika , dua dari Ukraine, New Zealand dan Kanada masing-masing setiap satu dari Rusia, Taiwan, Itali, Belanda dan Austria. Penerbangan ini adalah merupakan satu rancangan perkongsian dengan China Southern Airlines.

12.30 pm: MAS berkata tkali terakhir hubungan penerbangan MH370 adalah kira-kira 120 batu nautika timur Kota Baru di Laut China Selatan

12:50 pm : Seorang pegawai penyelamat Vietnam menafikan ada isyarat pesawat Malaysia MH370 yang hilang telah dikesan. 1.00 pm : China menghantar dua kapal penyelamat maritim ke Laut China Selatan untuk membantu dalam operasi mencari dan menyelamat MH370 yang hilang.

1:10 pm : Kedutaan Besar Malaysia di Beijing mengatur talian hotline bagi semua soalan yang berkaitan dengan kehilangan penerbangan MH370. Semua panggilan yang berkaitan dengan kejadian itu boleh ditujukan kepada +86 10 6532 2531 /2/ 3.

1:30 pm: Satu kenyataan yang disiarkan di laman web rasmi kerajaan Vietnam berkata bahawa pesawat itu terputus hubungan berhampiran ruang udara wilayah Ca Mau apabila ia telah bersiap untuk memindahkan kawalan trafik udara ke Ho Chi Minh. Pemindahan itu tidak berlaku

2:00 pm : Senarai penumpang semua kapalterbang didedahkan kepada umum. ke Ho Chi Minh

2:20 : Laporan tidak Rasmi di media Vietnam dan China telah memetik Tentera Laut Vietnam sebagai berkata penerbangan MH370 berada di Laut China Selatan. Kapal Penyelamat telah dihantar ke kawasan itu, kata Al -Jazeera.

3:00 pm : Tentera Laut Malaysia berkomunikasi dengan rakan sejawatannya dari Vietnam untuk mengesahkan laporan melihat bahawa bangkai penerbangan MH370 dieksani berhampiran sebuah pulau di sebelah selatan negara ini.

MAS meminta dua keluarga terdekat setiap penumpang berada di KLIA pada pukul 6 petang hari Sabtu.

4:20 p, : Vietnam kerajaan mengesahkan bahawa penerbangan MH370 hilang di ruang udara Vietnam.


Kehilangan Pesawat MAS MH370 Jadi Liputan Utama Portal Berita Seluruh Dunia


Kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang sedang dalam perjalanan dari sini ke Beijing awal pagi Sabtu telah mendapat liputan meluas pelbagai agensi berita antarabangsa dan dunia.

Ini termasuklah portal berita nombor satu dunia, The Mail Online (www.dailymail.co.uk) yang memaparkan kisah kehilangan pesawat MAS yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu sebagai berita utama mereka.

Dengan judul 'Fears 239 may have died in air crash as Boeing 777 mysteriously vanishes over Vietnam two hours after taking off from Malaysia', portal itu membuat laporan dari pelbagai sudut termasuk mendapatkan pandangan beberapa pakar penerbangan dan pesawat.

Menurut The Mail Online, jika benarlah pesawat itu hilang, ia mungkin disebabkan oleh beberapa faktor.

Ini termasuklah malapetaka kegagalan enjin, juruterbang cuba mengelak pesawat berkenaan daripada bertembung dengan pesawat lain atau pun mungkin juga disebabkan oleh letupan.

Menurut portal berita itu lagi, pesawat MAS MH370 itu tidak mengeluarkan isyarat kecemasan sejurus sebelum ia dilaporkan hilang dari radar.

Jika ini benar, ia memberi indikasi yang pesawat itu ditimpa malapetaka tanpa sempat memberi amaran atau isyarat kecemasan.

Untuk jarak penerbangan dari Kuala Lumpur-Beijing, kata portal berita itu lagi, pesawat berkenaan mempunyai bahan api yang memadai untuk bertahan tujuh jam di udara tanpa mengisi semula.

Tetapi memandangkan ia masih belum ditemui sehingga kini, logik menyatakan yang ia sudah pasti kehabisan bahan api jika tidak mendarat sekarang.

Agensi berita China, Xinhua melaporkan yang pesawat itu disahkan hilang sebelum ia sempat memasuki ruang udara China.

Ia membawa 153 orang penumpang warga China.

Sementara itu portal berita BBC World turut melaporkan tragedi ini sebagai berita utama mereka.

