8 Mac 2014

[TERKINI] Pesawat MAS Yang Hilang Terhempas Di Laut China Selatan -updated


Tentera laut Vietnam mengesahkan pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 yang dilaporkan hilang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing awal hari ini terhempas ke Laut China Selatan, lapor akhbar utama Vietnam seperti dipetik oleh Yahoo News.

Laksamana Tentera Laut Vietnam, Ngo Van Phat dipetik oleh akhbar Tuoi Tre berkata radar tentera merakamkan pesawat itu terhempas ke dalam laut 246 kilometer ke selatan Pulau Phu Quoc.

Sementara itu, satu laporan lain menyebut tentera laut China telah mengerahkan dua kapal penyelamatnya ke Laut China Selatan untuk membantu operasi menyelamat.

Laporan ini sekaligus menamatkan spekulasi sebelum ini kononnya pesawat Boeing 777-200 itu membuat pendaratan cemas di Wilayah Nanning di selatan China.

Agensi berita Xinhua sebelum ini melaporkan pesawat berkenaan tidak memasuki ruang udara China dan tidak membuat sebarang hubungan dengan pusat kawalan trafik negara itu. -astroawani


Malaysia Airlines plane crashes in South China Sea with 239 people aboard: report

(Reuters) - A Malaysia Airlines flight carrying 227 passengers and 12 crew crashed in the South China Sea on Saturday, Vietnamese state media said, quoting a senior naval official.

The Boeing 777-200ER flight from Kuala Lumpur to Beijing had been missing for hours when Vietnam's Tuoi Tre news quoted Admiral Ngo Van Phat as saying he had asked boats from an island off south Vietnam to rush to the crash site.

If the report is confirmed, it would mark the U.S.-built airliner's deadliest crash since entering service 19 years ago.

Malaysia Airlines had yet to confirm that the aircraft had crashed. It said earlier in the day that no distress signal had been given and cited early speculation that the plane may have landed in Nanming in southern China.

Flight MH370, operating a Boeing 777-200ER aircraft, last had contact with air traffic controllers 120 nautical miles off the east coast of the Malaysian town of Kota Bharu, Malaysia Airlines chief executive Ahmad Jauhari Yahya said in a statement read to a news conference in Kuala Lumpur.

Malaysia and Vietnam were conducting a joint search and rescue, he said but gave no details. China has also sent two maritime rescue ships to the South China Sea to help in any rescue, state television said on one of its microblogs.

"We are extremely worried," Chinese Foreign Minister Wang Yi told reporters in Beijing before the Vietnamese report that the plane had crashed. "The news is very disturbing. We hope everyone on the plane is safe."

The flight left Kuala Lumpur at 12.21 a.m. (11.21 a.m. ET Friday) but no trace had been found of the plane hours after it was due to land in the Chinese capital at 6.30 a.m. (5.30 p.m. ET Friday) the same day.

"We deeply regret that we have lost all contacts with flight MH370," Jauhari said.

Malaysia Airlines said people from 14 nationalities were among the 227 passengers, including at least 152 Chinese, 38 Malaysians, 12 Indonesians, six Australians and three Americans. It also said a Chinese infant and an American infant were on board.

If it is confirmed that the plane has crashed, the loss would mark the second fatal accident involving a Boeing 777 in less than a year and by far the worst since the jet entered service in 1995.

An Asiana Airlines Boeing 777-200ER crash-landed in San Francisco in July 2013, killing three passengers and injuring more than 180.

Boeing said it was aware of reports that the Malaysia Airlines plane was missing and was monitoring the situation but had no further comment. The flight was operating as a China Southern Airlines codeshare.

An official at the Civil Aviation Authority of Vietnam (CAAV) said the plane had failed to check in as scheduled at 1721 GMT while it was flying over the sea between Malaysia and Ho Chi Minh city.
-Reuters



Pesawat MAS bawa 239 penumpang ke Beijing dilapor hilang

Operasi menyelamat dilancarkan sebentar tadi selepas sebuah pesawat Malaysia Airlines (MAS) yang membawa 227 penumpang menuju ke Beijing dilaporkan hilang oleh pihak pengawal trafik udara pagi ini.

