24 Mac 2014

[KEPUTUSAN RASMI]: Wan Azizah Menang, UNDI POPULAR: 60% - updated


Peti undi mula dibawa masuk ke pusat penjumlahan di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi, yang dikawal ketat oleh pasukan keselamatan.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya, keputusan bagi pilihan raya kecil DUN Kajang dijangka akan dapat diketahui seawal jam 9 malam.

Jumlah keseluruhan yang keluar mengundi hari ini adalah 72 peratus, lebih rendah dari angka 87 peratus yang direkodkan dalam pilihan raya umum 5 Mei tahun lalu.

LAPORAN LANGSUNG
Tamat kemaskini

9.01pm - RASMI

PKR - 16,741
BN - 11,362
Undi ditolak; 107
Keluar Mengundi; 72.1%

Majoriti - 5,379

UNDI POPULAR: PR: 60%, BN : 40%






DALAM DEWAN



LUAR DEWAN



ULASAN GB

Tahniah kak Wan, tahniah PKR dan seluruh jentera PR yang bertungkus lumus sehingga berjaya mengalahkan BN di PRK Kajang. Sekalipun majoriti merosot sedikit iaitu 5,379 berbanding 6,824 pada PRU13, namun bukan bererti peralihan undi dari PR kepada BN tetapi adalah kerana jumlah keluar mengundi yang lebih rendah berbanding PRU13 (72.1% berbanding 88.36% pada PRU13).

Namun yang menariknya ialah UNDI POPULAR Pakatan Rakyat telah meningkat dari 57% pada PRU13 kepada 60% di PRK tahun ini. SYABAS!

LANGKAH KE PUTRAJAYA SEMAKIN HAMPIR... KINI KITA DI KAJANG... HANYA MENGAMBIL MASA 50 MINIT SAJA KE PUTRAJAYA!

Ini info dari BNharamjadah

BN: 10,323
PKR: 16,784
Majority: 6,361
Hingga kira kini...
Undi popular PKR 60.72% BN 39.28%

KEPUTUSAN TIDAK RASMI PRK N.25 KAJANG.

TAMAN KOTA CHERAS (PR)

BN/MCA : 630
PR/PKR : 1202
UNDI ROSAK : 242
MAJORITI : -572 (KALAH)

SUNGAI SEKAMAT (PR)

BN/MCA : 1603
PR/PKR : 1667
UNDI ROSAK : 0
MAJORITI : -64 (KALAH)

SAUJANA IMPIAN (PR)

BN/MCA : 627
PR/PKR : 775
UNDI ROSAK : 35
MAJORITI : -148 (KALAH)

TAMAN MESRA (PR)

BN/MCA : 422
PR/PKR : 557
UNDI ROSAK : 1
MAJORITI : -135 (KALAH)

SUNGAI KANTAN (BN)

BN/MCA : 1038
PR/PKR : 813
UNDI ROSAK : 5
MAJORITI : 225 (MENANG)

TAMAN KAJANG BAHARU (PR)

BN/MCA : 927
PR/PKR : 1724
UNDI ROSAK : 25
MAJORITI : -797 (KALAH)

KAJANG (PR)

BN/MCA : 569
PR/PKR : 1019
UNDI ROSAK : 3
MAJORITI : -450 (KALAH)

SG CHUA SATU (PR)

BN/MCA : 826
PR/PKR : 2551
UNDI ROSAK : 12
MAJORITI : -1725 (KALAH)

SG CHUA DUA (PR)

BN/MCA : 487
PR/PKR : 1475
UNDI ROSAK : 11
MAJORITI : -988 (KALAH)

SG CHUA TIGA (PR)

BN/MCA : 124
PR/PKR : 410
UNDI ROSAK : 2
MAJORITI : -286 (KALAH)

SG CHUA EMPAT (PR)

BN/MCA : 157
PR/PKR : 468
UNDI ROSAK : 2
MAJORITI : -311 (KALAH)