Dengan tajuk 'Contact lost with Malaysia Air plane' BBC turut memaparkan laporan sidang akhbar Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya berhubung kejadian itu dan juga laporan wartawan mereka secara langsung dari Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing.

BBC juga memetik Perdana Menteri China, Li Keqiang sebagai berkata yang beliau telah mengarahkan pihak berkuasa China untuk memulakan prosedur kecemasan dan bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa Malaysia dan Vietnam dalam usaha mencari dan menyelamat.

Sementara itu koresponden BBC di Beijing, John Sudworth melaporkan yang jadual ketibaan pesawat MH370 itu telahpun dikeluarkan dari senarai papan tanda elektronik Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing selepas ia memaparkan status 'Tergendala' sejak beberapa jam yang lalu.

Sebuah lagi portal berita popular Britain, The Guardian (www.theguardian.com) turut menjadikan berita kehilangan pesawat MAS itu sebagai berita utamanya dengan judul 'Malaysia Airlines lose contact with plane – live'.

Malah portal berita ini membuat kemaskini secara langsung dari Beijing dan juga Malaysia. -mstar
-thestar



Malaysia Dapatkan Pengesahan Vietnam Berhubung Laporan Bangkai Pesawat

SEPANG: Tentera Laut Malaysia sedang berhubung dengan rakan sejawatannya dari Vietnam untuk mengesahkan laporan mengenai bangkai pesawat yang dikatakan dilihat berhampiran sebuah pulau di sebelah selatan negara itu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata sehingga pukul 2 petang, laporan itu diklasifikasikan sebagai tidak benar.

"Oleh kerana laporan itu menyebut Tentera Laut Vietnam, kami perlu mengesahkan perkara itu dengan mereka," katanya pada sidang akhbar, Sabtu.

Hishammuddin berkata kerajaan telah mengerahkan semua kapal Tentera Laut Malaysia ke kawasan berhampiran tempat di mana pesawat terputus hubungan dengan menara kawalan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Azharuddin Abdul Rahman berkata penerbangan MH370 kali terakhir dikesan pada radar menara kawalan di latitud dan longitud 0653N 103343E.

"Lapangan terbang itu hilang dari radar pada 1.30 pagi," katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif MAS Datuk Ahmad Jauhari Yahya berkata syarikat penerbangan itu beroperasi seperti biasa.
-thestar



Insiden Kehilangan Pesawat MH370: Alat Pemancar Kecemasan Dikesan 300km Dari Pantai Vietnam

PETALING JAYA: Pasukan Mencari dan Menyelamat pesawat MAS MH370 yang hilang di Laut China Selatan dikatakan telah mengesan isyarat Alat Pemancar Kecemasan (Emergency Locator Transmiter) kurang lebih 300 kilometer dari pantai Vietnam.

Menurut sumber-sumber, pasukan menyelamat kini menjurus ke arah isyarat yang dipancarkan dari alat tersebut.

Terdahulu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya dalam satu sidang akhbar khas di KLIA lewat pagi Sabtu berkata, kali terakhir penerbangan MH370 berhubung dengan menara kawalan adalah pada posisi 120 batu nautika dari Kota Bharu, merentasi Laut China Selatan.

"Ia merupakan kawasan sempadan laut Malaysia - Vietnam," katanya pada sidang media khas di KLIA, Sabtu.

Beliau berkata, kerjasama akan dilakukan dengan pihak berkuasa Vietnam dalam usaha menjejaki pesawat tersebut.

Terdapat 38 rakyat Malaysia dalam pesawat MAS yang hilang itu.

Penumpang lain ialah dari China (152 + 1 bayi), Indonesia (12), Australia (7), Perancis (3), Amerika (3+1 bayi), New Zealand (2), Ukraine (2), Kanada (2), Rusia (1), Itali (1), Taiwan (1), Belanda (1), Austria (1).

Anak-anak kapal yang berada dalam pesawat malang itu dikenal pasti sebagai Zaharie Ahmad Shah, Farid Ab Hamid, Patrick Francis Gomes, Andrew Nari, Goh Sock Lay, Tan Ser Kuin, Wan Swaid Wan Ismail, Junaidi Mohd Kassim, Mohd Hazrin Mohamed Hasnan, Ng Yar Chien, Foong Wai Yueng dan Tan Size Hiang.

MH370 berkongsi kod penerbangan dengan China Southern Airlines.