Menurut MAS, penerbangan MH370 putus hubungan dengan Pusat Kawalan Udara Subang jam 2.40 pagi ini.

Pesawat B777-200 tersebut berlepas daripada Lapangan Terbang Antrabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12.41 tengah malam semalam dan dijangka mendarat pada 6.30 pagi ini.

"Penerbangan itu membawa 227 penumpang (termasuk 2 kanak-kanak), dan 12 anak kapal," kata MAS dalam kenyataannya.

"Malaysia Airlines sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa yang sudah mengaktifkan pasukan mencari dan menyelamat bagi mengesan pesawat itu," tambahnya.

Sementara itu, Reuters memetik laporan agensi berita Xinhua berkata hubungan radar dengan pesawat tersebut dikesan hilang ketika ia di ruang udara dikawal Vietnam awal pagi hari ini.

Pesawat itu dilaporkan tidak memasuki ruang udara China dan tidak melakukan sebarang komunikasi dengan pihak kawalan udara.

MAS berkata pihaknya akan memberitahu perkembangan terkini tentang situasi tersebut. Orang awam boleh menghubungi 03-7884 1234 untuk sebarang maklumat.

Dalam kenyataannya, MAS berkata ahli keluarga penumpang boleh hadir ke Bangunan Sokongan Fasiliti di Zon Selatan Sokongan KLIA.

Untuk petunjuk jalan sila hubungi 03 8787 1269.
-TMI








ULASAN GB

Bala pertama...

Maaf, lari sikit dari topik asal, namun demikianlah hukum kebenaran dan keadilan berjalan. Turunnya bala pertama apabila fitnah bermaharajalela....



IKLAN BERBAYAR

PELUANG MUDAH UNTUK MEMPEROLEHI SUMBER KEWANGAN
TIADA PENIPUAN

Jana income RM900.00 sehari

Tuan/Puan, drpd kita berfb @ berwechat @ whtsapp tk dpt hasil.. apa kata sambil2 tu kita buat income nk? Saya nak kongsi 1 program yang boleh buat income sampingan. Pendaftarannya RM100 tetapi AMAT BERBALOI. Tiada tipu muslihat Perniagaan ini terbukti telah membantu ramai orang untuk melepaskan diri dari pelbagai macam masalah kewangan.

Syarat kelayakan: Anda ada fb @ whtsapp @ wechat dan tau guna komputer sikit2. Apa saja termasuk twitter dan laman sosial lain. Anda hanya perlu open link dibawah dan register sebagai member. Lepas register anda terus dapat email dari admin yang akan memberikan anda TUGASAN KECIL untuk mendapat pendapatan tambahan anda bermula dengan MINGGU PERTAMA anda mendaftar.. Lepas tu anda akan dapat link anda sendiri macam link saya ini. Apa lg, anda copy link anda sendiri dan copy ayat2 sy ni dan paste kat fb, twitter dan sebagainya. Daftar dan anda jadi affiliate.. Duit masuk ke akaun anda setiap hari. Mudahkan?

KLIK SINI

29 ulasan:

sempoi berkata...

itula juga yang saya fikirkan bila dengar news ini pagi tadi... mohon ALLAH lindungi kita .. dari kemurkaanNYA

marzuki70 berkata...

Slm,bukan bala pertama lagi dahh, macam2 bala- dgn banjir yg tempat tak kena banjir,panas dan kemarau yg berpanjangan,menyebabkan beberapa buah negeri kena catuan air, jadi - sendiri mau ingat tepuk dada Tanya imam.

Tanpa Nama berkata...

Innalillahwainnaillahirojiun...
Simpati dan takziah kepada keluarga mangsa.. Ada hikmah segalanya yang terjadi..

abu berkata...

Bala pertama utk Malaysia selepas Anwar d penjara more bala to come from Allah. Ekonomi ...

Tanpa Nama berkata...

nasib baik perempuan gemok tu tak naik mas....naik private jet ja....huhuhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

Isu ni bakal menenggelamkan isu anwar... bila dah panik, org dah tak praktikkan apa yg diajar oleh pramugari tentang arahan keselamatan... adakah satu kebetulan, anwar dipenjara, bala dah turun..

sedangkan kapal bergoyang kat udara aku dah glaba,,, x dapt bayngkan apa persaan org yag mengalaminya saat2 akhir nyawa..

sUeL_21207 berkata...