SG CHUA LIMA (PR)

BN/MCA : 366
PR/PKR : 1099
UNDI ROSAK : 51
MAJORITI : -733 (KALAH)

TAMAN DELIMA (PR)

BN/MCA : 627
PR/PKR : 630
UNDI ROSAK : 25
MAJORITI : -3 (KALAH)

KANTAN PERMAI (PR)

BN/MCA : 1031
PR/PKR : 1351
UNDI ROSAK : 24
MAJORITI : -320 (KALAH)

BANDAR KAJANG (PR)

BN/MCA : 285
PR/PKR : 548
UNDI ROSAK : 4
MAJORITI : -263 (KALAH)

BATU 10 CHERAS (BN)

BN/MCA : 578
PR/PKR : 425
UNDI ROSAK : 11
MAJORITI : 153 (MENANG)

UNDI AWAL

BN/MCA : 999
PR/PKR : 66
MAJORITI : 933

UNDI POS

BN/MCA : 18
PR/PKR : 8
MAJORITI :10

JUMLAH UNDI
MC/BN
BIASA : 10,297
AWAL : 981
POS : 18
JUMLAH : 11,296

PR/PKR
BIASA : 16,714
AWAL : 57
POS : 8
JUMLAH : 16,779

MAJORITI : -5,483 (KALAH)
Tak Rasmi Penuh : PKR 16,774, BN 10,232 Maj Menang 6,451


Pemimpin BN tak datang...



8.40pm Tak rasmi dari sumber PKR:

PKR - 16,770
BN - 11,401
Majoriti - 5,369

Ini jumlah meliputi kesemua 88 saluran dan 72 peratus yang keluar mengundi.

Undi popular PKR 60.72% BN 39.28%

8.30pm: Harakahdaily melaporkan: Keputusan tidak rasmi menunjukkan calon PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mendahului pencabarnya bagi mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Kajang.

PKR dijangka memenangi kerusi itu dengan sedikit penurunan majoriti berbanding 6,824 undi yang diperolehinya pada pilihan raya umum (PRU) Mei tahun lalu.

Sehingga jam 8.35 malam tadi, Dr Wan Azizah mendahului dengan 16,217 undi dengan calon BN mendapat 9,900 undi. Majoriti: 6317

8:32pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR: 16,581
BN: 11,242

Majoriti: 5,339

8.15pm Bilik gerakan undi PKR - Suasana meriah dengan kumpulan ahli berhimpun menunggu kemaskini keputusan tidak rasmi pilihan raya kecil Kajang di sini.

Beberapa pemimpin utama parti, termasuk calon PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, menteri besar Tan Sri Khalid Ibrahim telahpun bertolak ke stadium Majlis Perbandaran Kajang.

Sementara itu pengarah strategi PKR Rafizi Ramli ketika ditemui berkata beliau gembira dengan keputusan tidak rasmi ini kerana berjaya memenangi dua kawasan Melayu yang tewas sebelum ini iaitu Taman Delima dan Sg Sekamat. -Taman Delima & Sg Sekamat merupakan kubu kuat UMNO/BN -ed

"Kalau ikut peratusan kita menang lebih besar walaupun majoriti kita berkurang. Ini kerana peratusan keluar mengundi yang rendah," kata beliau.

8.10pm: Dalam pada itu, difahamkan, calon PKR akan bergerak menuju ke pusat pengiraan undi dari Surau Ibnu Sina di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi.

Kesesakan lalulintas turut berlaku apabila polis membuat sekatan jalan raya di Jalan Reko, kira-kira 2km dari pintu utama UKM.

Polis turut menutup jalan utama menuju ke pusat penjumlahan undi di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi.

Polis menggesa orang ramai yang ingin bersama calon ke pusat penjumlahan itu untuk meletak kenderaan di bahu jalan dan berjalan kaki.

8.05pm: Sebuah lagi Kawasan Melayu Kuat UMNO iaitu Daerah Mengundi Taman Delima berjaya dirampas PKR/Pakatan Rakyat.