Menurut MAS, pesawat MH370 itu dipandu oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah, 53, seorang juruterbang veteran dengan mencatatkan 18,365 jam penerbangan.

Beliau menyertai MAS pada 1981.


Dalam penerbangan itu, beliau dibantu oleh Pegawai Pertama Fariq Abdul Hamid yang mempunyai pengalaman sebanyak 2,763 jam penerbangan.

Beliau menyertai MAS pada tahun 2007.



Senarai rakyat Malaysia dan anak kapal MH370 KL-Beijing yang hilang

1. Zaharie Ahmad Shah (Kapten)
2. Farid Ab Hamid (Pembantu Juruterbang)
3. Patrick Francis Gomes
4. Andrew Nari
5. Goh Sock Lay
6. Tan Ser Kuin
7. Wan Swaid Wan Ismail
8. Junaidi Mohd Kassim
9. Mohd Hazrin Mohamed Hasnan
10.Ng Yar Chien
11.Foong Wai Yueng
12.Tan Size Hiang

Senarai Penumpang Malaysia

1. Anne Cathrine Daisy,56
2. Biby Nazli Mohd Hassim,62
3. Chan Huan Peen,46
4. Chen Wei Hoing,43
5. Chew Kar Mooi,31
6. Chong Mei Ling,33
7. Dina Mohamed Yunus Ramli,30
8. Guan Hua Jin,34
9. Hue Pui Heng,66
10. Jee Jing Hang,41
11. Lee Kah Kin,32
12. Lee Sew Chu,55
13. Maria Mohamed Yunus Ramli,32
14. Mohamad Sofuan Ibrahim,33
15. Mohd Khairul Amri Selamat,33
16. Muhamad Razahan Zamani,29
17. Muzi Yusop,50
18. Ng May li,37
19. Noorida Mohd Hashim,57
20. Norfadzillah Mat Rahim,39
21. Norlia Akmar Hamid,33
22. Ramlan Safuan,32
23. Sim Keng Wei,53
24. Suhaili Mustafa,31
25. Tan Ah Meng,46
26. Tan Chong Ling,48
27. Tan Sioh Peng,32
28. Tan Wei Chew,19
29. Tee Lin Keong,50
30. Teoh Kim Lun,36
31. Tong Soon Lee,31
32. Wan Hock Khoon,42
33. Wong Sai Sang,53
34. Yap Chee Meng,39
35. Koh Tiong Meng
36. Tan Teik Hin
37. Lim Pow Chua
38. Puspanathan Supramaniam







Laporan sebelum ini
klik untuk baca





IKLAN BERBAYAR

PELUANG MUDAH UNTUK MEMPEROLEHI SUMBER KEWANGAN
TIADA PENIPUAN

Jana income RM900.00 sehari

Tuan/Puan, drpd kita berfb @ berwechat @ whtsapp tk dpt hasil.. apa kata sambil2 tu kita buat income nk? Saya nak kongsi 1 program yang boleh buat income sampingan. Pendaftarannya RM100 tetapi AMAT BERBALOI. Tiada tipu muslihat Perniagaan ini terbukti telah membantu ramai orang untuk melepaskan diri dari pelbagai macam masalah kewangan.

Syarat kelayakan: Anda ada fb @ whtsapp @ wechat dan tau guna komputer sikit2. Apa saja termasuk twitter dan laman sosial lain. Anda hanya perlu open link dibawah dan register sebagai member. Lepas register anda terus dapat email dari admin yang akan memberikan anda TUGASAN KECIL untuk mendapat pendapatan tambahan anda bermula dengan MINGGU PERTAMA anda mendaftar.. Lepas tu anda akan dapat link anda sendiri macam link saya ini. Apa lg, anda copy link anda sendiri dan copy ayat2 sy ni dan paste kat fb, twitter dan sebagainya. Daftar dan anda jadi affiliate.. Duit masuk ke akaun anda setiap hari. Mudahkan?

KLIK SINI

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kehilangan kapal terbang MAS tiba-tiba melenyapkan berita hukuman 5 tahun penjara yang dikenakan kepada Anwar Ibrahim.

Apakah kehilangan ini disengajakan oleh pihak-pihak tertentu untuk mengkaburi mata rakyat untuk pesongan cerita anwar kepada cerita kehilangan MAS.

Malaysia adalah sebuah negara yang mampu melakukan segalanya.