Semoga Allah lindungi mereka. Semoga keadilan akan berlaku. penghakiman yang terbaik adalah dari Allah.. ameen..

Tanpa Nama berkata...

Berdoalah semoga semua penumpang selamat. Bayangkanlah jika kita ada ibu/ayah/abang/kakak/suami/isteri/anak dalam penerbangan tersebut. Hormatilah perasaan orang lain & jangan tulis perkara2 yang boleh menyinggung.

Tanpa Nama berkata...

Erm..mcm mana pulak dgn tingkah laku manusia zaman skrg?x semestinye sbb kes DSAI bala diturunkan kn? Refresh balik minda..nmpk terpesong tu..ble ada bala..maknanye ujian utk semua umat manusia..sama2 doakan yg terbaik..moga2 yg teraniaya dpt keadilan..yg alpa diingatkan..

Tanpa Nama berkata...

benda dah ditulis di luh hul mahfuz lagi, malaysia banjir, kemarau, pesawat terhempas, org sakit, org mati, org dpt anugerah dan lain-lain..

dah manusia ni lalai sangat dlm mengingat tuhan, bila terjadi apa2 gelabah dok salah org tu, sebab org tu, sebab ini, sebab itu...langsung manusia ni x ingat ketetapan Allah yang lebih berkuasa atas segala sesuatu..masih lagi manusia ni dok nampak manusia, masih lg terhijab mata hati utk mengingat Allah..

so kalau musibah datang, ingatla tuhan terlebih dahulu sebelum telunjuk jari menuding ke sana sini..

Tanpa Nama berkata...

Jika ini adalah satu bala, tiada lagi pilihan terpaksa terima hakikat. Bagaimana pula jika kejadian ini memang dirancang untuk menyejukkan isu yang sedang panas? Pihak yang longgar atau tidak ada pegangan agama, akan sanggup melaksanakan misi penyejukkan isu panas itu. Alangkah baiknya jika Shafie dan 3 hakim berada di atas pesawat itu, baru ada akal.

Tanpa Nama berkata...

MUSIBAH: Kita bersetuju tragedi pesawat MAS adalah musibah yang patut dikongsi keperitannya oleh pelbagai pihak.



Tapi, harus diingat, memenjarakan orang secara sewenang-wenang juga musibah, menghukum orang sesuka hati demi kepuasan nafsu politik juga musibah.



Sebagaimana kita perlu meletak diri kita di tempat keluarga mangsa pesawat MAS, kita juga patut meletak diri kita di tempat keluarga mangsa yang terpenjara.



Jangan kerana sebuah pesawat terhempas, maka seluruh kezaliman penguasa zalim patut dipadam.



- petikan dari tweet Ust Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

Tanpa Nama berkata...

Salam..semoga mereka ditempatkan disisi org2 yg beriman..yg Islam..dpt syahid dunia Insyaallah..
Xda kaitan langsung dgn org yg dipenjarakan..jgn taksub sgt dgn hal2 politik..

Tanpa Nama berkata...

dari kite byk ckp bek sembhyg brdoa smoge pncrian kapal yg hilang akn ditemui..ini x pke yg negatif je...ngok dri dlu suda byk ke amalan kite wt kt dunia...dapat dose kcil je jgn yg bkn2..jgn nk petikai ape2 kite neh mnusia biase allah yg telah mengatur setiap kehidupan neh..kite brdoa jela...

Tanpa Nama berkata...

Ni kan takdir Allah dah tetapkan..
Kite yg diuji ni berdoa berusaha dan bertawakkal la..
Pasal DSAI n politik pun Allah sahaja yg tau..

Wallahualam..semoga semuanya selamat..

Tanpa Nama berkata...

Allah telah menetapkan keatas sesuatu kejadian itu..itu semua sudah ketentuan Allah..Allah telah mengatur segala-galanye..sama2 kita berdoa..

Tanpa Nama berkata...

bila datang kegembiraan semua mengaku dia yg hebat.. bila datang musibah, Allah pun dipersalahkan.. xde ke yg faham ayat 41 surah Rum?