Tatkala Pengundi Cina keseluruhannya menolak calon MCA, pengundi-pengundi melayu juga sudah beransur-ansur meninggalkan UMNO/BN !

Syukur Alhamdulillah.- fb PAS Selangor

Bererti jika berlaku kekurangan majoriti yang diperolehi oleh PKR, BUKAN bererti undi beralih kepada BN tetapi kerana jumlah keluar mengundi telah berkurangan dari 87& kepada 72%.

8.00pm: Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 16,086
BN - 10407
Majoriti: 5,679

7:35pm Pengarah komunikasi PKR Fahmi Fadzil umum PKR menang di dua kawasan majoriti Melayu - Sekamat dan Taman Delima. PKR tewas di kedua-dua kwasan tersebut dalam pilihan raya umum ke-13. Satu berita baik, bererti kaum Melayu Kajang terima Pakatan Rakyat -ed.

Peti Undi Saujana impian
Saluran 1 - PKR 123 BN 153
Saluran 3 - PKR 169 BN 127
Saluran 2 - PKR 165 BN 145
Saluran 4 - PKR 151 BN 105
Saluran 5 - PKR 167 BN 77
MAJORITI PKR = 148

Sementara Daerah Mengundi Batu 10 Cheras Keseluruhannya PKR berjaya mengurangkan majoriti BN dari 321 undi pada PRU 13 kepada 131 Undi, Begitu juga bagi Daerah Mengundi Sungai Kantan : PKR tewas dengan majoriti 225 undi | Berbanding PRU13, tewas 420 undi - maklumat dari fb PAS Selangor.

7.30pm Tak rasmi:

PKR - 15,055
BN - 9,628
Majoriti - 5,427

Kira-kira 88 peratus undi telah dikira.

PKR nampaknya mengekalkan kerusi DUN Kajang dengan majoriti berkurangan sebanyak kira-kira 1,000 undi.
Di dalam PRU13, PKR menang DUN Kajang dengan majoriti 6,824.

7.14pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 13,414
BN - 8,226

7.13pm Tak rasmi - Sumber PKR menunjukkan undi dari 55 telah dikira

PKR - 10,187
BN - 6,494

7.10pm Penyokong dan petugas parti kini masih ternanti-nanti dengan keputusan pilihan raya DUN Kajang. Mereka sedang mengira tally di Pejabat Umno Hulu Langat di Pekan Kajang.

Antara pemimpin yang hadir di sini ialah Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adanan Tengku Mansor, SUK Umno Datuk Rauf Yusoh dan Ketua Bhagian Umno Datuk Johan Abdul Aziz.

7.05pm Tak rasmi - Jumlah undi setakat dari 53 saluran:

PKR - 10,070
BN - 6,145
Majoriti - 5,075

6.56pm Tak rasmi - Jumlah undi dari 52 saluran diperolehi

PKR - 9,892
BN - 6,075
Majoriti - 3,817

6.53pm Tak rasmi - Jumlah undi dari 48 saluran diperolehi:

PKR - 9,257
BN - 5,448
Majoriti - 3,809

6.42pm Tak rasmi - Sumber PKR memberi angka menunjukkan parti itu semakin mendahului berdasarkan undi dari 45 saluran.

PKR - 8,847
BN - 5,260
Majoriti - 3,587

6.35pm Tak rasmi dari sumber PKR - Keputusan dari 39 saluran:

BN - 4,361
PKR - 7,514


6:30pm Tak rasmi - Keputusan dari 31 saluran diperolehi

PKR - 5,242
BN - 3,429


6.15pm Tak rasmi - Pengarah komunikasi PKR Fahmi Fadzil umum parti itu menguasai pilihan raya kecil DUN Kajang, berdasarkan pengiraan awal:

PKR - 4,239 undi
BN - 1,617
Majoriti - 2,622

Keputusan itu berdasarkan 26 dari 88 saluran pengundian, atau 33 peratus dari jumlah undi.






