20 Feb 2014

Sayu - Warkah Mohon Maaf Daripada Ammar Buat Ibu


Surat permohonan maaf yang dihantar oleh anak lelaki pasangan suami isteri rakyat Malaysia di Sweden yang berusia 12 tahun itu, menyentuh hati ramai orang terutamanya Shalwati Norshal. Azizul Raheem Awalludin , yang menjadi pegawai Pelancongan Malaysia di Sweden, dan isterinya, Shalwati Norshal , didakwa secara berasingan di Solna daerah mahkamah hari ini dengan pelbagai tuduhan mencederakan empat anak-mereka yang berusia di antara 7 dan 14 tahun.

Pegawai Kedutaan Malaysia, adik-beradik Shalwati dan beberapa rakyat Malaysia yang tinggal di sana hadir untuk memberi pasangan itu sokongan moral. Turut hadir adalah Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Mirza Muhammad Tayeb.

Warkah Maaf daripada Ammar buat Ibu

” Ibu, saya minta maaf. Disebabkan kemarahan saya, semua perkara ini berlaku. Saya akan sentiasa menyayangi ibu dan tiada apa yang akan mengubah itu. Saya akan sentiasa menyayangi ibu. “ 
– Ammar ( anak kedua pasangan itu )

Peguam Shalwati iaitu Kristofer Stahre memberitahu mahkamah bahawa surat itu ditemui di rumah pasangan itu di Spanygayagen ketika pemeriksaan di rumah di mana dakwaan memukul dan serangan terhadap kanak-kanak yang dikatakan telah berlaku. Pasangan ini telah dibawa ke mahkamah dalam keadaan bergari.

Peguam Shalwati berkata, adalah sukar bagi Ammar untuk bertolak ansur dengan tekanan diminta oleh ibubapanya untuk membantu mereka di rumah, yang menjadikan dia benci kepada ibu bapanya. Tambahnya lagi, Ammar juga merupakan seorang yang suka mencari perhatian dan juga membesar-besarkan cerita. Stahre juga menyerahkan bukti komen yang dibuat oleh Ammar kepada seorang rakan sekelas melalui Skype,mengenai betapa dia membenci ibu bapanya.

Sementara itu , Shalwati kelihatan gembira melihat adik-adiknya dan seorang saudara hadir di mahkamah. Dia juga sangat emosi apabila melihat suaminya Azizul , di dalam pakaian berwarna hijau dan bergari. Dua peguam lain , Johan Kallus dan Clara Hjort , turut hadir untuk membuat tuntutan ganti rugi terhadap pasangan itu jika mereka didapati bersalah atas tuduhan yang dikenakan terhadap mereka.

Rakaman Video Ammar kepada Polis

Menerusi rakaman video yang dibuat oleh polis Sweden pada Disember lalu, Ammar berkata dia dipukul 'lebih seribu kali' dalam masa setahun. Ammar turut mengaku ibunya Shalwati Nurshal sering memukulnya apabila dia menghentak-hentak kakinya atau menonton video di YouTube dan tidak bersama keluarga untuk makan malam.

Shalwati dan suaminya Azizul Raheem Awalluddin iaitu pengarah Tourism Malaysia di Stockholm, dibicarakan pada hari kedua di Mahkamah Daerah Solna di sini atas tuduhan mendera anak-anak mereka.

Ammar yang kelihatan gementar pada permulaan video itu bertanya jika ibu bapanya akan mengetahui mengenai temuduga tersebut.

"Saya rasa selepas ini ibu bapa saya tidak suka saya, tidak sayang saya. Saya bimbang ibu bapa saya akan pukul jika mereka tahu saya tidak di sekolah," kata Ammar (temuduga telah dijalankan oleh pihak polis semasa waktu sekolah dengan kebenaran penolong guru besar).

Ammar menerangkan tiga insiden yang menyebabkan dia dipukul iaitu memasang muzik dengan kuat ketika dia sepatutnya menyiapak kerja rumah; apabila bergaduh dengan kakaknya Aishah semasa hendak ke sekolah dan ketika dia belajar al-Quran dengan ibunya.

Shalwati dan Azizul Raheem kelihatan suram semasa menonton temuduga yang dipertontonkan ketika perbicaraan itu dengan Shalwati menggigit bibir dan suaminya menundukkan kepalanya.

Apabila ditanya jika adik-beradiknya turut sering dipukul, Ammar mendakwa mereka hanya dipukul kadang-kadang jika dibandingkan dengannya.

Walau bagaimanapun, Ammar beberapa kali menyebut bahawa dia 'layak dipukul' kerana menurutnya hukuman itu dibuat kerana tindakan yang sering melakukan kesalahan.

Apabila ditanya siapa yang menentukan hak untuk dia dipukul, Ammar berkata dia yang menentukannya sendiri.

Perbicaraan disambung pada Khamis.

Keadaan di mahkamah semasa perbicaraan pasangan ini di Sweden

Dakwaan

Pegawai pendakwaan,  Arnell bermula dengan mengemukakan tuduhan terhadap Shalwati , bermula dengan dakwaan menggunakan penyangkut baju , kayu atau penyangkut kot dan pemukul permaidani untuk memukul anak mereka. Beliau juga menggariskan tuduhan terhadap Azizul , termasuk menampar Ammar sehingga jatuh ke lantai dan pukulan pada badannya ketika dia berada di atas lantai. Bagi pertuduhan lain, beliau berkata Azizul memaksa Ammar untuk duduk di satu sudut lebih dari lapan jam tanpa makanan.