Tanpa Nama berkata...

Perancangan atau suatu kebetulan?

MyCherita berkata...

Marilah kita sama-sama berdoa yang terbaik bt mereka semuaPray for MH370..amin

Tanpa Nama berkata...

Hakim naik sama tak?

Tiu dan berkata...

kita semua inginkan hal yang baik,dan bukan yang buruk.berdo'a untuk kebaikan itu lebih yang sepatutnya kita lakukan.

Mizz Propa berkata...

smga dipermudahkn semuanya...

Tanpa Nama berkata...

Ini menunjukkan kita semua msti bersatu.bkn menuduh sesama.

Tanpa Nama berkata...

Mohon jasa baik bloggers tidak mengeluarkan kenyataan yang kurang tepat....setakat yang saya maklum pada 9/4/2014 jam 7.52 pagi...tiada lagi kenyataan rasmi dari pihak kerajaan Malaysia atau penguatkuasa Negara lain yang memaklumkan kejadian terhempas....sumber utama masih melaporkan pesawat ini HILANG...mohon betulkan kenyataan sebelum adanya kenyataan rasmi nanti

Tanpa Nama berkata...

fakir ahmad
alhamdulillah ape yang berlaku semuanya kehendah Allah sebagai iktibar kepada meraka untuk memikir kan kekausaan Allah di mana saja kita berada maut pasti menjemput kita tak kira berada dimana.Pada kita yang masih bernyawa Allah memberi peringatan,untuk menjadi iktibar,sesunggguhnya itulah suatu peringatan dari Allah untuk jiwa jiwa yang masih dlm kelalaian,Allah turun kan musibah tak kira tempat,lokasi,muda.tua,bangsa,ugama,keturunan,yang beriman atau tidak yang munafik,atau yang jahil,kun katanya jadi jadi lah ia sesungguhnya ia Maha adil.lagi bijaksana.merangkumi segalanya.dan Maha mengetahui apa sebenarnya akan sesuatu kejadian itu,fikir fikirkanlah,wahai ahli fikir,wassalam

Tanpa Nama berkata...

Tiada daya dan kekuatan tanpa IzinNya ...Cukuplah Allah sebaik-baik PELINDUNG, sebaik-baik PENJAGA, dan sebaik-baik PENOLONG ...

Musibah dan bala yg berlaku berpunca dari kita juga sebagai umat Islam kerana kita semua ada tanggungjawab sebagai khalifah Allah.

Persoalannya sejauh mana tanggungjawab dan amanah sebagai khalifah Allah itu dipikul ? Kita semua tidak terlepas dari buat dosa dan kemungkaran sama ada secara sedar atau tidak.

Hanya baginda Nabi Muhammad S.A.W yg terpelihara dan dilindungi Allah dari melakukan dosa tapi bukan umatnya.

Tanpa Nama berkata...

Belajarlah menerima qada dan qadar Allah.

Tanpa Nama berkata...

anon 7:38, jika rumah awak kena rompak, jika kakak atau adik awak kena rogol, awak jawablah nanti... belajarlah terima qada dan adar Allah...

Allah suruh kita berusaha mengalkkan malapetaka dari berlaku. Di dalam kejadian ini, ternyata kawalan keselamatan di KLIA masih boleh diperbaiki. Jika tidak bagaimana dua orang dengan pasport curi boleh terlepas?

Tanpa Nama berkata...

Tok Tak Mengaji !

Gue setuju dgn komen anonymous 7.59, anonymous 7.38 pii betul syahadah anda jgn nak berlagak, jgn dok komen otak jenis tak faham agama .Jenis tak belajar agama jgn alat kan agama .

Contoh: Si A jadi pelacur sebab Qada dan Qadar ( Allah telah tetapkan ) ini apa punya hujah hooi. Adakah Allah ridha dgn kerja Pelacuran. Si A harus dipersalahkan bukan Allah SWT.

Sebab tukang2 komen ni Islam separuh masak , gue sarankan pii belajar tauhid kalu nak kenal agama islam ni .

Mushibah berlaku pasti ada Sebab dan Akibat. ......mengapa banjir , kemarau dan macam2 mushibah , pasti ada Sebab dan Rakyat menerima Akibatnya.