IKLAN BERBAYAR


JANA PENDAPATAN TAMBAHAN DENGAN MUDAH

Jom kawan-kawan...Jana income dengan hanya bermodalkan RM100 Tuan/Puan, drpd kita berfb @ berwechat @ whtsapp tak dapat hasil.. apa kata sambil-sambil tu kita buat income? Saya nak kongsi 1 program tempatan yang boleh buat income sampingan.

Tiada tipu muslihat, Tak perlu cari org.. tak perlu beli atau jual barang. Syarat kelayakan: Anda ada fb @ whtsapp @ wechat dan tau guna komputer sikit2. Apa saja termasuk twitter dan laman sosial lain. Anda hanya perlu open link dibawah dan register sebagai member. Lepas tu anda akan dapat link anda sendiri. Apa lagi, anda copy link anda sendiri dan copy ayat-ayat saya ni dan paste kat fb, twitter dan sebagainya. Modal anda dapat semula pada hari pertama lagi bila ada org yg buka link anda dan daftar. Mudahkan? Duit anda akan dimasukkan terus ke bank anda. Hari pertama saja saya sudah peroleh RM350. Memang berbaloi. Klik link di bawah ini.


KLIK SINI


8 ulasan:

BaDiN berkata...

Syabas PR.
TV3/4 keparat jahanam melaporkan Bn menang bergaya sebab deposit tak dapat dihilangkan oleh Pkr.Noh Udang kata Kerusi kajang tak dapat dirampas sebab ia berada dalam MH370,Md yudin berkata Bn menyapu bersih kerusi tersebut untk diduduki oleh PKR.
Setiap kali Pru/Prk berlangsung tak sepatutnya Bn kalah sebab semua media berkempen sama untuk bn.Media percuma dan yg berbayar berpihak kpd Bn dgn segala perang saraf + propaganda + beri wang + hadiah material dan dibantu semua jentera/ agensi kerajaan dalam siarannya siang malam tabur fitnah TAPI malangnya masih ada yg lagi memberi undi kpd BN.mangkuk hayun kau org,akal kau org letak kat buku lali agaknya.

Sabahan berkata...

Whatever bn nak kata! Anyway tahniah PKR kah kah kah mana macai bn...tengah sibuk nak cari point utk spin ka, kalau ada macai bn pemuda pemudi umno yg baca komen aku ni satu je aku nak kata LOSER!!!! kah kah kah mungkin bapa dajal kau bule main buyuk time pru tapi trnyata ini kali lah jadi. INI KALI LAH kah kah kah pernah dengar cerita arnab berlumba dengan kura2? Biar lambat asal selamat, dari Kajang akan ke PJ yay

marwan mad Zin berkata...

setuju dengan badin..ade jgk org campak undi kt puak sane..mngkin bangla,myamar,indon kot..ape2 pon syukur pd tuhan sbb makbulkn doa kite..tahniah PR..

Tanpa Nama berkata...

Aku nk ulas kata zahid hamede bahawa azizah jgn mimpi siang hari nk jadi pm. Bagi aku zahid lupa beberapa benda ...pertama dia lupa Allah.....kedua dia lupa pengundi.....ketiga dia lupa makan bat nyanyuk.....cakap tak pakai otak ....

Sheikh Najib Wasatiyyah Al Tantuya berkata...

org kajang mmg menyampah dgn BN

Tanpa Nama berkata...

Allahamdullilah....
dan syabas buat pengundi kajang
kerana dpt bezakan yg mana permata yg mana kangkung.....


lawan tetap lawan....

mana hilang TPM....

Tanpa Nama berkata...

Manusia merancang tapi Allah juga merancang ingat tuu.

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan menteri BN tak layak jd pemimpin. Tgk camane dia handle asakan dunia pada kes MH370 & MAS. Allah Maha Memberi Petunjuk.