Tanpa Nama berkata...

segala latihan kecemasan yg diajarkan oleh pramugari tidak berguna lagi disebabkan panik... begitulah betapa kematian sangat dekat manusia... segala harta kekayaan tidak berguna lagi...

Tanpa Nama berkata...

Anon 6.21

Barangkali ada kebensran dia berita anwar ibrahim disenyapkan... Sedih melihat pihak berkuasa malaysia dan mereka yang terlibat yg begitu lembab menguruskan situasi ini... Apakah ini ttansformasi ulangtahun pertaman pilihan raya kerajaan Memerintah sekarang?

Tanpa Nama berkata...

Ini bukannya sesuatu yang berkenaan politik.

Samada kamu parti pembangkang atau kerajaan, kamu mesti faham suatu benda. Ini melibatkan nyawa 227 orang. Tidakkah kamu fikir ia merupakan perkara yang tidak rasional jikalau kamu mengaitkan kes ini dengan kes Anwar sedangkan keluarga mangsa sedang meratapi dan menunggu berita mengenai kejadian ini.

Kalau nak tau pasal MH370 ni, pastikan dari sumber yang sahih. Bukannya kamu pun yang melakukan siasatan pencarian MH370. Jangan percaya apa yang ada di media sosial. Di zaman ni banyak " Si Kitol" yang ingin mengharu birukan negara Malaysia . Wajarkah rakyat Malaysia bergaduh disebabkan perkaitan politik dengan insiden ini ?

Dalam insiden ni , kita jangan menyalahkan sistem kerajaan pula. Jangan biarkan diri kamu dipengaruhi pandangan politik dalam hal ini.Segala maklumat yang akan diwar-warkan oleh pihak berkuasa pelu melalui pelbagai prosedur bagi memastikan ianya sahih. Yang kita boleh lakukan sekarang ni adalah berdoa sahaja dan menunggu berita dari pihak berkuasa.

Tanpa Nama berkata...

Macai umno telah bersuara, tidak mau ambil iktibar daripada peristiwa hitam di timur tengah...277 nyawa?? xda kena mengena dengan politik??

Tanpa Nama berkata...

Hallo,
Anon 2.45 am,

Ampun Maaf.
Aku tidak berniat menyinggung sesiapa hanya secebis pencerahan fikiran sahaja. Jika aku salah betulkan atau tolak sahaja.

SEMUA ORANG DALAM 1MALAYSIA TAHU ITU INSIDEN DAN SEMUANYA BERSIMPATI LALU MERAFAK TUNDUK PADA KEBESARAN DAN KEKUASAAN ALLAH TAALA SERTA MEMOHON KEAMPUNAN DARIPADA NYA.

"Si Kitol" lazimnya wujud dalam kelompok yang sedang berkuasa. Si Kitol tidak hidup dalam kalangan yang dianggap musuh oleh pemerintah. Sebab si Kitol itu umpama dedalu. Dedalu subur pada dahan yang berhubung dengan akar tunjang yang menegapkan pokok serta menyerap 'sumber makanan' daripada tanah.

Namun,
Umum melihat akan kebobrokan UMNOBN (sebagai pihak yang di posisi memerintah)tidak siapa lagi dapat melindungi melainkan pecacai yang semacam terbuta hati dan terpekak telinga sahaja.

Melihat kebobrokan (tekanan terhadap pembangkang)itu ramai yang terasa mual apabila kalangan pimpinan mereka menyebut nama mulia lagi Maha Agong Allah Taala apa bila sahaja ditimpakan dengan musibahhh.. Entahlah... Namun aku sedar juga hanya Allah Taala yang Maha Tahu isi hati dan kebenaran seseorang.

Namun petanda-petanda terhadap sesuatu itu memang ada dan Allah Taala menjadikannya begitu untuk memudahkan manusia mengurus kehidupannya.

Bacalah Al-Quran surah Al-Baqarah (itupun jika kamu yakin akan Al-Quran itu saripada Allah Taala), kamu akan jumpa perumpamaan maksud sibuta dan sipekak itu.

Marilah kitan semua muhasabah diri dan bermujahadah membuat perubahan. Jika yakin akan Allah Taala, Nabi Muhammad saw serta Al-Quran itu ambillah sepenuhnya. Kenalilah watak dan kehidupan ulamak 'pewaris Nabi' itu sebaiknya supaya panduan dan ikutan kita betul. Masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya.