Gantirugi

Kallus membuat tuntutan gantirugi untuk Ammar , dengan tuntutan sebanyak RM49,100 ( Krona Sweden 96,200 ) kerana didakwa melanggar integriti, penderitaan mental dan fizikal Ammar. Bagi anak pasangan itu yang lain, Adam , 11, jumlah tuntutan ganti rugi adalah RM27,500 ( Krona Sweden 54,000), Arif, 7, RM31,600 ( Krona Sweden 62,000 ) dan anak perempuan mereka yang berusia 14 tahun, Aisyah, RM31,600 (Sek 62,000 ).

Perbicaraan itu dijangka berlangsung selama 10 hari. Keterangan dalam kes termasuk sembilan jam rakaman polis dengan anak-anak pasangan itu. Selepas rehat waktu tengah hari, mahkamah telah ditunjukkan tiga klip video Arif sedang ditemuramah oleh seorang polis wanita .

Nasi sudah menjadi bubur

Seperti peribahasa di atas, kes ini semuanya bermula daripada pertembungan budaya serta sikap anak-anak yang sering memberontak. Seperti semuanya sudah terlambat untuk Ammar mengakui kesilapannya. Apapun, kita doakan pasangan Malaysia, Puan Shalwati dan En. Azizul dilepaskan daripada semua pertuduhan. Semoga kes ini menjadi iktibar kepada setiap keluarga di negara ini. -TTO Sumber I, II

9 ulasan:

Awanama berkata...

Sebab tu lu jangan hairan kalau kes jenayah dikalangan golongan remeja di sweden tinggi sebab adanya undang - undang bodoh yang menentang fitrah manusia.

abuamir berkata...

Biasalah budaya memberontak anak2 remaja, mereka tidak fikir kesannya kpd ibubapa.Tetapi sbgai ibubapa kita bertanggungjawab mengasuh mereka dgn kasihsayang dan hukuman hanya bila diperlukan sahaja, jgn kerterlaluan.

Budaya Islam selalu bertentangan dgn barat yg terlalu liberal dan hak asasi yg kerterlaluan. Ada kes anak saman ibubapa dimakamah dll.

Semoga apa yg berlaku ini kita jadikan teladan.

Awanama berkata...

Kafir sentiasa menongkah syariat islam. Mengharamkan penyembelihan mengikut syarak atas alasan kejam ....melarang ibubapa memukul anak 2 walaupun utk mendidik dan menghalalkan perkahwinan campur atas alasan hak asasi......semoga kita di jauhkan Allah dr sifat2 keji tersebut

Awanama berkata...

Apa masaalahnya kahwin campur...sifat keji ke tu....kahwin sama jenis kut....silap coding ni..

Wan Kelubi berkata...

anak2 tidak akn faham sehinngga mereka juga telah wenjadi ibubapa

Awanama berkata...

emmm...aku jd menyampah tengok budak2 tu..klu ye pun mak bapak dia pukul anak dia macm tu..tp jgn la sampai buat macam tu sekali...aku dulu masa kecik pun nakal jugak..apa yang xkena pukul..dengan rotan..tali pinggang..paip getah...hanger..tp memang aku nakal pun...tp bila aku dah meningkat dewasa..aku paham...kenapa mak bapak kite wat macam tu...ni pandangan aku la tuk kes budak2 ni..Mak Bapak depa bukan berniat nak dera..tp pukul sebagai pengajaran..itu tandanye dia sayang kt kite..supaya kite xulangi kesilapan..sekarang aku dah dewasa dan berkahwin...mak bapak mana yang xsayang anak..aku pun pnh jgk ken arotan dengan cikgu...kena cubit kat perut oleh cikgu sebb aku jawab soalan matematik salah..tp aku pikir balik..mungkin da sebb nape jadi macam tu..dan aku juga seorang guru...

Awanama berkata...

meluat aku tengok bebudak ni..

Awanama berkata...

Pada pendapat saya, kanak-kanak ini perlu diberikan didikan agama yang baik di negara Malaysia ini. Insha Allah, dengan didikan agama yang baik, mereka akan mengerti mengapa ibu bapa mereka mendidik mereka sedemikian rupa. Tidak mengapa sekiranya mereka berjauhan daripada ibu bapa mereka. Kesannya, mereka akan lebih berdikari dalam kehidupan seharian. Walaubagaimanapun, tidaklah ada masalah sekiranya mereka ingin menziarahi ibu bapa mereka di Sweden sekali sekala. Saya berdoa supaya kanak-kanak ini sedar bahawa apa yang dilakukan oleh ibubapa mereka adalah untuk kebaikan kepada diri mereka sendiri. Semoga mereka juga menjadi anak-anak yang soleh dan berbakti kepada ibu bapa mereka kelak.

Awanama berkata...

kahwin campur yg dimaksudkan adalah perkahwinan antara agama.. Tiada batasan agama pasangan berhak kahwin n memilih anutan masing2 tanpa halangan