Walaupun Pakatan Rakyat tidak sunyi daripada kekhilafan namun mereka jauh berbeza daripada UMNOBN akan ciri kepimpinan dan integriti. Meraka telah dan sedang membuktikan iltizam mereka. PRU-13 lalu lebih 52% pengundi meyakini mereka.

Terbaru, ketetapam mahkamah terhadap DSAI itu menjadikan langkah Kajangnya semakin mantap.
Selamat mengundi. Perjuangan dan kebenaran tidak ada siapa yang dapat memenjarakannya.

Sesiapa yang melakukan kebaikan biar sebesar zarrah akan dibalas dan begitu juga sebaliknya - Maksud Al-Quran

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Kepada saudara/i yang menyatakan isu MAS ini hanya untuk "mengkaburi mata rakyat untuk pesongan cerita anwar", cubalah kamu bukak mata kamu. Celikkan minda kamu. Jangan butakan hati kamu. Kata-kata kamu itu mampu mengguris hati banyak pihak. Kita sedang memperkatakan mengenai nyawa manusia. And everything that you said, x masuk akal. Cubala untuk jadi rakyat yang bertimbang rasa. Saya x nampak pon sebarang perkaitan antara berita Anwar dengan MAS ni. Kalau betul Anwar bersalah, maka selayaknya dia dihukum. Tapi kalau dia teraniaya, berdoa saja la supaya hukuman dia dapat dijalani dengan mudah. Sekarang ni, kalau kita nak fikir bukan2, dah tak ada gunanya. Sepatutnya kita berdoa. Doa itu adalah sebaik-baik alat yang perlu kita lakukan. Saya sgt kecewa dengan sikap rakyat Malaysia yang sering membuat spekulasi terhadap semua isu yang timbul. Kadang-kadang, apa yg kamu tahu cuma 1% saja. Tapi bila kamu respon mengenai sesuatu perkara, umpama kamu dah menyaksikan segala-galanya denga mata kamu sendiri. Jangan jadi orang yang berotak kosong, tin kosong. Pandai cakap tapi tidak membawa fakta dan bukti bersama. Sungguh, saya KESAL dengan sikap seperti ini. Saya bukan lah jenis orang yang akan komen terhadap isu-isu yang terjadi dalam Malaysia, tapi apabila melibatkan ratusan nyawa dan tiba-tiba dikaitkan dengan politik pula, this is RUBBISH!

Tanpa Nama berkata...

Barangkali peristiwa ini tidak ada kena mengena...ok...cuma jangan berlagak pandai la...
Sebahagian besar sejarah dunia, peristiwa-peristiwa besar akan disedari bila telah berlaku, alami natijah...Permainan politik, nyawa manusia adalah taruhan yang baik.
Bagi 'pencatur-pencatur' mestila fikir dua tiga kali ganda kehadapan la...
Dengan mudah kita tepikan,sejarah tetap berulang, 'patern2' dalam kehidupan xdsedari, kita ambil mudah, konon xda fakta?!
Jadila buah catur yang baik ya...
Setiap musibah wajarla dikongsi dan dikasihani..

Tanpa Nama berkata...

Harap maklum, ini adalah laman informasi umum. Harap anda semua dapat bersabar dan tidak berkelakuan kebudakan. Kiranya insiden ini mungkin juga boleh dikaitkan dengan hal politik dan juga negara. Mungkin juga boleh dikatakan ada konspirasi gelap yang sedang mengaburi sesuatu atau dikaburi. Harap anda semua mengkaji dahulu dan jangan sering menuding jari kepada individu2 tertentu. Jadi bijak dan dewasa. Semoga Allah S.W.T akan membantu kita. Sekian.

Tanpa Nama berkata...

Berdoa?yakinkah doa andai diri bergelumang syirik hlal hram sama saja.tahu tp buat tk tahu.ada mata telinga dan hati.tp dibutakn.ada masalah baru ingat tuhan.tak malukah minta tolong ngan orang / jiran kalau selama ini hubungan kita tak akrab.ini baru orang bru.apalagi kalau tuhan.hish kalau yang ada iman dan tahu ukur diri mesti malu.lainla kalau cam kau yang muka tembok.binatang pun tahu malu..tak payahlah ngadu pd tuhan kalau lepas ni lau akan berpaling semula..suka hati tuhan nk buat apa kat mreka tu.semua mreka termsuk aku ngan kau pun bukan kita sendiri punya.hatta nafas yang kau dan aku sedut ni pun dia punya.ada paham bro...tp bg yang isti